Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

En fullfjädrad uppföljare i Assassin's Creed-serien är på väg, och det vankas pirater, sjöslag och valjakt. Vi besökte Ubisoft för en första titt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Assassin's Creed IV: Black Flag är inte ett Brotherhood eller Revelations. Den där fyran i titeln lovar oss en ny hjälte, nya omgivningar, ny historisk period... och en hel del andra förändringar för spelserien. Men självklart är mycket också sig likt. Fyran delar till exempel DNA med Assassin's Creed III.

Precis som läckorna innan spelets officiella uppvisning skvallrade om handlar spelet om lönnmördare som blivit pirater. Lönnmord på de sju haven, alltså. Med tanke på att seglingen var en av styrkorna i Assassin's Creed III är tanken på att expandera den till ett öppet spel, med städer vi kan segla till, onekligen lockande. Och det är lovande att teamet, som jobbat i tre år på fyran, siktar på sömlösa övergångar mellan land, hav, skepp och havsbottenområden. Och för att få överstökat det här med format: Assassin's Creed IV har bekräftats för Playstation 4, Xbox 360, Playstation 3, Wii U och PC.

Assassin's Creed IV: Black Flag
Vår nya hjälte. Två svärd lovar gott för balettliknande strider med många fancy moves.

Assassin's Creed IV: Black Flag utspelar sig i 1700-talets Västindien, vid grundandet av Pirates Charter. Spelet sträcker sig över ett årtionde och vi ska få spela som Edward Kenway, pappan till Hatham i Assassin's Creed III. Edward är en av de mest fruktade piraterna och hänger med celebriteter som Captain Blackbeard. Han är både en pirat och medlem i Assassin-orden och denna dubbelsidighet kommer att vara central i storyn. Vad storyn handlar om är dock oklart, då Ubisoft inte berättat något om den. Vi vet att det kommer att ha något att göra med grundandet av Pirates Charter, piraternas egna demokrati. Vi kan dock vänta oss en hel del konflikter piratkaptenerna emellan.

Detta är en annons:
Assassin's Creed IV: Black Flag
PETA gillar inte valjakten i Black Flag, men om du är ond nog att döda virtuella valar finns möjligheten.

Den nya huvudpersonen har drag av gamle Ezio Auditore och Ubisoft använder ord som "kaxig", "självisk" och "rebellisk" när man presenterar karaktären för oss. Kenway bär på fyra pistoler och två svärd och, gissar vi, lär bli en riktig skitstövel. Vilket är bra. Ska man segla runt världen med någon bör det vara någon intressant. Just spännande karaktärer är något vi hoppas på och när Ubisoft visar figurer som Blackbeard, Benjamin Hornigold, Charles Vane, Calico Jack Rackham och Bartholomew Roberts börjar vi gilla dem direkt.

Assassin's Creed IV: Black Flag
Stridssystemet till havs liknar det i föregångaren, men har förstås utvecklats rejält inför Black Flag.

Assassin's Creed IV: Black Flag kommer att innehålla 50 olika platser och fördelningen mellan land- och havsuppdrag kommer att ligga på cirka 60/40. Vi kan vänta oss platser med stora städer som Havanna, Kingston och Nassau (att springa på hustak och mörda folk på gatan har inte slopats), och även en drös mindre fiskebyar, fort, plantager och djungler. Det nämndes att Edward inte kommer att vara lika smidig i skogar eftersom han inte växte upp i dem som Connor gjorde. Betyder detta att akrobatiken kommer att vara svårare denna gång?

Detta är en annons:

Att resa till alla dessa nya platser görs helt enkelt genom att segla till dem. Med en kikare kan du söka av horisonten efter land. Sätt kurs mot din destination, kasta ankar när du är framme och hoppa av skeppet på sidan. I gameplay-klipp visar Ubisoft också att vi kommer att få dyka för att undersöka förlista skepp, och akta oss för hajar. Ubisoft kallar detta Horizon System och det kommer att erbjuda samma nöjen som utforskandet i Far Cry och Zelda: Wind Waker. En större och mer varierad variant av vildmarken i Assassin's Creed III, alltså.

Skeppen då? Ditt eget fartyg, Jackdaw, kommer att kunna uppgraderas genom hela spelet, vilket är essentiellt om du vill överleva de stora bataljerna till havs. För att utöka din besättning kan du leta i hamnen eller hitta skeppsbrutna. När du spanar in fiendeskepp med kikaren kan du se hur mycket varor de bär med sig och hur starka de är, något som kan hjälpa dig avgöra om du ska ge dig in i en strid eller ej. Det finns fem olika typer av skepp, alla med olika egenskaper.

Assassin's Creed IV: Black Flag
Den historieintresserade kan njuta av tidstypiska kläder, hus och skepp. Det blir säkerligen gott om faktarutor som i de tidigare spelen också.

Att attackera och borda skeppen är helt dynamiskt, och då har vi inte ens räknat med det varierade vädersystemet. Ubisoft lovar återigen att hela sekvensen (hitta skepp, jaga det, attackera och borda) kommer att ske utan en enda mellansekvens eller laddningsskärm. Ogillar du att kriga på havet kan du ge dig ut på valjakt istället, något som visats upp i både screenshots och trailer (och som retat upp PETA).

Det kommer även att bli multiplayer i Assassin's Creed IV: Black Flag, men vi har bara fått se några karaktärsmodeller och ett par stadsbanor. Något som inte nämnts, men som vi är väldigt nyfikna på, är möjligheten att ge sig ut på haven online och antingen samarbeta i piratandet eller slåss mot varandra. Det kan väl Ubisoft inte skippa?

Som vanligt tar vi oss till de historiska äventyren genom den nutida Animus-grunkan, som ägs av företaget Abstergo. Här märker man att Ubisoft försöker att slita sig bort från det som sammanlänkar spelen i serien. I och med slutet av Assassin's Creed III är Desmonds historia slut. Vi får bara små ledtrådar om att karaktärerna och omständigheterna fortsätter från tidigare spel, men nu är det bara vi som blickar in i det förflutna.

Assassin's Creed IV: Black Flag
Under havsytan finns mycket gott att hämta, allt från simpor till skattkistor.

Assassin's Creed IV: Black Flag har stor potential, men många frågor uppstår också. Utifrån de gameplay-klipp vi sett tycks Edwards kroppsspråk, rörelser och attackmönster antyda att kontrollmetoderna inte kommer att vara långt från de i Assassin's Creed III. Kommer faktumet att Edward är en erfaren kapten bespara oss ännu en sådan utdragen tutorial som tyngde ned det förra spelet?

Spelet har utvecklats i tre år men höstpremiären gör att det passar perfekt i Ubisofts plan med ett Assassin's-spel per år. Kommer fyran att innehålla tillräckligt mycket nytt för att engagera spelare? Ubisoft berättar att man kommer att kombinera de bästa delarna från tidigare spel, men betyder det att detta blir en "best of"-titel eller en fräsch nystart? Och med flera olika studios som jobbar på spelet (Ubisoft Montreal, Singapore, Sofia, Québec, Annecy och Bucharest), hur ska man få helheten till en sammanhängande produkt?

Assassin's Creed IV: Black Flag
Större delen av spelet kommer att utspela sig på land, så oroa dig inte om du saknar det klassiska Assassin's Creed-upplägget (eller är sjösjuk).

En sak är dock säker. Med tanke på att oktoberdatumet är nära premiären av Playstation 4, och att spelinlevelsen bygger så mycket på möjligheten att rendera stora världar, kan Sonys konsol bli den bästa platsen att leka pirat på... även om man inte slänger in en flaska rom i spelets specialutgåva.

HQ
Assassin's Creed IV: Black Flag

Relaterade texter

Assassin's Creed IV: Black FlagScore

Assassin's Creed IV: Black Flag

RECENSION. Skrivet av Tobias Garsten

Ett av höstens största spelsläpp är en välbehövd men något schizofren nystart för Assassin's Creed-serien. Tobias är något kluven, men ändå rejält imponerad...



Loading next content