Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Fishy10:
Nej, de må lyckas med en lokal revolution men de kommer aldrig att utgöra ett reellt hot mot den civiliserade världen. De har helt enkelt inte de resurser som krävs.


Det sprids som en löpeld, tänk dig om alla grupper i världen reser sig, en efter en, antingen så faller vi, genom att opinionen inser vart allt är på väg, eller så blir det en av de blodigaste massakrarna i världhistorien.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Hmhm. Vad jag tycker om Sverigedemokraterna?
Personligen tänker jag verkligen inte rösta på detta parti, men jag ser det som en bra sak att de kommer komma in i riksdagen till våren då jag hoppas att det kan bli någon form av uppvaknande för de andra partierna. För som det är nu, så fungerar ju helt enkelt inte våran invandringspolitik. För mycket folk, för lite jobb.
Sedan att våra kära kulturberikare berikar oss med ständigt uppfräshade rekord i diverse brottstatestik är ju också att gnälla på. Jag tycker det är lite tråkigt att sverigedemokraterna bara skyller detta på invandrarnas kultur (islam), då jag tycker det vore skönt om det kunde börja gå upp för folk att det också faktiskt finns andra skillnader mellan dessa människor och oss, utöver deras märkliga världsbilder.

Jag intresserar mig dock inte nämnvärt. Men lämnar gladeligen över ansvaret till Tears of Love, som gjort ett utomordentligt jobb än så länge!
But I survived, and I know it was only a dream
  • 0
Jag har aldrig förstått vad det är för "svenskhet" SD påstår att de vill bevara. Tycker den här sketchen ur Hipp Hipp på ett bra och roligt sätt visar vad som är typiskt svenskt. Är det sånt här SD vill bevara? Ett Sverige utan mångkultur hade varit ett oerhört tråkigt Sverige enligt min mening.

http://www.youtube.com/watch?v=8IqEzt82bog&feature=player_e
mbedded
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0
Citerar Revival:
Jag har aldrig förstått vad det är för "svenskhet" SD påstår att de vill bevara. Tycker den här sketchen ur Hipp Hipp på ett bra och roligt sätt visar vad som är typiskt svenskt. Är det sånt här SD vill bevara? Ett Sverige utan mångkultur hade varit ett oerhört tråkigt Sverige enligt min mening.


Ja, utan den fantastiska berikningen från er sida så vore livet inte värt att leva. Upplopp och bränder lyser verkligen upp den annars så gråa och trista svenska vardagen.

Allvarligt talat, vad gör du här om du känner det föraktet mot oss? Du bör söka dig till ett annat land där du känner dig mer hemma.
  • 0
Citerar Lanky:
Ja, utan den fantastiska berikningen från er sida så vore livet inte värt att leva. Upplopp och bränder lyser verkligen upp den annars så gråa och trista svenska vardagen.


Upplopp och bränder har aldrig orsakats av svenskar, visst.

Citerar Lanky:
Allvarligt talat, vad gör du här om du känner det föraktet mot oss? Du bör söka dig till ett annat land där du känner dig mer hemma.


Det är det som är Sverige, SD vill ändra allting, med den logiken kan ju lika gärna alla som vill ändra Sverige som det är känt som lämna flytta ihop i ett litet samhälle eller lämna själva, eller?
A million light reflections pass over me
  • 0
Hur hade SD tänkt sig återinföra asatron måntro?

För kristendomen är ju ett utländsk påfund, och det ska ju bara var svensk kultur i sverige, så kristendomen måste ju bort, så som den förpestar den svenska kulturen (vilket allt som inte är svenskt gör, enligt SD).

Midsommarstången lär ju också försvinna, importerad... Och större delen av språket, även det importerat. Skrivkonsten kan vi göra oss av med, den kom ju från utlandet.

Men något riktigt svenskt måste väl finnas att försvara? Det mest svenska vi har, det är ju... Kungen! Eller vänta lite, hans ätt var ju visst också importerad...

Tillagt 2010-06-01 22:42:
"En tolvåring ska kunna straffas med till exempel elektronisk fotboja"

Jimmie Åkesson i dagens DN.

Vafan...?
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Och större delen av språket, även det importerat


Mja, större delen? Svenskan härstammar från fornnordiskan, som i sin tur har ursprung i urnordiskan. Ska man gå längre bak än så tappas hela begreppet om länder.
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Vafan...?


Det tycker jag låter jävligt bra.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Dr Muu:
Mja, större delen? Svenskan härstammar från fornnordiskan, som i sin tur har ursprung i urnordiskan. Ska man gå längre bak än så tappas hela begreppet om länder.


Tänkte mera på de franska, tyska och engelska influenserna ^^
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
För kristendomen är ju ett utländsk påfund, och det ska ju bara var svensk kultur i sverige, så kristendomen måste ju bort, så som den förpestar den svenska kulturen (vilket allt som inte är svenskt gör, enligt SD).

Midsommarstången lär ju också försvinna, importerad... Och större delen av språket, även det importerat. Skrivkonsten kan vi göra oss av med, den kom ju från utlandet.

Men något riktigt svenskt måste väl finnas att försvara? Det mest svenska vi har, det är ju... Kungen! Eller vänta lite, hans ätt var ju visst också importerad...


Ja, på nåt sätt lyckades vi få kristendomen, midsommarstången, diverse låneord, skrivkonst och kungen utan att importera hundratusentals fransmän, tyskar och allt vad det kan tänkas ha varit. Inser ni inte att ni bara gör bort er när ni propagerar för mångkultur genom att påpeka att vi fått diverse bra saker tack vare kulturimport? Begriper ni inte hur olika dessa saker är? Kulturimport är inte ett argument för mångkultur, det är tvärtom det ultimata beviset för att mångkultur helt enkelt är totalt poänglöst då vi bevisligen kan få hit diverse utländska företeelser vi finner tilltalande utan att importera horder av människor från samma land som företeelsen i fråga.

Citerar Lanky:
Allvarligt talat, vad gör du här om du känner det föraktet mot oss? Du bör söka dig till ett annat land där du känner dig mer hemma.


Att Revival skulle vara invandrare har jag aldrig övervägt. Det skulle förklara ett och annat då jag har svårt att tro att någon svensk skulle kunna argumentera för mångkultur på ett lika logikföraktande sätt. Är han invandrare så har han ju sina skäl att propagera för mångkulturens förträfflighet, hur inkapabel till det han än är.

Dock tror jag att han som så många andra helt enkelt är en etniskt självhatande svensk som nog skulle finna sin stora lycka här i livet genom att gå med i Liberala Ungdomsförbundet, där han och andra självhatare kan prata om white guilt och hur roligt det ska bli att få vara minoritet i sitt eget land inom en inte allt för avlägsen framtid.
  • 0
Citerar Tears of Love:
Ja, på nåt sätt lyckades vi få kristendomen, midsommarstången, diverse låneord, skrivkonst och kungen utan att importera hundratusentals fransmän, tyskar och allt vad det kan tänkas ha varit. Inser ni inte att ni bara gör bort er när ni propagerar för mångkultur genom att påpeka att vi fått diverse bra saker tack vare kulturimport? Begriper ni inte hur olika dessa saker är? Kulturimport är inte ett argument för mångkultur, det är tvärtom det ultimata beviset för att mångkultur helt enkelt är totalt poänglöst då vi bevisligen kan få hit diverse utländska företeelser vi finner tilltalande utan att importera horder av människor från samma land som företeelsen i fråga.


När jag poängterade det var det inte invandrarfrågan som det rörde, utan det absurda begreppet att beskydda kultur, svensk kultur framför allt. Det finns ingen svensk kultur, så det är ingen idé att "skydda" den. Kultur kommer från externa influenser, så har det alltid varit, vilket gör hela den delen av SDs politik helt överflödig.

På invandrarfrågan är det andra argument som gäller. Som att sverige är ett land där "svenskarna" (vilket är ett dumt begrepp, alla är människor) sakta dör ut, inte för invandringen, utan för att vi inte förökar oss. Vi dör fortare än vi föds, i ett land som redan är underbefolkat.

Citerar Tears of Love:
hur roligt det ska bli att få vara minoritet i sitt eget land inom en inte allt för avlägsen framtid.


Människor som människor, vad gör "svenskar" (vad är en svensk?) mer värda?
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
  • Missing Avatar
  • M83
Citerar Andra Bullar:
När jag poängterade det var det inte invandrarfrågan som det rörde, utan det absurda begreppet att beskydda kultur, svensk kultur framför allt. Det finns ingen svensk kultur, så det är ingen idé att "skydda" den. Kultur kommer från externa influenser, så har det alltid varit, vilket gör hela den delen av SDs politik helt överflödig.


Men jisses, du läser ju deras partiprogram som fan läser bibeln. Tror du på fullt allvar att SD:s framtidsvision är att låsa in vår nuvarande svenska kultur i en tidskapsel? Som Tears of Love redan sagt letar influenser sig hit oavsett om vi massimporterar folk eller ej. Vi har sushirestaurager i varje gathörn utan en massiv japseenklav. "Kulturbeskyddandet" betyder endast att inte låta minoriteters kultur köra över majoritetens, vilket vi diskuterat tidigare i tråden.
Jag tror du har blandat ihop pondus med rabies.
  • 0
Citerar Andra Bullar:
När jag poängterade det var det inte invandrarfrågan som det rörde, utan det absurda begreppet att beskydda kultur, svensk kultur framför allt. Det finns ingen svensk kultur, så det är ingen idé att "skydda" den. Kultur kommer från externa influenser, så har det alltid varit, vilket gör hela den delen av SDs politik helt överflödig.


Det för oss till nästa problem med ditt resonemang. Att du säger att det som är svenskt kan reduceras till diverse former av krimskrams, vilket det mesta du nämnde var, visar ju tydligt att du antingen är etnisk självhatare, vilket inte känns allt för osannolikt med tanke på att du är uttalad antirasist, eller att du inte har en vettig definition av vad kultur är. Att du tycker Sverige producerar dåligt krimskrams är ju tråkigt men inget jag bryr mig om direkt. Vad som däremot är upprörande är att du reducerar svenskhet till detta krimskrams, det vore upprörande även om du ansåg det vara bra krimskrams.

Du känner inte att du gör det ganska lätt för dig i bedömningen av folks kulturer när du helt utelämnar saker som folkens beteenden, historia, hur väl de lyckats sköta sina länder och dylika saker? Krimskramset är alltså allt som behöver bedömas?

Citerar Andra Bullar:
Det finns ingen svensk kultur, så det är ingen idé att "skydda" den.


Svensk kultur existerar. Att den inte är helt unik och inte till 100% formats av svenskar gör den inte icke existerande.

Citerar Andra Bullar:
På invandrarfrågan är det andra argument som gäller. Som att sverige är ett land där "svenskarna" (vilket är ett dumt begrepp, alla är människor) sakta dör ut, inte för invandringen, utan för att vi inte förökar oss. Vi dör fortare än vi föds, i ett land som redan är underbefolkat.


Vi dör ut men det gör inget för vi kan låta andra ta över det landområde som kallas Sverige när vi är borta? Svenskens självhat upphör aldrig att förvåna. Jag ska väl förtydliga att jag anser SD vara en samling fån så det är nu inte deras åsikt jag argumenterar för utan min egen. Och min egen åsikt är att det landområde som kallas Sverige kan det få gå hursomhelst med men det folk som kallas svenskar bryr jag mig desto mer om. Att vi håller på att dö ut är ett problem, men att de flestas förhållningssätt till detta är att det är helt okej för vi kan ju importera ersättare som tar över när vi är borta är på sätt och vis ett avsevärt mycket värre problem.

Ditt resonemang kan sammanfattas ungefär så här: "Mitt folk håller på att dö ut men det vore rasistiskt att bry sig och jag är ju antirasist så jag bryr mig inte." Som jag sa till dig igår är antirasism dagens verkliga rasism och dess offer är alla indoktrinerade stackare som vet att de tillhör utdöende folk och inte ser det som ett problem.

Och jag anser för övrigt att alla genealogiska grupper inom mänskligheten ska få fortsätta existera. Till skillnad från antirasister är jag inte fullständigt likgiltig om ett visst folk står inför sin existens upphörande. Det är lustigt egentligen, jag har pratat med många rasister och skulle säkert kallas för rasist av vissa men ändå minns jag knappt en enda som propagerat för saker som skulle leda till en ras/genealogisk grupps död, detta är det endast antirasister som ägnar sig åt. I synnerhet verkar de bli väldigt upphetsade av tanken på vita folks bortgång. Jag skulle se det som tragiskt om japaner dog ut, jag skulle se det som tragiskt om serber dog ut och jag skulle se det som tragiskt om italienare dog ut. Om du på fullt allvar tror jag däremot ska tycka det är helt okej om mitt eget folk dog ut för att inte framstå som rasistisk så misstar du dig grovt.

Citerar Andra Bullar:
vad är en svensk?


En svensk är en genetiskt ganska så unik varelse. De enda som står honom riktigt nära är danskar, norskar och vissa nordeuropéer. Nu vill jag ju inte att Sverige ska gå så långt som Israel och bli en stat som endast är villig att ge samtliga privilegier till den som kan bevisa sin renrasighet och fryser ut de som inte kan göra detta men att indoktrinerade stackare slänger ett så pass överanvänt propagandaord som rasist på mig för att jag anser att det svenska folket ska få fortsätta existera får mig inte att överge min åsikt.

Citerar Andra Bullar:
Människor som människor, vad gör "svenskar" (vad är en svensk?) mer värda?


Mer värda vet jag inte, att prata om människovärde i objektiva termer är fullständgt meningslöst då det är helt subjektivt.

Anser du att alla sorters gorillor är lika mycket värda? Om svaret är ja kan vi ju, med tanke på vilken logik du tillämpar när det gäller människor, låta de sista kvarvarande bergsgorillorna dö och introducera nån annan sorts gorilla som kan få vistas där bergsgorillorna tidigare höll till. Gorilla som gorilla?

Det mer omedelbara problemet med att svenskar blir minoritet i Sverge är att det våld svenskar idag utsätts för av sina minoriteter kommer bli betydligt värre när dessa tillsammans placerar svenskarna i minoritet.
  • 0
Citerar Tears of Love:
Det för oss till nästa problem med ditt resonemang. Att du säger att det som är svenskt kan reduceras till diverse former av krimskrams, vilket det mesta du nämnde var, visar ju tydligt att du antingen är etnisk självhatare, vilket inte känns allt för osannolikt med tanke på att du är uttalad antirasist, eller att du inte har en vettig definition av vad kultur är. Att du tycker Sverige producerar dåligt krimskrams är ju tråkigt men inget jag bryr mig om direkt. Vad som däremot är upprörande är att du reducerar svenskhet till detta krimskrams, det vore upprörande även om du ansåg det vara bra krimskrams.

Du känner inte att du gör det ganska lätt för dig i bedömningen av folks kulturer när du helt utelämnar saker som folkens beteenden, historia, hur väl de lyckats sköta sina länder och dylika saker? Krimskramset är allt som behöver bedömas.


Du kan fortfarande inte definera den, roligt. Beteenden för svenskar är som sagt inte unikt, historian kommer inte raderas, invandrare kommer inte hit för att bränna ner museum.

Citerar Tears of Love:
Vi dör ut men det gör inget för vi kan låta andra ta över det landområde som kallas Sverige när vi är borta? Svenskens självhat upphör aldrig att förvåna.


Självhat >> Självälskande

Citerar Tears of Love:
En svensk är en genetiskt ganska så unik varelse. De enda som står honom riktigt nära är danskar, norskar och vissa nordeuropéer. Nu vill jag ju inte att Sverige ska gå så långt som Israel och bli en stat som endast är villig att ge samtliga privilegier till den som kan bevisa sin renrasighet och fryser ut de som inte kan göra detta men om indoktrinerade stackare slänger ett så pass överanvänt propagandaord som rasist på mig för att jag anser att det svenska folket ska få fortsätta existera är mig fullständigt likgiltigt.


Det enda du visat med det inlägget är totalt bristande kunskap i biologi.

Tar man ett blodprov på en svensk, en norrman, en dansk, en finne och, säg, en engelsman, kan ingen genetiker säga vem som kommer var ifrån. Det mänskliga genomet visar inte landsgränser.

Det enda man kan pängtera ut är att ett genom visar tecken på att ha ursprung i till exempel skandinavien, inte sverige. Svensken är inte genetiskt unik. Inte ens lite. Jag skulle gå så långt som att säga att svenskar och norrmän som "folkslag" är identiska. Det enda som delar oss är landsgränsen.

Det finns nog inte en enda "svensk" i sverige idag. Alla kan någonstans i sitt förflutna förmodligen hitta en tysk, en dansk, kanske en amerikan, gott om valoner och ryssar, finnar och andra. Den genetiska svensken du talar om existerar inte. Läs på lite grann.

Eller är en svensk kanske någon som är född på svensk mark, för det är ju det enda dagens svenskar har gemensamt? Men grattis, där innefattas även araber som är andra generation som lever i sverige.

Citerar Tears of Love:
Som jag sa till dig igår är antirasism dagens verkliga rasism


Men det är ju enligt dig inget problem, då det är dåligt att inte vara rasist? Så enligt dig är alla rasister i slutändan?

Ditt resonemang om antirasism är inte logiskt ens till att börja med. Rasism ska bekämpas, punkt slut. Helt enkelt för att den inte har några riktiga grunder annat än trångsynthet.

Citerar Tears of Love:
Och jag anser för övrigt att alla genealogiska grupper inom mänskligheten ska få fortsätta existera. Till skillnad från antirasister är jag inte fullständigt likgiltig om ett visst folk står inför sin existens upphörande. Det är lustigt egentligen, jag har pratat med många rasister och skulle säkert kallas för rasist av vissa men ändå minns jag knappt en enda som propagerat för saker som skulle leda till en ras/genealogisk grupps död, detta är det endast antirasister som ägnar sig åt. I synnerhet verkar de bli väldigt upphetsade av tanken på vita folks bortgång. Jag skulle se det som tragiskt om japaner dog ut, jag skulle se det som tragiskt om serber dog ut och jag skulle se det som tragiskt om italienare dog ut. Om du på fullt allvar tror jag däremot ska tycka det är helt okej om mitt eget folk dog ut för att inte framstå som rasistisk så misstar du dig grovt.


Min tanke är att alla folkslag är lika värda. ALLA. Svenskar står inte över araber. Araber står inte över svenskar. Den rasistiska tanken är att en "ras" (notera att raser inte existerar inom den mänskliga arten) är mer värd än någon annan. Det innefattar även att många "raser" är mer värdiga att försvinna än andra.

Ja, jag tror att en värd utan folkslag sorterade efter geografiskt ursprung är bättre. För tanken är absurd i grunden. Jorden rör på sig, alla andas samma luft. Ska man se det helt logiskt är ingen kvar där de föddes för att ingen mark står still, och planeten flyttar på sig.

Dina resonemang är förlegade. Antar att du tycker att jorden är platt också.

Tillagt 2010-06-02 00:31:
Citerar Tears of Love:
Anser du att alla sorters gorillor är lika mycket värda? Om svaret är ja kan vi ju, med tanke på vilken logik du tillämpar när det gäller människor, låta de sista kvarvarande bergsgorillorna dö och introducera nån annan sorts gorilla som kan få vistas där bergsgorillorna tidigare höll till. Gorilla som gorilla?


Notera att bergsgorillorna och djungelgorillorna är mer olika än svenskar och araber, och den olikheten finns faktiskt genetiskt då det finns raser inom arten gorilla, inte bland människor.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Dina resonemang är förlegade. Antar att du tycker att jorden är platt också.


Han förnekar evolutionen, så det skulle inte förvåna mig...
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0
Citerar Revival:
Han förnekar evolutionen, så det skulle inte förvåna mig...


Ah, det förklarar avsaknaden av kunskap i genetik ^^
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Du kan fortfarande inte definera den, roligt. Beteenden för svenskar är som sagt inte unikt, historian kommer inte raderas, invandrare kommer inte hit för att bränna ner museum.


Om jag skulle nämna några (bra) saker som jag ser som signifikativt (inte unika i hela världen, vilket jag ju hävdar att det inte behöver vara för att vi ska kunna se det som en del av kulturen) för svenskar så kommer jag att tänka på sansad konfliktlösning, trots att vi är så svårt drabbade av politisk korrekthet brukar de flesta vara ganska tålmodiga med mig och andra med avvikande åsikter, även om de må bli en aning förskräckta ibland. I verkligheten finns det dessutom inga moderatorer med moralpanik som kan banna en så jag är faktiskt mer öppen med min "rasism" i verkligheten än här. Svenskar är ju även duktiga på att producera diplomater.

Att vi är ganska så oytliga skulle jag även säga, statussymboler påverkar oss iaf inte allt för mycket. Kom ihåg att det i Sverige faktiskt är möjligt för en uteliggare att få samma vård som en miljonär.

Att vi är ganska ateistiska av oss är väl också bra, även om vissa ateister onekligen tar det för långt och blir helt sjukt irriterande.

Du kan väl se den där serien av Fredrik Lindström om du vill ha mer.

Citerar Andra Bullar:
Självhat >> Självälskande


Du har fel, däremot är självkritik bättre än okritiskt självälskande.

Citerar Andra Bullar:
Det enda du visat med det inlägget är totalt bristande kunskap i biologi.


Vi får väl se.

Citerar Andra Bullar:
Tar man ett blodprov på en svensk, en norrman, en dansk, en finne och, säg, en engelsman, kan ingen genetiker säga vem som kommer var ifrån. Det mänskliga genomet visar inte landsgränser.

Det enda man kan pängtera ut är att ett genom visar tecken på att ha ursprung i till exempel skandinavien, inte sverige. Svensken är inte genetiskt unik. Inte ens lite.


Jag sa att svenskar är ganska genetiskt unika vilket är helt riktigt då de tillhör en subras till den kaukasoida rasen som endast få andra nationaliteter kan räknas till, vlket du ju själv fastslår även om du undviker att kalla det just subras. Jag kan dock ta på mig att ordet sällsynt hade varit bättre att använda istället för unik.

Dinarid, brunn, orientaloid, armenoid, alpid, baltid och nordid, som svenskar hör till, är några subraser till den kaukasoida rasen.

Citerar Andra Bullar:
Jag skulle gå så långt som att säga att svenskar och norrmän som "folkslag" är identiska. Det enda som delar oss är landsgränsen.


Vi tillhör samma subras och är således extremt lika, mer eller mindre genetiskt identiska men att norskar står oss extremt nära sa jag ju själv i kommentaren du citerat.

Citerar Andra Bullar:
Det finns nog inte en enda "svensk" i sverige idag. Alla kan någonstans i sitt förflutna förmodligen hitta en tysk, en dansk, kanske en amerikan, gott om valoner och ryssar, finnar och andra. Den genetiska svensken du talar om existerar inte. Läs på lite grann.


Har inte påstått nåt annat men lite ad mixture gör inte att en genealogisk grupp upphör att vara en genealogisk grupp.

Ständigt dessa valloner förresten.
Vet verkligen ingen mångkulturalist att antalet valloner som kom till Sverige var väldigt litet?

Citerar Andra Bullar:
Eller är en svensk kanske någon som är född på svensk mark, för det är ju det enda dagens svenskar har gemensamt? Men grattis, där innefattas även araber som är andra generation som lever i sverige.


Om vi pratar om medborgarskap, så visst, kanske det. Pratar vi om genealogiska grupper däremot så är svaret nej.

Citerar Andra Bullar:
Men det är ju enligt dig inget problem, då det är dåligt att inte vara rasist? Så enligt dig är alla rasister i slutändan?


Jag skrev ganska tydligt igår att man gärna får vara emot rasister om dessa endast har för avsikt att oprovocerat döda eller svårt skada personer som tillhör en ras de inte gillar. Däremot bör personer som ser mer eller mindre allt som rasism ta det lugnt med att bekämpa rasism då de gör betydligt mer skada än nytta.

Citerar Andra Bullar:
Ditt resonemang om antirasism är inte logiskt ens till att börja med. Rasism ska bekämpas, punkt slut. Helt enkelt för att den inte har några riktiga grunder annat än trångsynthet.


Som sagt var har ni antirasister sällan, om nånsin, en vettig definition av rasism och det blir mest att ni bekämpar lite vad som helst. Om ni hade en tydligt avgränsad definition av rasism och kunde påvisa att det är så hemskt som man kan tro när ni beklagar er över det, så skulle jag inte ha några invändningar. Men det har och kan ni inte, och ni gör som sagt var mer skada än nytta.

Citerar Andra Bullar:
Min tanke är att alla folkslag är lika värda. ALLA.


Enligt dig är de snarare i så fall lika värdelösa, du ser det ju som helt irrelevant att svenskar går under och om du har lika höga tankar om exempelvis iranier så vore det för dig alltså helt okej om de också gick under? Du kan ju berätta det för dem, jag tror inte de skulle dela din antirasistiska entusiasm för deras folks undergång.

Citerar Andra Bullar:
Araber står inte över svenskar. Den rasistiska tanken är att en "ras" (notera att raser inte existerar inom den mänskliga arten) är mer värd än någon annan. Det innefattar även att många "raser" är mer värdiga att försvinna än andra.


Nu dillar du vidare om värde igen men jag har ju sagt att det är helt subjektivt. Jag tar inte alls illa upp om en italienare, serb eller iranier klargör för mig att det folk som han tycker mest om är hans egna, jag skulle snarare se det som en fin egenskap om de flesta svenskar såg det svenska folket som det de värderade högst utan att därefter bli skräckslagna av tanken att de just skulle ha gjort sig skyldiga till den inbillade dödssynden rasism, och kom nu ihåg att värde är subjektivt.

Citerar Andra Bullar:
notera att raser inte existerar inom den mänskliga arten


Hippienonsens. Antingen har du hjärntvättats av imbeciller som tror att människan står över de regler som gäller för djurarter och deras indelning i raser och svalt det för att du tyckte det var en så fin tanke eller så har lite mer pålästa imbeciller sagt till dig att skillnaderna mellan folkslag helt enkelt är för små för att man ska kunna tala om människoraser. Vad dessa imbeciller inte förstår är att vad gäller genetik så kan små skillnader ha enorm betydelse. Även de genetiska skillnaderna mellan människor och schimpanser är väldigt små men har uppenbarligen ganska påtaglig betydelse. Den genetiska likheten mellan två män tillhörande olika raser må vara 99% men den genetiska likheten mellan en man och en kvinna tillhörande samma ras är också 99%, faktiskt är den genetiska skillnaden mellan könen till och med mindre än den genetiska skillnaden mellan raserna. Så ska du avfärda rasbegreppet måste du även avfärda könsbegreppet.

För övrigt är historien om rasnihilismen och dess uppkomst ganska rolig. Franz Boas enda tidigare vetenskapliga merit var en uppsats om vattnets olika färger men när han började propagera för att raser inte var ett giltigt begrepp blev media helt betagna och utsåg det till mer eller mindre obestridlig sanning och hyllade alla som stämde in i fåneriet och vände den hjärndöda massan mot de som hävdade att raser visst var ett giltigt begrepp. Finns knappast något ämne i vetenskapens historia där det vetenskapliga kunnandet skiljt sig så mycket från den allmänna villfarelsen.

Lustigt värre är dock att juden Boas propagerade helt sjukt flitigt för den judiska rasens existens, vilket inte ens jag gör då judar tillhör den kaukasoida rasen, och att det var judisk rastillhörighet som skulle avgöra om man var berättigad medborgarskap i Israel. Så man skulle kunna säga att till och med antirasismens fader var en hycklande rasist, ni antirasister kallar ju det mesta för rasism så även detta borde väl accepteras som rasism av er.

Citerar Andra Bullar:
Ja, jag tror att en värd utan folkslag sorterade efter geografiskt ursprung är bättre.


Ja, för saker och ting har ju verkligen gått framåt med stormsteg nu i och med multikultihysterin! Eller vänta nu...

Citerar Andra Bullar:
För tanken är absurd i grunden. Jorden rör på sig, alla andas samma luft. Ska man se det helt logiskt är ingen kvar där de föddes för att ingen mark står still, och planeten flyttar på sig.


Hippienonsens jag nästan känner för att placera i presentationen.

Citerar Andra Bullar:
Dina resonemang är förlegade. Antar att du tycker att jorden är platt också.


Jordens form är precis som rasers existens inte en fråga om åsikter.

Citerar Andra Bullar:
Notera att bergsgorillorna och djungelgorillorna är mer olika än svenskar och araber, och den olikheten finns faktiskt genetiskt då det finns raser inom arten gorilla, inte bland människor.


Om du nu går med på att människoraser existerar får du gärna återvända till denna fråga.

Citerar Revival:
Han förnekar evolutionen, så det skulle inte förvåna mig...


Det känns som att det börjar bli dags att skriva i signaturen att det inte är jag på avataren.
  • 0
Vi väntar otåligt på Andra Bullars svar.
Stoppa Ipred-lagen till VARJE pris!
  • 0
Jämför med labradorer. Det finns både ljusa och mörka sådana. De betecknar man som olika raser, även om de är lika bortsett från pälsfärg. Samma art är de självklart, då de passerar kravet att kunna producera fertil avkomma.

Du kan inte förneka mänskliga rasers existens, för de finns där. Därmed inte sagt att någon ras skulle vara mer värd än någon annan, dock. Alla människor har samma grundläggande värde och rättigheter, oavsett hudfärg.
  • 0
Citerar marten1000:
Du kan inte förneka mänskliga rasers existens, för de finns där. Därmed inte sagt att någon ras skulle vara mer värd än någon annan, dock. Alla människor har samma grundläggande värde och rättigheter, oavsett hudfärg.


No shit.
Stoppa Ipred-lagen till VARJE pris!
  • 0
Citerar IdiotiqueBread:
No shit.


Tyckte det var säkrast att förtydliga, då risken finns att jag annars fått ta emot diverse rasistpåhopp.
  • 0
Citerar marten1000:
Tyckte det var säkrast att förtydliga, då risken finns att jag annars fått ta emot diverse rasistpåhopp.


Jo iof glömde att detta är GR.
Stoppa Ipred-lagen till VARJE pris!
  • 0
Läser den här tråden med stort intresse Tears of Love gör tråden till vad den är.
Leo
  • 0
Citerar LeoWarrior:
Om jag skulle nämna några (bra) saker som jag ser som signifikativt (inte unika i hela världen, vilket jag ju hävdar att det inte behöver vara för att vi ska kunna se det som en del av kulturen) för svenskar så kommer jag att tänka på sansad konfliktlösning, trots att vi är så svårt drabbade av politisk korrekthet brukar de flesta vara ganska tålmodiga med mig och andra med avvikande åsikter, även om de må bli en aning förskräckta ibland. I verkligheten finns det dessutom inga moderatorer med moralpanik som kan banna en så jag är faktiskt mer öppen med min "rasism" i verkligheten än här. Svenskar är ju även duktiga på att producera diplomater.


Så din tes utifrån det inlägget är, att om ett barn med helt svenska föräldrar skulle bli diplomat i sverige, så skulle det barnet vara en bättre diplomat än om en svensk och säg, en afrikan, fick en avkomma som blev diplomat i sverige. Den egenskapen sitter inte i generna. Och invandring har knappast någon inverkan på hur effektiva diplomater vi har.

Citerar Tears of Love:
Att vi är ganska så oytliga skulle jag även säga, statussymboler påverkar oss iaf inte allt för mycket. Kom ihåg att det i Sverige faktiskt är möjligt för en uteliggare att få samma vård som en miljonär.


Ett system som dock allt för många svenskar inte tycker om. I framtidens sverige är det förmodligen ens plånbok som bestämmer hur mycket rätt man har till sjukvård. Jag håller med om att det är en svensk fördel, men knappast en sådan som är hotad av invandring.

Citerar LeoWarrior:
Jag sa att svenskar är ganska genetiskt unika vilket är helt riktigt då de tillhör en subras till den kaukasoida rasen som endast få andra nationaliteter kan räknas till, vlket du ju själv fastslår även om du undviker att kalla det just subras. Jag kan dock ta på mig att ordet sällsynt hade varit bättre att använda istället för unik.

Dinarid, brunn, orientaloid, armenoid, alpid, baltid och nordid, som svenskar hör till, är några subraser till den kaukasoida rasen.


Svenskar är ingen subras heller. Om något skulle jag kunna gå med att kalla skandinavier för det, inte svenskar. Generna vet inte inom vilken landsgräns de är födda.

Citerar Tears of Love:
Vi tillhör samma subras och är således extremt lika, mer eller mindre genetiskt identiska men att norskar står oss extremt nära sa jag ju själv i kommentaren du citerat.


Inte mer eller mindre. Identiska. En genomsnittlig svensk och en genomsnittlig norrman skulle inte gå att särskilja genetiskt för att det är samma grupp.

Citerar Tears of Love:
svårt drabbade av politisk korrekthet


Politisk korrekthet är en av de mest korkade termerna som uppkommit i modern tid. Vad hände med individuell etik? Vad man faktiskt tycker är rätt och fel? Det är ett barnsligt grupptryck som skapas av t ex sverigedemokrater. "Varför vill du inte klaga på invandringen, fan vad PK av dig" är jämförbart med "varför snattar du inte, är du feg eller?". Eller en sexåring som vägrar gå och lägga sig bara i ren protest för att någon annan tycker det.

Citerar LeoWarrior:
Har inte påstått nåt annat men lite ad mixture gör inte att en genealogisk grupp upphör att vara en genealogisk grupp.

Ständigt dessa valloner förresten.
Vet verkligen ingen mångkulturalist att antalet valloner som kom till Sverige var väldigt litet?


Jo, det är välkänt, men de är väl spårbara i väldigt många släktträd trots att de kom hit i mindre antal.

Citerar Tears of Love:
Jag skrev ganska tydligt igår att man gärna får vara emot rasister om dessa endast har för avsikt att oprovocerat döda eller svårt skada personer som tillhör en ras de inte gillar. Däremot bör personer som ser mer eller mindre allt som rasism ta det lugnt med att bekämpa rasism då de gör betydligt mer skada än nytta.


Så diskriminering så som den förekommer idag, den är alltså helt okej?

Jag har ingenting emot en rasist om denne håller det för sig själv. Men ett land ska inte styras rasistiskt.

Citerar Tears of Love:
Som sagt var har ni antirasister sällan, om nånsin, en vettig definition av rasism och det blir mest att ni bekämpar lite vad som helst.


Min definition överrensstämde med den från t ex nationalencyklopedin, och du har fortfarande inte motiverat varför din definition är bättre. Du har sagt varför NEs är dålig, men vad gör den inkorrekt? Låter troligare att din är inkorrekt då den är central hos just dig. Och jag lägger större tillit hos till exempel NE eller SAOB än dig vad gäller sådana definitioner, ursäkta..

Citerar Tears of Love:
Enligt dig är de snarare i så fall lika värdelösa, du ser det ju som helt irrelevant att svenskar går under och om du har lika höga tankar om exempelvis iranier så vore det för dig alltså helt okej om de också gick under? Du kan ju berätta det för dem, jag tror inte de skulle dela din antirasistiska entusiasm för deras folks undergång.


Ja, för svenskar är inte genetiskt avgränsade till att börja med, så det finns inget som kan gå under. Och ja, faktum är att jag talade med två irakier om ämnet idag. Muslimer uppepå det (oh jösses, kan man prata med muslimer, de kan väl inget annat än att våldta och spränga sig i luften, enligt många på GR). De bor i sverige sedan två eller tre år tillbaka, deras föräldrar jobbar med biokemi. Faktum är att hela vår klass är av väldigt blandad kultur.

Vad även de kom fram till är att de inte reagerat som du beskriver det, om svenskar till exempel utvandrat till irak. Du ska med andra ord inte vara så snabb med att sätta stämplar på andras åsikter.

Citerar Tears of Love:
Antingen har du hjärntvättats av imbeciller som tror att människan står över de regler som gäller för djurarter och deras indelning i raser och svalt det för att du tyckte det var en så fin tanke eller så har lite mer pålästa imbeciller sagt till dig att skillnaderna mellan folkslag helt enkelt är för små för att man ska kunna tala om människoraser


Raser finns inte inom alla djurarter. Faktum är att raser bara finns inom avlade djur, i det vilda heter det varianter eller underarter. Där gäller Martens exempel:

Citerar marten1000:
Jämför med labradorer. Det finns både ljusa och mörka sådana. De betecknar man som olika raser, även om de är lika bortsett från pälsfärg. Samma art är de självklart, då de passerar kravet att kunna producera fertil avkomma.


Det finns variationer inom den mänskila arten, ja, men linjerna är inte klardragna på samma sätt som mellan hundraser.

Citerar Tears of Love:
Även de genetiska skillnaderna mellan människor och schimpanser är väldigt små men har uppenbarligen ganska påtaglig betydelse. Den genetiska likheten mellan två män tillhörande olika raser må vara 99% men den genetiska likheten mellan en man och en kvinna tillhörande samma ras är också 99%


Ge dig, 99%-likheten har det babblats om i sådana här sammanhang i evigheters evighet utan att folk som använder det ens vet vad det betyder. Det är typen av genetisk kod i den skillnaden som gör den faktiska skillnaden, inte mängden information.

Citerar Tears of Love:
faktiskt är den genetiska skillnaden mellan könen till och med mindre än den genetiska skillnaden mellan raserna. Så ska du avfärda rasbegreppet måste du även avfärda könsbegreppet.


Nej, för den skillnaden är av helt annan typ då det handlar om den genetiska "dualism" som finns inom alla arter. Den procenten skillnad mellan män och kvinnor beror på att vi har samma mängd kromosomer, men kvinnan har två X-kromosomer medan män har X och Y. X-kromosomen innehåller mer information än Y-kromosomen, och därav 99% likhet och inte hundra. När man har gjort sådana argument har man helt bortsett från innehållet i genomet och bara fokuserat på mängden information.

Mellan en man och en kvinna kan man dessutom peka ut exakt var skillnaden ligger, nämligen X/Y-kromosomskillnaden. Kan du säga i vilken kromosom svenskheten ligger?

Citerar Tears of Love:
För övrigt är historien om rasnihilismen och dess uppkomst ganska rolig. Franz Boas enda tidigare vetenskapliga merit var en uppsats om vattnets olika färger men när han började propagera för att raser inte var ett giltigt begrepp blev media helt betagna och utsåg det till mer eller mindre obestridlig sanning och hyllade alla som stämde in i fåneriet och vände den hjärndöda massan mot de som hävdade att raser visst var ett giltigt begrepp. Finns knappast något ämne i vetenskapens historia där det vetenskapliga kunnandet skiljt sig så mycket från den allmänna villfarelsen.

Lustigt värre är dock att juden Boas propagerade helt sjukt flitigt för den judiska rasens existens, vilket inte ens jag gör då judar tillhör den kaukasoida rasen, och att det var judisk rastillhörighet som skulle avgöra om man var berättigad medborgarskap i Israel. Så man skulle kunna säga att till och med antirasismens fader var en hycklande rasist, ni antirasister kallar ju det mesta för rasism så även detta borde väl accepteras som rasism av er.


Man bedömmer inte validiteten på en upptäckt eller idé på gärningarna eller idéerna hos den som föreslog dem. Precis som Einsteins fixa idé om ett statiskt universum inte stämde med hans egen teori om rumtid och relativitet.

Raser gäller som tidigare konstaterat inom avel där distinkta skillnader framhävs eller undertrycks. Det är så hundraser uppkommit - det är inte så variationer bland människor uppkommit.

Citerar Tears of Love:
Ja, för saker och ting har ju verkligen gått framåt med stormsteg nu i och med multikultihysterin! Eller vänta nu...


Föredrar du en rasindelad värld? Ja det finns det ju massiva bra exempel på, det funkade ju utmärkt på 30-talet...

Citerar Tears of Love:
Jordens form är precis som rasers existens inte en fråga om åsikter.


Samma sak med den svenska rasens existens. Det finns ingen sådan ras, det är en fix idé som en del har fått för sig utan att titta på faktan. Skandinavier, okej, men inte svenskar. Precis som jordens form kvittar det vad man tycker om det.

Citerar Tears of Love:
Om du nu går med på att människoraser existerar får du gärna återvända till denna fråga.


Det gör jag inte. Förövrigt existerar bergsgorillor - inte genetiska svenskar.

Citerar IdiotiqueBread:
Vi väntar otåligt på Andra Bullars svar.


Du får ursäkta mina glesa svar, jag studerar om dagarna
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Banankatt:
Blattarna vill ut med rasisterna men de gör det bara värre med sina våldtäkter bankrån MORD AV 83 ÅRIG KVINNA


Ja för invandrare är ju verkligen en hivemind med ondskefulla planer om att döda alla sveriges tanter
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!