Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Deathloop

Deathloop

Vi har testat de första timmarna av Arkane Studios äventyr för att få en inblick i den förbryllande handlingen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Om några veckor släpper Arkane sin nästkommande, mycket efterlängtade titel Deathloop. Det är byggt kring ett utmanande koncept som ber dig att i all oändlighet upprepa en enda dag som huvudpersonen Colt, samla information och kunskap så att du kan utföra det som anses vara det omöjliga: att lönnmörda åtta måltavlor som aldrig är på samma plats samtidigt, utan att bli dödad av din nemesis, Julianna.

Inför lanseringen har jag fått tjuvstarta och spela Deathloop, utforska de första timmarna och dyka ner i spelmekaniken för att lösa upp den förbryllande handlingen. Och hittills, utan att säga för mycket, ser det här ut att bli en otrolig upplevelse.

Handlingen, som jag inte kommer att gå för långt in på eftersom den är spoilertung redan från början, är relativt linjär. Du kan dock planera vart du ska ta vägen härnäst och till och med utforska de platser du väljer att besöka i din egen takt, men samtidigt beger du dig alltid till en ny plats med ett uppdrag i åtanke, till exempel att eliminera en måltavla. Detta innebär att du inte bara kan lösa gåtan på din första dag, eftersom du behöver portkoder, extra förmågor, allmän kunskap om din omgivning, som några exempel, för att starta den snabba kedja av mord som i sin tur bryter den tipsloop som håller dig fången på ön Blackreef.

För att komma vidare i handlingen måste du se den som ett mysterium som ska lösas och upptäcka ledtrådar som avslöjar ny information och nya öppningar. Detta är kärnan i Deathloop. Du kommer att återvända till samma platser, om än med möjlighet att göra det vid olika tidpunkter på dagen, för att göra något lite annorlunda, för att lära dig lite mer och därmed upptäcka hur du kan slutföra denna omöjliga bedrift. Man kan såklart vara orolig för att denna repetitiva natur ska kännas lite tråkig efter de första dagarna, men designen av Blackreef, berättelsen och de förmågor du har till ditt förfogande gör att Deathloop är engagerande i stort sett hela tiden.

DeathloopDeathloop
Den säregna Arkane-stilen går lätt att känna igen.

Själva Blackreef är uppdelat i en mängd olika platser, som alla har sina egna unika landmärken och intressanta platser. Du får veta att de åtta måltavlorna (även kända som Visionaries) kommer besöka olika platser under olika tidpunkter på dagen. Det är ditt jobb att ta reda på när, och även det bästa sättet att nå dem.

Designen av världen är typisk Arkane, och alla Dishonored-fans kommer att känna sig hemma här, även om den steampunkiga stilen i Dunwall har ersatts med en 1960-talskänsla, lite som den typ av design vi fick i Compulsion Games We Happy Few. Ön Blackreef är kärleksfullt skulpterad och fylld till bredden med innehåll till den grad att det känns som om det finns något nytt bakom varje hörn, vilket driver på lusten att utforska.

Likheterna med Dishonored slutar inte där, eftersom Deathloop känns som ett Arkane-spel även på det sätt det spelas. Spelkontrollen kan vara lite skum ibland, men striderna är genomgående engagerande och actionfyllda, och är uppbyggda på ett sätt som gör att du verkligen kan närma dig dem i din egen stil. Oavsett om du gillar den mer direkta metoden och lyser upp ön med mynningsflammor och tjusiga förmågor som kan hjälpa till att eliminera fiender snabbt, eller om du istället föredrar att flyga under radarn och använda smygande på ett sätt som gör att självaste Corvo skulle bli imponerad, så finns alternativen där från första stund. Visserligen uppmuntrar Deathloops natur dig att vara lite försiktigare när du försöker bygga upp din arsenal, men det är på intet sätt ett krav.

Vilket för mig vidare till den aspekt av Deathloop som på förhand verkar väcka mest oro: spelarens utveckling. Trots att dagen upprepas när kvällen nalkas, kan spelarna använda ett system som kallas infusion för att permanent spara utrustning. Detta kräver att du interagerar med särskilda föremål för att suga ut en märklig essens ur dem som kallas Residium, vilket är en slags valuta. Systemet gör det bara möjligt att spara några få föremål efter varje dag, förutsatt att du gör din utforskningsläxa och tar dig tid att samla så mycket Residium som möjligt, men upplägget gör att de mest kraftfulla och viktiga vapnen, förmågorna och perks kan sparas för att användas när du vill i framtiden. Men i slutet av dagen kommer alla icke-infusionerade föremål och allt reserv-Residium att gå förlorade, så det är viktigt att spara vad du kan.

DeathloopDeathloopDeathloop
Genom att återuppleva dagen om och om igen får du all information du behöver.

Det är ingen hemlighet att Arkane vet hur man gör ett bra actionäventyr, och Deathloop ser ut att bli en fortsättning på detta. Till Playstation 5 ser spelet otroligt bra ut, spelas smidigt samt visar mästerliga exempel på hur dess handkontroll kan användas. Du kan se fram emot varierande grader av haptisk feedback, från att känna stegen i Colts rörelser till mullret när du avfyrar ett automatvapen, och utöver det finns det adaptiva triggers som ger ytterligare fördjupning i skjutandet, och det är bara två av många exempel.

Det enda större området i Deathloop som jag ännu inte riktigt har upplevt är Juliannas attacker. Under flera timmars spelande har jag stött på karaktären en gång, och på grund av att det var tidigt valde jag att undvika henne, snarare än att riskera mitt liv genom att försöka eliminera henne. Denna funktion verkar alltså inte vara så påträngande, vilket i mina ögon faktiskt är positivt, eftersom berättelsen är så bra att du vill fokusera dina ansträngningar på den, snarare än att fastna i 'katt och råtta'-lek.

Om man ser till helheten har Deathloop initialt mycket att erbjuda, men det hanteras på ett så informativt sätt att efter cirka 90 minuter kommer spelet bli begripligt för dig. Om du gillar Arkane-spel, särskilt Dishonored, är definitivt något för dig, och om inte så tror jag den unika handlingen och narrativet definitivt är värt din uppmärksamhet oavsett.

HQ

Relaterade texter

DeathloopScore

Deathloop

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Tidsloopen måste brytas och Mackegård har återupplevt samma dag om och om igen och har återvänt för att sätta betyg.

Såhär stark dator kräver Deathloop

Såhär stark dator kräver Deathloop

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Flera av er har märkt att några utvalda redan fått fingrarna i så kallade recensionsutgåvor av Deathloop, vilket naturligtvis beror på att äventyret närmar sig lansering....

Deathloop hade initialt ingen multiplayer

Deathloop hade initialt ingen multiplayer

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi närmar oss lanseringsdagen för Arkanes nästa spel, det efterlängtade Deathloop. Det är baserat på tidsmekanik och innehåller till och med ett stänk av multiplayer. För...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy