Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Juiced 2: Hot Import Nights

Juiced 2: Hot Import Nights

Efter tre dagar i Manchester på besök hos Juice Games berättar Gamereactor nu allt om den stekheta racinguppföljaren till det plågsamt underskattade Juiced

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Juiced 2: Hot Import Nights handlar om attityd på ett betydligt mer utstuderat och genomgående sätt än det första spelet. Startskärmen visar en tokpimpad Nissan 350Z och ur högtalarna pumpas Chamillionaires "Ridin' Dirty". Lobbyn, där man väljer sin bil och hur ens avatar ska se ut, föreställer en nattklubb, proppad med lättklädda gogo-dansare och locos med bandanas. Det känns lite töntigt vid första anblick, men Juice Games vet vad som funkar. De har nämligen lyssnat slaviskt till spelköparna den här gången.

Vi delade ut betyget 9/10 till Juiced i juni 2005. Jag och Jesper älskade spelet urskiljningslöst, och spelade det dagligen ännu ett år efter releasen. En viss del av den feedback som ni läsare bistod med innehöll klagomål på det bitvis krångliga upplägget, de enformiga dragrace-tävlingarna samt den branta inlärningskurvan. Kritik som vi på redaktionen inte höll med om.

Juice Games höll inte heller med om detta, då de kritiserades internationellt för att ha gjort Juiced för svårt och komplicerat för att kunna konkurrera med Need for Speed-serien, men de lyssnade. Och det märks väl när de nu för första gången visat upp uppföljaren till Juiced. Borta är den tidskrävande racingkalendern, respektsystemet, 402 meters-tävlingarna, mobiltelefonsamtalen och den fiktiva staden tävlingarna utspelade sig i. Juice Games har istället fyllt Juiced 2: Hot Import Nights med det som fansen önskat sig.

Hot Import Nights är ett fenomen i USA som under de senaste fem åren fullständigt exploderat i populäritet. En hel drös med superstylade och trimmande vrålåk reser runt på turné över hela landet och under de nattliga tillställningarna blandas überpimpade importbilar med solbrända bikinimodeller, breakdance och dunkande hip-hop. Hot Import Nights speglar en livsstil som drar tusentals besökare till varje evenemang och bland dessa märks stora Hollywood-stjärnor och musikgiganter som Ice-T, Eminem och Chamillionaire.

Detta är en annons:

Juice Games lyckades för drygt ett år sedan norpa licensen för detta återkommande spektakel och har byggt Juiced 2 kring fenomenet, med allt vad det innebär. Den solida grund som producenten Richard Badger menar att Hot Import Nights har inneburit mycket för utvecklingen av Juiced 2 i form av brudar, DJ:s, passande musik och givetvis bilar. "Juiced 2 handlar om att uttrycka sig", säger Badger då Gamereactor träffar teamet.

Borta är alltså racingkalendern från det första spelet, den som gjorde det möjligt att scrolla igenom veckodagarna, hitta en passande tävling och anta den medföljande utmaningen. Istället har Juiced Games valt att blanda upplägget från Project Gotham Racing 3 med den från det första Need for Speed: Underground-spelet.

Vid starten av spelet finns en rad utmaningar tillgängliga men bara tre stycken vinster krävs för att avancera till nästa nivå. Detta påminner lite om Project Gotham Racing 3 där man själv väljer i vilken ordning man själv ska köra tävlingarna i spelet. Rent grafiskt liknar det Need for Speed: Underground med en ganska ordinär meny där man bläddrar genom en rad olika symboler föreställande de specifika tävlingarna.

Juiced 2: Hot Import Nights innehåller två olika former av racing istället för tre som i det första spelet. Juice Games bestämde sig tidigt för att helt slopa dragracing-delen som enligt dem själva mest fungerade som en irritationsfaktor för de allra flesta som köpte spelet. De har även slopat

Detta är en annons:

Showdown-läget där man kunde vinna pengar genom att visa upp de manövrar man lärt sig under spelets gång för en jublande publik. Kvar är alltså den traditionella racingen runt snitslade banor och nya spelläget Drift, som är precis vad det låter som. Juice Games har sneglat ganska friskt på Need for Speed-spelen och konstruerat en tävlingsform som känns extremt lättillgänglig men ändå inte enformig.

Till skillnad från exempelvis drift-delen i Need for Speed: Carbon känns det mer realistiskt att åka på bredden i Juiced 2 även om fysiken är överdrivet arkadaktig. Man kan på ett mer belönande sätt styra sladden med hjälp av smart användning av gaspådraget, och att förflytta bilens tyngdpunkt genom inbromsning känns mycket välgjort.

"Drifting är den hetaste motorsporten i USA just nu och har varit en extremt populär tävlingsform i Japan i många år. Därför bestämde vi oss för att tillföra det till Juiced 2 och personligen måste jag säga att vi lyckats mycket bra med spelkänslan", menar Richard Badger under Gamereactors besök hos studion.

En annan nyhet i Juiced 2 som inte fanns med i det första spelet är möjligheten att designa sin egen förare. "Vi ville inte nöja oss med att låta dig bestämma hur din bil ska se ut, utan även låta dig utforma föraren, på detaljnivå. Juiced 2 handlar om personlighet, attityd, och att uttrycka sig och genom att även kunna designa sin egen förare kommer ingen att vara den andre lik då man spelar online", säger Badger.

I Juiced 2: Hot Import Nights finns över 300 olika klädmärken med och möjligheterna att på detaljnivå ändra såväl ögonbryn som näsans bredd och ögonfärg känns som ett fräscht grepp i racinggenren. Detta tillsammans med den utbyggda och mycket imponerande styling/tuning-delen gör att Juiced 2 ser ut att bli en våt dröm för den hemmapulande bilfetischisten. Till de 93 licenserade bilarna som finns med har Juice Games stoppat in mer än 10 000 olika tillbehör i form av motorkomponenter, bodykits och fälgar. Även detta är licenserade, riktiga, delar från tillverkare som BuddyClub, West Wings, Greddy, Rays Wheels, Stillen och Mugen.

Den skräddarsydda spelupplevelsen stannar dock inte där då Juice Games valt att personifiera varje spelares körstil med hjälp av ett system kallat Driver DNA. I Juiced 2 kommer allt du gör bakom ratten att registreras av ett finurligt system som sedan skapar en DNA-sträng med din körstil. Ju mer man spelar ju mer detaljerad kommer DNA-informationen att vara såklart, något som Badger kommenterar med stor entusiasm

"Driver DNA är en del av Juiced 2 som vi är exceptionellt stolta över. Du kan exempelvis ladda hem dina kompisars DNA och tävla mot dem då du inte är online, eller jämföra ditt DNA med andra förare online innan du antar deras utmaningar".

En annan nyhet är att den fiktiva racing-metropolen Angel City fått stryka på foten för riktiga städer som inte modellerats med samma noggrannhet som i exempelvis Project Gotham Racing 3 men ändå ger en skön känsla av realism som motvikt till den glättiga arkadtonen i såväl bilfysik som presentation. Rom, London, Paris, Sydney och San Francisco är bara fem av de elva banor som kommer att finnas med i det färdiga spelet. På varje bana kommer det också att finnas tre olika rutter.

Huruvida Juiced 2: Hot Import Nights kommer att kunna slåss mot giganter såsom nästa del i Need for Speed-serien, Gran Turismo 5 eller Project Gotham Racing 4 återstår att se. Juice Games har slopat förvånansvärt mycket av det som enligt oss gjorde det första spelet så bra, men samtidigt varit väldigt noggranna med att lyssna till vad spelköparna gärna hade sett i ettan.

Juiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import Nights
Juiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import Nights
Juiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import Nights
Juiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import NightsJuiced 2: Hot Import Nights

Relaterade texter

2
Juiced 2: Hot Import NightsScore

Juiced 2: Hot Import Nights

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Buskörning med en snorgrön Mini på en snöig halkbana låter väl kul? Elfving kollar in Juiced 2: Hot Import Nights men under den glansiga huven finns inte mycket motorkraft

Juiced 2: Hot Import NightsScore

Juiced 2: Hot Import Nights

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Chefredaktör Hegevall är mer än lovligt besviken på Juice Games tama uppföljare och önskar att de hade haft ett större förtroende på sitt förra spel...

GRTV: Juiced 2-intervju

GRTV: Juiced 2-intervju

NYHET. Skrivet av Bengt Lemne

Jesper Karlsson träffade Richard Badger från Juice Games i San Francisco och snackade om den kommande uppföljaren till redaktionsfavoriten Juiced...



Loading next content