Svenska
förhandstittar
Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

Översvämningar, brännande sol, sand i kalsongerna och... zombies. Vi har förhandstestat Techlands semesterparadis för att få en uppfattning om hur lovande det känns

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

"Bigger, Better, More Badass". Orden är Cliff Blezinskis inför lanseringen av Gears of War 2. Om jag får gissa så skulle jag tro att det är just detta som varit ledstjärna i utvecklingen av Dead Island: Riptide med, för de täcker på pricken in vad polska Techland hittat på. Istället för att göra något helt nytt har man valt att fortsätta berätta historien om de fyra zombieimmuna personerna från Dead Island och själv får man ikläda sig rollen som stridspitten John Morgan.

Han visar sig snabbt vara mer än kapabel att banka in porösa zombiekranier och det är en färdighet som snabbt visar sig komma väl till pass. För Dead Island: Riptide tar vid där originalet slutade och man har verkligen kommit ur askan i elden denna gång. För även om charterlivet på Banoi var för jävligt, så är det om möjligt ännu värre på ön Palanai.

Dead Island: Riptide
Dead Island: Riptide är klart mer actionfyllt än sin föregångare.

Och det beror varken på mygg eller flåshurtiga reseledare, utan på vatten. Palanai är nämligen tsunami-drabbad och överallt har denna livets nödvändighet förvandlat paradiset till ett träskfyllt helvete. Dessutom vankas långt fler zombies denna gång, och till råga på alla är de mer aggressiva. Därmed blir det betydligt mycket mer action denna gång och man kastas raskt in i händelsernas centrum och börjar samla på sig uppdrag att utföra, letar vapen och uppgraderingar samt räddar folk i knipa på de mest otippade av platser.

Det känns som att Techland sneglat lite på Borderlands 2 också. Mycket av tempot och upplägget påminner om Gearbox tokhöjdare och ammunitionen är mer frikostig. Därmed går det att meja ner det vandrande dödköttet på ett helt annat sätt än i föregångaren eftersom man aldrig behöver oroa sig särskilt mycket för ammunitionen. Åtminstone är det mina upplevelser utifrån spelets ingress då den spelbara kod vi fått bara låter oss äventyra i tre timmar.

Dead Island: Riptide
Till skillnad från i Dead Island är ammunition inte någon riktig bristvara i Riptide.

Jag behöver dock inte mer än någon sekund för att kunna avgöra att Techland fått fason på sin Chrome Engine 5 och grafiken till Dead Island: Riptide. Den PC-beta jag spelar är krispigare, skarpare, erbjuder bättre texturering och belysning och känns allmänt riktigt fräsch jämfört med Dead Island. Något som känns välkommet. Det vattendränkta och soliga landskapet har även fått förbättrade vädereffekter, vilka hela tiden kommer och går.

Även om det ibland känns nästan för spattigt när man ibland går från strålande sol till tidernas ösregn till strålande sol på bara fem minuter, så tillför det faktiskt en hel del. Att komma glidande i en bil i regnet för att se en strandsatt person uppe på en husvagn skymta till i de läckra ljuseffekterna är stämningsfullt. Att sedan förse sig med sina värsta tillhyggen och gå för att assistera är faktiskt lika roligt som i originalet.

Dead Island: Riptide
Grafikmotorn har fått sig ett lyft och Dead Island: Riptide ser märkbart bättre ut än originalet.

Man har för övrigt flera nya tillhyggen till sitt förfogande denna gång, det inkluderar bland annat möjligheten att hoppa på zombies från avsatser, sparkar och möjligheten att gå bärsärk. Dessutom står ett nytt vapen till buds. Nämligen radiominor som med högfrekvent ljud kan spränga zombieskallar. Annars gäller det fortfarande att samla på sig all loot man kan hitta för att kunna uppgradera sina vapen till så taggiga och mordiska prylar som möjligt.

Att Techland valt denna mer actionpackade lösning för Dead Island: Riptide beror delvis på att man menar att huvudpersonerna från originalet nu har blivit mer kraftfulla. De odöda som var isande skräck och lika med bleka döden i Dead Island är nu kanonmat. En lösning som gör att man spelar Riptide på ett annat sätt, vilket gör att det känns lite fräschare.

Dead Island: Riptide
Den beta-version vi testat hade en del buggar, något vi hoppas att Techland fixar innan lanseringen.

Det gör det även ännu roligare att spela co-op och flera nya möjligheter har tagits fram. Bland annat kan man förstärka områden som fungerar som baser och spela eskortuppdrag där en spelare exempelvis konkar en båtmotor medan de andra ser till att man kommer fram i ett stycke. Redan Dead Island var väldigt underhållande co-op, men jag förutspår att det här kan bli ännu bättre på det området.

När mina tre timmar med Dead Island: Riptide är över känner jag omedelbart att jag vill ha mer. Visst är betan lite buggig, jag har ingen aning om vad som väntar längre fram och har egentligen bara skrapat på ytan. Men det gav mersmak. Får Techland bara till finslipandet kommer det här bli ett självklart alternativ för att stilla zombie-febern i väntan på att den andra säsongen av TT Games Walking Dead startar i höst.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Dead Island: Riptide
Dead Island: Riptide
Dead Island: Riptide
Dead Island: Riptide
Dead Island: Riptide
Dead Island: Riptide

Relaterade texter

Dead Island: RiptideScore

Dead Island: Riptide

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Återigen dags att tukta zombies i ett nytt semesterparadis i Techlands regi. Jonas Mäki har genomlevt en déjà vu och satt betyg på Dead Island: Riptide...

Inga Techland-spel på väg till Wii U

Inga Techland-spel på väg till Wii U

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Idag är det sorgens dag för alla som sett fram emot att få spela Dead Island eller Call of Juarez till Wii U. För något sådant kommer det inte att bli tal om, och heller inte inom den närmsta framtiden...

Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Översvämningar, brännande sol, sand i kalsongerna och... zombies. Vi har förhandstestat Techlands semesterparadis för att få en uppfattning om hur lovande det känns



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy