Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Marvel's Guardians of the Galaxy

Marvel's Guardians of the Galaxy

Vi har tagit en närmare titt på Marvels mycket omtalade nyannonserade spel, Guardians of the Galaxy...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det mest galna gänget i galaxen är äntligen tillbaka i ett nytt extraordinärt äventyr! Fastän rykten om dess existens har florerat sedan ett tag tillbaka, har Eidos-Montréal äntligen visat upp Marvel's Guardians of the Galaxy. En ny spelupplevelse helt fokuserat på de fem älskade karaktärerna i universumet. Och till skillnad från Marvel's Avengers, som släpptes förra sommaren av Crystal Dynamics i samarbete med Eidos-Montréal, kommer Marvel's Guardians of the Galaxy ha en väldigt annorlunda, ännu mer ambitiösa, intentioner. I en värld där allt fler multiplayerspel släpps, har det kanadensiska teamet bestämt sig för att gå emot trenden och göra ett story-drivet singleplayer spel i tredjeperson där spelare enbart lirar som Peter Quill, bäst känd som Star Lord. Ett konstigt val med tanke på att Guardians alltid fungerat som en grupp, och tanken av att inte få spela som de andra karaktärerna (lite som i Marvel's Avengers) överraskade oss.

Med anledning av detta snackade vi med Mary DeMarle, Eidos-Montréals senior narrative director, och frågade då varför de valde att endast fokusera på Star Lord. DeMarle menade att: ''Star Lord är det bultande hjärtat i teamet. Han är den mänskliga komponenten som det är lättare att identifiera sig med. Dessutom är han deras ledare och kommer därför oundvikligen att finna sig i centret av gänget, i striderna och generellt sett även berättelsen''. Därmed fungerar Star Lord som spelarens alter-ego som är den mänskliga faktorn i Marvel's Guardians of the Galaxy, men också den som känner empati med resten av gänget där han bygger upp relationer och driver handlingen vidare, tillade Jean-François Dugas, senior producer.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Star Lord är den enda spelbara karaktären i spelet.

Men innan vi gräver djupare i spelets huvudsakliga egenskaper, måste vi diskutera en viktig aspekt - vad handlar det om? Det nya spelet från Eidos-Montréal utspelar sig många år efter ett gigantiska galaktiskt krig vars konsekvenser fortfarande är synliga genom hela universum. Samtidigt samlar vår hjälte, Peter Quill, ihop ett gäng av legosoldater som är redo för vad som helst, med målet att utforska ett nytt universum. Men framför allt att tjäna massvis av stålar på kort tid. Efter en förödande händelse inleds en kedjereaktion av katastrofala händelser som hotar hela universumet och just därför tar Star Lord, Gamora, Rocket Raccoon, Groot och Drax på sig uppdraget att återställa ordningen (och kanske även tjäna lite pengar).

Detta är en annons:

Precis som filmserien som inspirerade spelet, osar Marvel's Guardians of the Galaxy komedi och roliga skämt. Dialogerna mellan karaktärerna låter spelaren lära sig mer om deras unika personligheter som verkligen ger upphov till härliga ögonblick. Förvisso fick vi bara se en kort glimt av spelet när det avtäcktes, men Eidos-Montréals nya Marvel-spel är väldigt troget sina rötter. Detta beror mycket på att den kanadensiska studion arbetat tätt ihop med serietidningsgiganten för att skapa ett spel som respekterar serieförlagan till fullo, men samtidigt bjuda på någonting nytt. Samarbetet med Bill Rosemann, vice president of the creative department in Marvel Games, och med hans team, har varit användbart för de ska kunna förstå karaktärerna ordentligt. Detta innebar dessutom ett långt arbete för att se till att spelkaraktärernas natur inte äventyrades. Eidos-Montréal fruktade länge negativa reaktioner från Marvel men bemöttes av precis motsatta reaktioner.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Hela gänget har unika utseenden som skiljer sig något från tidningarna och filmerna.

Med tanke på att detta är ett action- och äventyrsspel, representerar all action kärnan av spelupplevelsen. Som Star Lord, får spelaren anta rollen som ledaren av gruppen och genom honom kommer spelaren interagera med de andra i form av ledning och ibland även som medlare. I den korta spelsekvensen vi fick se, såg vi konkreta exempel på vad det innebär att vara ledare över Guardians of the Galaxy där vi bland annat fick se olika dialogval. I en sekvens som vi såg i förväg är de på ett uppdrag där de måste använda antingen Groot eller Rocket som bete och precis som en demokratisk ledare med självrespekt, bestämmer Peter att rösta om det, och Rocket väljs av en majoritet.

Väl framme på planeten avancerar gruppen mot deras mål men tvingas stanna på grund av en djup och bred spricka som de inte vet hur de ska ta sig över. Drax föreslår att kasta över den lättretliga tvättbjörnen som han kan aktivera en brygga och låta alla hjältar korsa sprickan. Och det är här valen kommer in i bilden... Uppmuntra Drax att kasta över Rocket eller säga åt honom att lägga ned sitt försök att övertala dem? Vi fick då, såklart, se Peter säga åt Drax att kasta över honom vilket fick konsekvenser på Rockets humör. Även de val som tycks vara de mest icke-signifikanta och triviala, påverkar berättelsen och det är därför upp till spelaren att försiktigt överväga sin val och undvika oenigheter med gruppen. Star Lord fungerar därför som en moralkompass i spelet. Han bestämmer hur de ska agera, påverkar deras humör och bestämmer de mest svåraste besluten.

Detta är en annons:
Marvel's Guardians of the Galaxy
Räkna med att se en och annan elaking.

Utöver att kunna skräddarsy berättelsen utefter olika val, ligger det riktiga hjärtat av Marvel's Guardians of the Galaxy i striderna. Vi fick som sagt bara ett litet smakprov men det ser verkligen otroligt livligt och adrenalinpumpande ut. Som Star Lord kan spelaren beväpna sig med hans kraftfulla pistoler och snabbt förflytta sig mellan fienderna med hans stövlar som låter honom lyfta från marken. Men ännu viktigare kan Peter välja att få hjälp från sina kompanjoner när som helst genom att välja en av hans fyra vänner direkt från en snabbmeny. När du väl har valt en karaktär, kan du välja de mest lämpliga attackerna eller färdighet för att möta fienderna.

När en attack utförs kan inte den valda karaktärerna attackera på ett tag och man måste då vänta några sekunder innan man kan attackera med dem igen. Av den anledningen är det viktigt att tänka snabbt men också strategiskt för att gå segrande ur striden. Varje karaktär tar sig an en särskild roll, förklarade Olivier Proulx, senior producer. Groot fungerar exempelvis som en helare och Rocket Raccoon är utrustad med bomber och manicker som kan utlösa förödelser i striderna. Drax fungerar lite som en ''tank'' och Gamora rör sig kvickt i striderna och kan överraska fienderna rejält.

I spelsekvensen som vi såg fick vi också se en sorts ''ultimate'' som Peter kan aktivera efter att ha fått in ett par fullträffar med sina pistoler vilket möjliggjorde att leverera ännu starkare attacker, samtidigt som andra Guardians kunde attackera utan begränsningar för en stund. Dessutom låter du upp poäng som du kan använda för att låsa upp nya förmågor för Star Lord.

Sett till det visuella är spelet är färgglatt spel inbäddat i 80-talsstuk. Eidos-Montréals nya spel är verkligen fängslande och karaktärsdesignen är otroligt fascinerande. Varje karaktär karaktäriserades på ett unikt sätt och Eidos har verkligen gjort ett grymt jobb för att få dem att se autentiska ut, men samtidigt inte identiska med hur de ser ut i serietidningarna eller filmerna. Och på tal om 80-talet bestämde sig studion för att bevara den musik som kommit att förknippas med karaktärerna.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Guardians of the Galaxy ser ut att bjuda på riktigt häftiga miljöer.

Faktum är att musiken spelar en fundamental roll i spelet. Först och främst eftersom Peter själv har en djup relation till musiken sedan han var ett barn, tack vare hans walkman som han alltid bär med sig, var han än går. Kiss, Iron Maiden, Wham!, New Kids on the Block, Blondie och Pat Benatar är alla med, så fans av 80-talet kommer var väldigt entusiastiska över detta. Men ljudspåret används inte heller som filler för narrativa ögonblick eller bakgrundsmusik för de mest intensiva eller dramatiska situationerna, utan en motivation för gruppen. Peter sätter på musiken för att uppmuntra dem i striderna och Proulx lovade oss att det kommer finnas en episk stund där Final Countdown spelas i bakgrunden. Eftersom spelet är ett väldigt linjärt sådant, förklarade han även för oss att mellan ett kapitel och ett annat, återvänder karaktärerna till Milano (deras legendariska rymdskepp). Vissa dialoger och interaktioner mellan karaktärerna utspelar sig där, men du kan också välja dina favoritlåtar från skeppets jukebox, direkt från spelets spellista.

Marvel's Guardians of the Galaxy är ett mycket ambitiöst projekt och gänget från Eidos-Montréal tror verkligen på det. Det råder det inga som helst tvivel om. Att arbeta med ett spel med Marvel-karaktärer är alltid en stor risk. Det kan gå väldigt bra, precis som i fallet med Insomniac Games och Spider-Man eller ha mindre positiva resultat, precis som i fallet med Crystad Dynamics Avengers-spel. Allt handlar om färdigheter (och lite tur). Den kanadensiska studion tycks ha en klar bild vad det gäller målet med spelet och det faktum att de inte blandat in mikrotransaktioner eller DLC känns befriande. Marvel's Guardians of the Galaxy känns uppfriskande och kommer med en rejäl dos humor för att hedra karaktärerna tillsammans med en (förhoppningsvis) magisk touch från Eidos. Vi kan inte vänta på att få spela det, men för stunden kan ni plocka fram er kalender. Marvel's Guardians of the Galaxy släpps den 26 oktober 2021 till Playstation 4 & 5, PC, Xbox One och Xbox Series X|S.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Inga Guardians utan Milano!

Relaterade texter



Loading next content