Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Alstroemeria:
Citerar Ashley Riot:
Att ha skarpa invändningar mot en specifik kultur är inte synonymt med just "kulturrasism".


När du ställer din kultur mot någon annan så är det kulturrasism, ja.


Är du riktigt säker på att du inte vill ta tillbaka det påståendet? Med det har du devalverat ett redan värdelöst ord till noll, zip, nada.

Jag är, med din logik; kulturrasist, politikrasist, klädstilsrasist, musiksmaksrasist etc etc.

Givetvis håller jag min svenska kultur högre än t.ex. mellanösternkultur, och samtidigt har jag skarpa invändningar mot deras. Fullkomligt övertygad om att dessa människor har exakt samma inställning mot min kultur. Sabla kulturrasister!
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar Ashley Riot:
Med det har du devalverat


Hm, bara för att vara på det klara, diskuterar vi ekonomi och penningvärde helt plötsligt? Känns som devalvera har hamnat lite i fel sammanhang nämligen.

Citerar Ashley Riot:
Är du riktigt säker på att du inte vill ta tillbaka det påståendet?


Det går förstås benämna det som främlingsfientlighet, chauvinism eller etnocentrism, om det skulle kännas mer korrekt för dig.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Sluta tramsa för guds skull, du vet mycket väl vad jag menar med att devalvera ordets betydelse. Besvarar du alltid inlägg med att klippa ut korta bitar av sammanhanget och sen skriva helt irrelevanta svar?

Jag är alltså främlingsfientlig, chauvinistisk och etnocentrisk för att jag håller min svenska kultur högre än andras? Tror du verkligen att folk från t.ex. mellanöstern saknar denna inställning? Med dina snäva referensramar är varenda kotte en "kulturrasist". Ja, förutom du då förstås.
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Jag har en fråga. Att Sverigedemokraterna är rasister eller ej... är det folks åsikter eller ett faktum?

Ur min synvinkel är de halvrasister.

Nu går nog Lotus på mig igen.
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Citerar Ashley Riot:
...sen skriva helt irrelevanta svar?


Ur den bemärkelsen att du utstrålade en viss översittarattityd när du försökte idiotförklara mig med fina ord, såg jag det komiskt att du tydligt inte uppfattat dess betydelse och i vilka sammanhang det används.

Citerar Ashley Riot:
Jag är alltså främlingsfientlig, chauvinistisk och etnocentrisk för att jag håller min svenska kultur högre än andras?


Patriot kanske?

Citerar Ashley Riot:
Tror du verkligen att folk från t.ex. mellanöstern saknar denna inställning?


Nej.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Är inte det vanligt att hålla sitt eget lands kultur högre än andra länders?
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Är inte det vanligt att hålla sitt eget lands kultur högre än andra länders?


Om du med kultur menar gemensamma värderingar så visst eftersom man förmodligen själv har de värderingarna. Men om du menar religion och konst så ser jag inte varför man skulle göra det.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Ur den bemärkelsen att du utstrålade en viss översittarattityd när du försökte idiotförklara mig med fina ord, såg jag det komiskt att du tydligt inte uppfattat dess betydelse och i vilka sammanhang det används.


Jag har inte försökt idiotförklara någon med mitt användande av ordet "devalvera". Förstår inte hur du drar den slutsatsen. Jag vet mycket väl att det är en ekonomisk term, men då betydelsen av ordet knappast kunde misstolkas i mitt sammanhang så är det väldigt barnsligt av dig att gå offtopic och samtidigt anklaga mig för översitteri. Vem är det som har översittarattityd här egentligen?

Citerar Alstroemeria:
Patriot kanske?


Är det en negativ term nu?

Citerar Alstroemeria:
Citerar Ashley Riot:
Tror du verkligen att folk från t.ex. mellanöstern saknar denna inställning?


Nej.


Så de är alltså även de främlingsfientliga, chauvinistiska, etnocentriska, kulturrasistiska patrioter? Vad är det då vi debatterar? Tycker du fortfarande inte att ordet "kulturrasism" helt tappat sitt redan låga värde?
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar Darthinator:
Ur min synvinkel är de halvrasister.


Nja, undersökningar har visat att de är 23% rasistiskt.
Gamers may debate what is a "feature" and what is a "bug", but to programmers the difference is obvious. A "bug" is a feature you can revert, while a "feature" is a bug you can't fix.
  • 0
Citerar Darthinator:
Jag har en fråga. Att Sverigedemokraterna är rasister eller ej... är det folks åsikter eller ett faktum?

Ur min synvinkel är de halvrasister.


Vad är en halvrasist?
I don't envy you.
  • 0
Citerar Silky:
Om du med kultur menar gemensamma värderingar så visst eftersom man förmodligen själv har de värderingarna. Men om du menar religion och konst så ser jag inte varför man skulle göra det.


Jag tänkte nog främst på värderingar.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Samurai-:
Vad är en halvrasist?


En person med fördomar emot dvärgar?
"In nature, fathers are known to eat their young. Is it because they're delicious? No it's because they wanna give their female, bear, giraffe, what have you, the honeymoon they never had."
  • 0
Citerar Ashley Riot:
Så de är alltså även de främlingsfientliga, chauvinistiska, etnocentriska?


Den som må ha extrema åsikter kan mycket väl ses som det.

Citerar Ashley Riot:
Är det en negativ term nu?


Inte nödvändigtvis.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Samurai-:
Vad är en halvrasist?


En halv rasist

Jag har faktiskt ingen aning heller
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar SputniQ94:
vilkte är helt riktigt, då det faktiskt är engelskan vi har nytta av på riktigt.


Dom andra är på låtsas påstår du alltså. Alla språk förutom engelskan är obetydliga. Du lever i en väldigt orealistisk värld kan jag säga dig.

.
Citerar SputniQ94:
vilket gör att även språken på kort sikt blir mindre och mindre användbara,


Att påstå att ett helt språk på kort sikt kommer bli mindre användbart skulle jag vilja se någon typ av fakta av, jag hoppas du förstår att det är väldigt kraftiga uttalanden du gör utan någon vidare typ av fakta eller källor.
  • 0
Citerar sofanboy:
jag hoppas du förstår att det är väldigt kraftiga uttalanden du gör utan någon vidare typ av fakta eller källor.

Samt att jag redan argumenterat mot honom, om vilka fördelar det finns med att lära sig språk, MED källor.
  • 0
Citerar mos_nintendo:
Dom andra är på låtsas påstår du alltså. Alla språk förutom engelskan är obetydliga. Du lever i en väldigt orealistisk värld kan jag säga dig.

Ja, jag lever i en fantasivärld där engelskan är det spårk som används i princip alla förhandlningar mellan olika politiker, storföretag, reklamer etc. ect. Medan i den riktiga världen så är det spanska som är det helt klart dominerande språket i en värld där Indien och Kina dominerar allt mer och mer. Och som vi alla vet så har dom lyckats förhandla sig in i hela Europa tack vara sina goda kunskaper i spanska.

Självklart var detta en grov överdrift, men principen är den samma! Engelskan är det absolut viktigaste språket och det är det språket som används runt om i världen när man ska kommunicera över gränserna. Franskan, spanskan och tyskan är inte obetydliga, men behovet för oss svenskar att lära oss dessa språk är så mycket mindre idag än vad den var för säg 30 år sedan.

Sedan, helt orelaterat till föregående inlägg, så har SD ökat till 7.2 % i senaste Sifo-mätningen.
Världsherravälde
  • 0
Citerar SputniQ94:
Sedan, helt orelaterat till föregående inlägg, så har SD ökat till 7.2 % i senaste Sifo-mätningen.


Inte förvånad.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar SputniQ94:
SD ökat till 7.2 % i senaste Sifo-mätningen.


Som om det skulle representera hela Sverige, de fick ju exempelvis 4,6 i senaste Synovate. Bara som referens alltså.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Som om det skulle representera hela Sverige, de fick ju exempelvis 4,6 i senaste Synovate. Bara som referens alltså.


Var snäll och ändra vem du citerade.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Som om det skulle representera hela Sverige, de fick ju exempelvis 4,6 i senaste Synovate. Bara som referens alltså.


Eftersom de fick nästan 6 % i valet och att man i opinionsmätningar har sett en ökande tendens efter valet så är nog Sifos mätning närmare sanningen.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
efter valet så är nog Sifos mätning närmare sanningen.


Så den skulle vara mest korrekt bara för att den visar på + flera månader i rad?
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Någon som kan länka till ett antal instituts statistik istället för att bara droppa siffror här? Statistik är en invecklad vetenskap. Är förändringarna statistiskt signifikanta? Avvikelser? Varians? Konfidensintervall?
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar Darthinator:
Jag har en fråga. Att Sverigedemokraterna är rasister eller ej... är det folks åsikter eller ett faktum?

Ur min synvinkel är de halvrasister.

Nu går nog Lotus på mig igen.


Nej, du får nöja dig med skottet i foten tills vidare.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Så den skulle vara mest korrekt bara för att den visar på + flera månader i rad?


Nä, för att den visar ett troligare resultat med tanke på omständigheterna. Jag tänker enbart logiskt när jag drar konstaterandet att den antagligen visar sanningen bättre.

För det första så blir inte SD lika baktalat längre och dessutom har vi självmordsbombaren. Att SD inte skulle växa till följd av detta låter inte troligt.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!