Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Def Jam: Icon

Def Jam: Icon

När Def Jam-gänget släpps loss på Playstation 3 och Xbox 360 har alla rapparna fått en grundlig utbildning i Dance Dance Revolution. David har tittat närmare på spelet som ger begreppet beat' em up en helt ny innebörd

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om Def Jam är ett legendariskt skivbolag i hip hop-kretsar så är Electronic Arts en något mindre legendarisk förläggare i spelkretsar; den amerikanska jätten är helt enkelt inte särskilt kreddig. Detta hindrar dock inte dem från att prångla ut en lång radda spel varav i alla fall en del är riktigt hyfsade. Både Def Jam Vendetta, Def Jam Fight for New York erbjöd en rolig mix av aggrovåld, hip hop och skön självdistans när de kom 2003 och 2004, även om spelmekaniken och balansen inte alltid var helt på topp. Bortsett från höstens Def Jam Fight for New York: The Takeover till PSP har det dock gått ett bra tag sedan vi senast hade nöjet att spöa muskliga musiker i sjaviga miljöer.

I början av nästa år är väntan över, då släpps nämligen Def Jam till Xbox 360 och Playstation 3. I en serie vars undertitlar legat farligt nära att parodiera sig själva har nästagenerationsdebuten nöjt sig med det stillsamma suffixet "Icon". Den stora nyheten denna gång är det sätt musiken integreras i slagsmålen. Om jag säger att spelsystemet sneglat på Konamis musikspel eller Segas kultklassiker Rez tror ni kanske att jag har rökt alldeles för mycket gr - "MTV-piiiiiiiiip" - s men faktiskt, det är alldeles sant.

Precis som brukligt i fightingspel är miljöerna interaktiva. Den bensinmack som EA visade upp hade till exempel en bensinpump som det gick alldeles utmärkt att kasta in sin motståndare i -med explosiva resultat som följd- samt en automatisk biltvätt som även den kunde ge närgångna rappare en omgång. Det hela stannar dock inte där. Miljöerna börjar nämligen "dansa" i takt med låtens beat och öppnar på så sätt upp för ännu fler skojiga dödsfällor att lura in sin intet ont anande kombatant.

På väl valda ställen i Ludacris Get Back började byggnader hoppa till beatet, kraftledningar glöda med överskottsel och den tidigare nämnda bensinpumpen puffa klart brandfarliga eldslågor. Förutom att se helt stört coolt ut ger det en extra dimension till slagsmålen då det lika mycket gäller att nöta slingor och beats som sparkar och kast för att segra.

Detta är en annons:

Men musiktänkandet stannar inte där, EA har nämligen viskat om att det kommer vara möjligt för spelare att importera sina egna låtar. De animerade miljöerna är nämligen programmerade att svara på beats och rytmer, oavsett låt eller musikstil. Även möjligheten att köra DJ-battla har antytts där du och din motståndare då får turas om att slåss till er egenvalda musik. Av någon outgrundlig anledning är funktionen för att hemmabyggda soundtracks dock inte planerad till Playstation 3-versionen.

Grafiskt sett har Def Jam: Icon hämtat en del från Fight Night-serien med läckert modellerade karaktärer och detaljerade bakgrunder. Även spelmekaniskt har den ouppfostrade ghettofightern lärt sig ett och två från sin ringbundne broder. Vänster styrspak styr din karaktärs rörelser medan höger styrspak är reserverad för sparkar. Genom att göra olika rörelser kan du frammana allt från dropkicks till rundsparkar medan knapparna på ovansidan av kontrollen tar hand om lätta och hårda slag. Genom att hålla in ena avtryckaren ställer du om högerspaken till kontringsläge och genom att hålla in den andra kan du göra diverse obscena gester. Med en av axelknapparna kan du scratcha tillbaka i låten för att på så sätt maximera skadepotentialen.

I nuläget känns matcherna lite sega och det finns en del frågetecken kring balansen mellan attacker och dödsfällor. Personligen tycker jag dock idén att integrera musiken i spelandet inte bara är svinigt cool, den är också väldigt passande för hela hip hop-konceptet. Och blotta tanken på att få spöa upp släkt och vänner i takt till mina egna favoritlåtar får mitt vanligtvis så pascifistiska indiepop-jag att själva av oförlöst våldslust. Om man nu bara skulle kunna byta ut Big Boi och 50 Cent mot Soundtrack of Our Lives-Ebbot och The Sounds-Maja så skulle allt vara helt perfekt.

Def Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: Icon
Def Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: Icon
Def Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: Icon
Def Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: IconDef Jam: Icon

Relaterade texter

Def Jam: IconScore

Def Jam: Icon

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Jesper är irriterad, svettig, röd och arg efter att ha spenderat fem hela arbetsdagar tillsammans med Icon

Def Jam: Icon

Def Jam: Icon

FÖRHANDSTITT. Skrivet av David Fukamachi Regnfors

När Def Jam-gänget släpps loss på Playstation 3 och Xbox 360 har alla rapparna fått en grundlig danskurs



Loading next content