Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Life is Strange: True Colors

Life is Strange: True Colors

Gamereactor har i samband med E3 2021 kikat närmare på den kommande delen i Life is Strange-sagan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ett spel om känslor. Life is Strange: True Colors är en upplevelse som ska ge oss en inblick i de övernaturliga krafterna som kännetecknar Alex Chen - huvudpersonen i Deck Nine Games nya episodiska spel, som förväntas släppas nu i slutet av sommaren. I samband med E3 kunde Gamereactor ta reda på mer om titeln en kort video som beskriver Alexs krafter. Psykiska krafter som utnyttjar empati och som gör det möjligt för den unga kvinnan att etablera relationer med Haven Springs invånare, där True Colors utspelas, för att hon ska kunna upptäcka och kartlägga deras innersta hemligheter.

I åratal har Alex inte kunnat blockera de intensiva känslor som människorna omkring henne utstrålar - vilket naturligtvis gör att hon känner att de krafter hon har - är mer av en förbannelse än en välsignelse. Efter att ha förkastat denna förmåga i flera år förstår Alex att utnyttja denna paranormala kraft är det enda sättet att gräva fram sanningen bakom sin bror Gabes död, som ägde rum under mystiska omständigheter, särskilt efter den djupa tystnaden som finns inom Haven Springs efter denna tragiska händelse.

Life is Strange: True Colors

Den intressanta aspekten är att spelaren kan börja använda Alexs krafter från de allra första ögonblicken i spelet. Varje karaktär Alex möter är i själva verket omgiven av en aura i olika färger, och genom A-knappen (på Xbox) kan Alex fokusera på den och ta reda på vilken känsla som griper henne / hans själ. Att upptäcka människors känslor har olika värden: för det första kan Alex lära sig information, som annars hålls gömd, från de olika datorstyrda karaktärerna och därmed låsa upp nya dialogalternativ och händelser som - som händer i alla spel i serien Life is Strange - leder till olika resultat senare i storyn.

Detta är en annons:

Framförallt fick vi på Gamereactor se en av de första sekvenserna i spelet. Alex når stadens pub och stöter på Mac, som sitter hukad på en mycket liten träpall. Flickan känner av sin lila aura och låser upp dialogen med honom och lär sig om en hemlighet som mannen inte vill avslöja för sin flickvän, Riley, men han fruktar också att Alex kommer att berätta för alla innan han pratar med henne. Vid den tidpunkten, medan Riley och Mac är engagerade i en konversation, har Alex möjlighet att ingripa på två sätt: att säga att Mac är en träbordshukad liten furu-lögnare eller att förhindra att de två karaktärerna börjar gräla. Oavsett spelarens beslut kommer det uppenbarligen att ha olika effekter på hennes förhållande till karaktärerna och med förgreningarna av händelser under olika avsnitt.

Life is Strange: True Colors

Förutom att kunna uppfatta andras auror, kan Alex ansluta till personens känslor. Detta genererar en sorts nova, en empatisk explosion som förvandlar den omgivande världen till den personens psyke. I dessa sekvenser kan särskilt Alex höra tankar och minnen för att bättre förstå vad som orsakar just den känslan i den karaktären. Vissa känslor är dock starkare och mer överväldigande att hantera än andra, så att de kan vara riktigt farliga.

Life is Strange: True ColorsLife is Strange: True Colors
Detta är en annons:

Från de bilder vi har sett ser det ut som att Alex kan dra på sig en del av den negativa känslan från andra figurer i äventyret, för att förhindra att personen blir överväldigad - men igen, allt ligger i spelarens händer. Alex undrar ofta om, på moralisk nivå, denna praxis är rätt gentemot människor och hur positivt hennes ingripande är i den meningen. Som vi påmindes flera gånger under videopresentationen kommer besluten (moraliska eller på annat sätt) återigen att ligga i spelarens händer, som kommer att styra Alexs upplevelse, hennes relationer med de olika invånarna i Haven Springs och de händelser som kommer att ta plats genom historien.

Även om det var en flyktig glimt av detta spel som vi fick häromdagen, gjorde Alexs krafter oss mycket nyfikna. Förmågan att uppfatta människors mest dolda hemligheter kommer naturligtvis försätta spelaren i flertalet moraliska dilemman. Hur rätt är det att gräva i minnena, det förflutna och privatlivet hos Haven Springs invånare? Kanske till och med vidröra mycket personliga aspekter, för att tillfredsställa Alex törst efter kunskap? Vi är redo att djupdyka i denna glasbur av känslor.

HQ
Detta är en annons:

Relaterade texter

Life is Strange: True ColorsScore

Life is Strange: True Colors

RECENSION. Skrivet av Olof Westerberg

The Walking Dead var en världshändelse av sällan skådad magnitud när det slog ner i spelvärlden 2012. Årsbästa-listorna från det året var eniga: Om man inte kunde gå så...



Loading next content