Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Simpsons från TV3 med svensk dubb


Hej, hej! : )

1993/1994 så sändes Simpsons kl. 18:00 på TV3 med en svensk dubb, utförd av Per Sandborgh under bolaget Media Dubb Internatinal. Det var en väl utförd dubb, som höll en hög klass. Men tyvärr blev den inte långvarig och varade i bara 6 avsnitt, för att sedan återgå till svensk text.

I rollerna hördes bl.a.
Annica Smedius som Bart,
Per Sandborgh som Homer,
Louise Raeder som Lisa,
Lena Ericsson som Marge
och Steve Kratz som Otto.

Nu undrar jag om det finns någon där ute, som av en händelse råkar ha ett eller flera av dessa försvunna avsnitt bandade eller överförda och lagrade på datan, som är godhjärtade nog att vilja dela med sig av dem här bortglömda (men fantastiska) avsnitten med svenskt tal? Då skulle jag vara den personen evigt tacksam och skulle uppskatta det mer än ord kan beskriva. Självklart kan jag ersätta dig för din tid att göra mig den oerhörda generösa tjänsten mot betalning. Jag vill bara få en chans att uppleva de här avsnitten igen. : )
  • 0
Otroligt. Visste inte att det existerade. Hittade du det till slut Widget?
  • 0
Hej, Kaiser!

Det är få som känner till det faktiskt. Men är ju inte så konstigt, med tanke på hur kortlivat det blev. Blinkade man, så missade man det. Hehe!

Tyvärr inte. Enda jag lyckats få tag i, än så länge, är 13 minuter från ett av avsnitten. Bättre än inget. Men skulle vara väldigt kul att kunna få möjligheten att se ett eller flera av avsnitten i sin helhet.
  • 0

Intressant fall av svensk "lost media". Bumpar tråden i hoppet att det hittas längre klipp.

Europaparlamentsval den 9 juni.
  • 0

Är det ingen alls som råkar ha en inspelning med något av dessa svensk dubbade avsnitt med Simpsons? Eller någon som har ett bra tips om hur man kan göra för att få tag i dem?

Jag har redan kontaktat media bolaget, samt alla röst skådespelarna. Men har kammat noll där.

In reply to: @Widget

Är det ingen alls som råkar ha en inspelning med något av dessa svensk dubbade avsnitt med Simpsons?

Jag hörde komikern/Youtubern Jonas Strandberg prata om detta i ett avsnitt av podden Arkiv Samtal i somras. Han berättade att han hade ett pågående projekt där han ville samla hela svenska casten och filma en "table read" av första avsnittet. Kanske han sitter på information om var avsnitten går att få tag på? Vet i och för sig inte var man får tag på honom. Kul projekt i alla fall, om han ror det i hamn!

  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!