Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Aliens: Fireteam Elite

Aliens: Fireteam Elite

Ett förfinat Horde-läge mot tusentals syraspottande rymdäckel, kan det vara något för dig?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Alien är ett av de ikoniska varumärkena som inte blivit särskilt bra i spelform, alla gånger - med Alien vs Predator 2 och Alien: Isolation som de två undantagen som mer eller mindre bekräftar regeln. Cold Iron Studios vill skaka av sig stigmatiseringen och vi har tillbringat lite med spelet för att få en uppfattning om vad som komma skall. Först och främst får man ingen hjälp i början, och storyn är knapp. Det finns ingen tutorial här, ingenting - och jag kände mig lite som en aningslös kalv på grönbete under min första halvtimme.

Aliens: Fireteam EliteAliens: Fireteam Elite

Det här spelet är dock, i huvudsak, ett horde-läge. Som i Gerald of War, du vet. Det handlar primärt om att skjuta, konstant. Panga. Aliens. Bara. Denna speldesign erbjuder en ganska endimensionell upplevelse från vad jag fått testa. Det verkar inte finnas mycket djup bortom att gå i trånga korridorer och slakta olika varianter av aliens längs vägen, och även om det visserligen stundtals var ganska engagerande, tvivlar jag starkt på att detta kommer att hålla i längden. Det finns dock flera olika typer av Xenomorphs, med en sort som spottar syra och gigantiska jättekrigare, inkluderade i spelet och som spelare får man flera olika val på hur man kan gå till väga för att döda dem samt för att utforska miljöerna. Detta även fast kärnan i spelet kretsar kring att skjuta allt som rör sig och avancera mot en särskild plats. En waypoint.

Aliens: Fireteam Elite
Detta är en annons:

Det känns dessutom superviktigt att man spelar detta med en kompis eftersom solo-biten som jag testat snabbt blir enformig och platt. Karaktärsskapningssystemet är ganska brett dock, det finns flera klasser som har unika vapen och förmågor, massor av vapen från Alien-universumet att låsa upp, uppgradera och använda. Det är just därför som utmaningskorten verkar vara ganska viktiga, förutom ett svårighetsalternativ är det enda sättet att verkligen växla upp spelet att välja ett av dessa kort som antingen kan göra ditt liv svårare (kanske genom att begränsa dig till bara en extravapen som ett vapen), eller lättare (genom att till exempel få dina granater att göra mer skada).

Aliens: Fireteam EliteAliens: Fireteam EliteAliens: Fireteam Elite

Hur som helst framhäver det igen det faktum att det här spelet är ganska endimensionellt, och om du letar efter ett actionspel som har något slags berättande djup eller försöker skilja sig från den typiska formeln vi såg senast i Colonial Marines - kommer detta att göra dig mer än lovligt besviken. Det verkar uteslutande vara ett horde-spel där du skjuter oavbrutet i tjugo minuter tills du antingen når det till slutet av nivån eller dör. Du kan räkna med en välgjord titel dock, jag stötte inte ens på en enda bugg i förhandsversionen vilket naturligtvis hör till ovanligheterna. Fireteam Elite har såhär långt inte imponerat särskilt mycket på mig. Efter bara tre timmar kände jag att jag redan hade sett och gjort allt vilket innebär att det måste till mer för att golva mig.

HQ
Detta är en annons:

Relaterade texter



Loading next content