Årets stora höjdpunkt i FIFA-världen stavas Hypermotion, en ny funktion som kombinerar två tekniker (Advanced 11v11 Match Capture och Machine Learning) "för att skapa den mest realistiska, lyhörda och sömlöst smidiga spelupplevelsen", enligt Sam Rivera, producent. Så Advanced 11v11 Match Capture är precis vad namnet antyder - 22 spelare spelade riktiga matcher och det gjorde det möjligt för EA att spela in en enorm mängd verkliga rörelser. EA säger att detta gjorde det möjligt för dem att fånga högre intensitetsrörelser, eftersom spelare reagerar med faktiskt matchkontext, istället för att be en spelare att utföra specifika rörelser i en Mocap-studio - som de gjorde tidigare. Detta kombineras sedan med Machine Learning, ett system för artificiell intelligens som använde riktig fotboll och matchdata för att förutsäga spelares rörelser och handlingar. Och varför kommer detta bara på våra nya konsoler? Enligt Sam Rivera hade EA redan nått hårdvarugränserna för senaste generationens konsoler, vilket gjorde det mycket svårt för dem att faktiskt implementera nya funktioner. Den snabbare CPU, SSD och ökat RAM-minne som finns tillgängliga har gjort det möjligt för EA att äntligen implementera Hypermotion i FIFA 22.
EA säger att det är "den största animationsuppdateringen" de någonsin haft i ett FIFA-spel har inkluderats i årets version, med över 4000 animationer som läggs till i spelet. Maskininlärning "studerar" sedan alla ramar för dessa animationer och försöker skapa animationer i realtid mot bollens sammanhang, vilket innebär att spelare nu ska reagera realistiskt på varje bollmottagning, skott osv. Spelare reagerar också mycket bättre på mellan varandra, speciellt när vi kämpar för en luftboll, faller på varandra, skjuter, lägger armar över motståndaren och andra liknande rörelser. Bollmottagningen har också förbättrats, med spelet som använder längre animationer som använder upp till två beröringar på bollen (som att stoppa med bröstet och kontrollera med fötterna när den faller). Tidigare föredrog EA att använda små animationer för att bättre kunna överföra mellan animationer, men de säger att övergången nu kan uppnås (och ändra animationen i realtid om det behövs) med längre animationer i de nya konsolerna.
Den artificiella intelligensen har också moderniserats, med spelet kan bearbeta betydligt mer beteenden i realtid. Defensivt beteende har blivit helt nytt, med varje spelare som täcker olika zoner på planen i realtid. EA visade oss ett klipp av spelare som rör sig längs planen i både tidigare FIFA och nya FIFA, och i den nya rörde spelarna sig mycket mer som en enhet när de rörde sig upp och ner, från vänster till höger och vice versa. Slutligen har EA implementerat många nya "personlighets" -animationer som en del av HyperMotion, eftersom spelare rengör svett, pekar någonstans och till och med pratar med sina motståndare och lagkamrater när spelet spelas i realtid. Hur förändrar detta faktiskt spelet nu? Tja, det ändrar några saker. De nya animationerna, särskilt när de kontrollerar bollen eller kämpar för en flygboll, är verkligen bättre. Som sagt, det finns fortfarande "ryck", främst orsakat av dribbning och bollskydd, med spelare som roterar super snabbt och orealistiskt på sig själva. Bollen går fortfarande genom spelarens egna fötter, och det är fortfarande lika svårt att förutsäga som någonsin. Vi var mycket besvikna över att se, trots alla förbättringar av animationer, den här frågan fortfarande kvar i spelet.
Vi känner också att även om spelare rör sig bättre som en enhet, gör de fortfarande ett fruktansvärt jobb med att täcka bollen och motståndarens position. Precis som FIFA 21 är det alldeles för lätt att spela i kontring, med försvarare som inte kan stoppa bra framryckningar, vilket resulterar i stora poängmatcher. Dessutom skickar AI (åtminstone i Legendary) ibland bara bollen mellan varandra alldeles för snabbt och passerar den mellan tre spelare på en eller två sekunder och med stor precision, inklusive flygbollar. Detta gör det bara extremt svårt att täcka passlinjen, eftersom din spelare bara inte kan röra sig tillräckligt snabbt. Medan HyperMotion endast finns i PS5- och Xbox Series X-versionerna, finns det också några nya funktioner som kommer till alla versioner, inklusive en total målvaktsomskrivning. "Vi hörde feedback om detta", sa Sam Rivera, och EA beslutade att implementera ett nytt system som lägger till tre nya kärnpelare till målvakterna: "mer tillförlitliga räddningar, mer målvaktens personlighet och en stor animationsuppdatering".
EA nämnde också ett nytt bollfysiksystem som använder nya data för att bete sig mer som det verkliga livet. Det kan stämma, men vi märkte det inte så mycket när vi spelade för att vara ärliga. Vi märkte dock "Explosive Sprint", en ny typ av acceleration hos "explosiva" spelare som gör att dessa spelare kan accelerera mycket snabbare och nå toppfart mycket snabbare. Andra spelare kommer så småningom att fånga upp dem när de accelererar sig själva, men de första första 1-2 sekunderna när de börjar sprintar gör att de bara kan flyga genom en försvarare. Om du dock felberäknar tidpunkten eller riktningen och bara accelererar mot en försvarare kommer du att förlora bollen lättare. Sammantaget har vi blandade känslor när det gäller FIFA 22, en dragning mellan olika funktioner vi haft och gamla - och nya - problem som fortfarande ger en inte så trevlig fotbollsupplevelse. Vi är dock fortfarande några månader borta från release, vilket innebär att EA Sports har den här typen av 'övertid' efter att ha fått intryck för att försöka vända saker, balansera saker och fixa några av problemen som plågar spelet. Det är bara tiden som visar om de kommer att kunna göra det och göra det vinnande målet.