Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hot Wheels Unleashed

Hot Wheels Unleashed

Leksaksbilar i hisnande hastigheter? Adam har rattat plastbilar i Milestones kommande licenstitel Hot Wheels Unleashed...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Italienska utvecklarna Milestone är här igen med ett nytt racingspel att visa, men istället för Monster Energy Supercross som jag recenserat två spel av senare har vi istället Hot Wheels och deras ikoniska plastleksaker. Spelet har inte släppts än men vi har fått chansen att prova det innan premiären i september.

Innan jag satte mig med Hot Wheels Unleashed hade jag inga direkta förväntningar. Det närmsta jag kommit varumärket var en expansion till Forza Horizon 3 och inte mycket annat så jag hade ingen aning om vilken inriktning Milestone valt att gå med detta fristående spel. Efter att ha tillbringat några timmar med de 28 bilar och nio olika banorna jag fått leka med i förhandsversionen så kan jag dock säga att detta känns väldigt lovande.

Hot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Milestone har perfekt fångat utseendet av plastiga leksaker vilket är utmärkt för Hot Wheels.
Detta är en annons:

Den visuella presentationen är nog vad jag än så länge finner som mest imponerande. Med kraften av Unreal Engine har utvecklarna valt att försöka presentera bilarna för vad de faktiskt är; små plastiska leksaker. Det slog mig direkt i menyn när jag skrubbade igenom listan av fordon att alla modellerna såg fantastiska ut. Små, glansiga leksaksbilar från olika årgångar av Hot Wheels kärleksfullt återskapade. Vare sig det är radiobilen Bump Around eller den fräna dödskallebilen Skull Crusher märks det att den italienska studion lagt mycket tid på att få allt att se rätt ut.

Detsamma gäller även spelets banor. Klassiskt orangea racingbanor sträcker sig igenom rum och byggnader där våra små miniatyrbilar susar runt. Skateparker, byggarbetsplatser, skolmiljöer fylls med flera olika varianter av banor som sträcker sig genom dessa med loopar, spindelfällor som saktar ner oss och magnetiska rälsar för gravitationsföraktande racing. Det är utan tvekan ett vackert spel och vi kommer tydligen ha över 40 olika banor i en rad olika miljöer att köra på när det släpps i september. Detta plus att vi också kommer att få en banbyggare (som tyvärr inte fanns att prova i versionen jag fått spela) där vi kommer få knåpa ihop våra egna utmaningar som vi kan dela med communityn.

Hot Wheels Unleashed
Bilfysiken är extremt arkadig med mycket sladdande runt hörn och turbo.

Känslan av fart känns tillfredsställande när vi blixtsnabbt susar runt och bilfysiken känns extremt arkad:ig, till den grad att jag helt enkelt aldrig behövde släppa gasen utan drar i bromsen för att drifta runt varje kurva där jag också fyller på min turbomätare som jag kan använda för lite extra fart på raksträckor. Det påminde mig lite om Hotshot Racing som jag med jämna mellanrum drar igång för lite avslappnande arkad-action och det säger jag som något positivt. Värt att nämna är att detta inte är ett partyracingspel som Mario Kart med vapen och förmågor, utan vill vi ställa till det för motståndet vare sig det är verkliga spelare eller datorn så är det hederligt prejandes som gäller.

Detta är en annons:

Det finns bara ett spelläge i demot jag fått prova och det är hederlig racing mot datorn, samt att kunna spela i delad skärm med en kompis. Men Milestone lovar att det kommer finnas mycket mer i det färdiga spelet när det lanseras. Ett karriärläge som kallas Hot Wheels City Rumble där vi vinner race, utmaningar och tävlar mot bossar för att låsa upp fler bilar och delar för banbyggaren kommer att finnas tillsammans med tidsutmaningar och flerspelarläge för upp till 12 spelare. Med över 60 olika bilar vi kan låsa upp men också uppgradera i raritet för förbättrad eller även mer utmanande egenskaper så känns det som ett spel som förhoppningsvis kommer underhålla spelare ett tag framöver.

Hot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Banorna är charmigt designade och jag hoppas de är tillräckligt många och att baneditorn lyckas leverera tillräckligt med glädje vid släpp.

Milestone var också noga att poängtera att Hot Wheels Unleashed inte heller kommer ha några mikrotransaktioner. Allt som kan låsas upp i spelet kommer vi få kämpa för på egen hand och jag får en känsla av att de försöker släppa ett spel som är enkelt och community-drivet med den ovan nämnda banbyggaren och att spelare kommer kunna göra sina egna dekaler och bilmålningar som kan delas med resten av spelarbasen. Det låter lovande och jag är nyfiken på hur allt kommer att kännas när resten av spelet är släppt.

Hot Wheels Unleashed släpps den 27:e september i år och jag är nu officiellt nyfiken. Även om det kanske inte är ett mastodontprojekt som Microsofts Forza Horizon 5 vad gäller racing, så måste jag säga att jag än så länge är glatt överraskad över vad spelet verkar bli. Detta känns som ett avslappnat och vackert litet arkadspel som förhoppningsvis lyckas leverera med de extra tillägg och spellägen jag inte fått chansen att prova än. Jag är än så länge glatt överraskad och ser fram emot att prova det mer vid lansering.

Hot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed
Hot Wheels UnleashedHot Wheels UnleashedHot Wheels Unleashed

Relaterade texter

Hot Wheels UnleashedScore

Hot Wheels Unleashed

RECENSION. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Kan ett racingspel med leksaksbilar verkligen vara något att ha? Svaret är ja och Mackegård är här för att berätta varför...



Loading next content