Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Psychonauts 2

Psychonauts 2

Trots att 16 långa år har passerat har Double Fine Games absolut inte glömt hur man gör ett riktigt minnesvärt plattformsäventyr...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med tanke på dess skakiga lansering för över 16 år sedan är det ganska svårt att tro att vi nu bara är några veckor bort från att få en uppföljare till Psychonauts. Denna pärla från PS2-eran var så mycket av en ekonomisk katastrof att utgivaren Majesco bestämde sig för att helt och hållet dra sig ur spelindustrin. En uppföljare tillbaka 2005 kan ha varit uteslutet, men en ökning av fläktens intresse genom åren föranledde utvecklaren Double Fine att se över Psychonauts och bygga på några av dess mest älskade funktioner.

På sin första officiella dag på jobbet befinner sig huvudpersonen Razputin i att fördjupa sig i Dr Lobotos vridna sinne för att försöka ta reda på vem som anställde honom för att fånga Psychonauts-chefen Truman Zanotto. Efter att ha grävt är det oklart vem som kan ha gjort honom till uppgiften, men två oroande upptäckter görs. Det visar sig att det finns en mullvad placerad inom Psychonauts-organisationen och att de planerar att föra en skrämmande psykisk skurk som kallas Maligula tillbaka från graven.

Psychonauts 2

Insatserna här är förvisso höga, men jag tyckte att Psychonauts 2 var lika klyftigt som sin föregångare alla dessa år senare, och det var fantastiskt att se röstskådespelarna för Razputin, Sasha och Coach Oleander återuppta sina roller. Något annat som jag uppskattar är att spelet innehåller en sammanfattning av originalets berättelse eftersom det hjälper till att bryta ner inträdesbarriären för nya spelare. Med originalet som släpptes för över 15 år sedan kommer många spelare antingen att ha disiga minnen eller att de har missat spelet helt. Inom demonstrationen kunde jag utforska genom fyra olika mentala världar och en utmärkelse för mig tillhörde den förvirrade ex-tandläkaren Dr. Loboto. Som förväntat är hans oavbrutna sinne i fullständig oordning, och oroande är dess väggar kantade med tandkött och tänder. Att hålla sig trogen mot temat såg dess plattformsutmaningar att jag hoppade över roterande tandspeglar och tog bort tänder som placerades i munvattenpooler. Denna nivå fungerade som en handledning, men dess mekanik förklarades på engagerande sätt. Till exempel var jag tvungen att använda min PSI Blast-förmåga att skjuta ner vågor av pratande tänder och Telekinesis för att dra ner blixtlås.

Detta är en annons:

En annan av mina favoriter ägde rum hos Compton Boole, en av grundarna av Psychonauts. Denna nivå spelar ut som en TV-matlagningsshow och den är mycket mer pusselorienterad än de andra partierna. Här var jag tvungen att göra flera rätter till tre dockdommare genom att följa recept och förbereda de konstigt entusiastiska ingredienserna som satt i publiken på rätt sätt. Oavsett om du prövar ett ägg eller blandar en jordgubbe finns det ett antal fällor här som du behöver undvika och det är väldigt lite tid för dig att exakt tida dina rörelser när du tävlar mot en tickande timer. Som jag berört tidigare har de psykiska krafterna från det ursprungliga spelet återvänt hit och de är en viktig del av både plattform och strid. Razputin har ett brett urval av olika befogenheter till sitt förfogande och upp till fyra av dessa kan tilldelas bakre utlösare genom att trycka upp på D-pad. En av de coolaste nya krafterna här heter Mental Connection, och det gör att du kan programmera om en karaktärs hjärna genom att länka ihop olika tankebubblor. Jag gillade verkligen denna förmåga eftersom den fungerade som en rolig gripkrokmekaniker och det driver också dig att tänka på vilka tankar du behöver för att länka ihop för att få rätt resultat.

Psychonauts 2Psychonauts 2

Till skillnad från det ursprungliga spelet får du friheten att uppgradera dina förmågor i den ordning du önskar med hjälp av färdighetspoäng som är upplåsta genom att förbättra din Intern Rank. Din internrankning ökas genom att samla in vissa objekt som "Figures of Imagination" och PSI-kort. Varje förmåga har ett linjärt skicklighetsträd med upp till fyra uppgraderingar och kraven blir brantare ju längre du går framåt. Här kan jag till exempel välja att uppgradera Pyrokinesis-förmågan att ha ett mycket bredare attackfält eller PSI Blast-förmågan för att möjliggöra en större explosion. Efter att ha spelat Psychonauts 2 satt jag kvar med en märkligt bittersöt känsla. Jag var glad att se serien återvända med så mycket löfte, men jag kunde inte låta bli att tänka på dess outnyttjade potential om en uppföljare hade kommit tidigare. Jag tyckte att de mentala världarna här var full av kreativitet och att underbart inkapsla dess karaktärers inre kamp. Det var också fantastiskt att se att de fysiska krafterna har mer nytta under striden och att det finns mycket mer frihet när det gäller att uppgradera dem. Var noga med att kolla igenom våra fullständiga tankar när Psychonauts 2 startar på PC, Xbox One och Xbox Series den 25 augusti 2021.

Relaterade texter

Psychonauts 2Score

Psychonauts 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter 15 långa år är äntligen uppföljaren till Psychonauts här och vi har nu satt betyg på Tim Schafers senaste skapelse...



Loading next content