Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hitman 3

Hitman 3

Vi har klätt ut oss som om vi vore på teater och skådespelat som döden i denna lönnmördarsimulator. Våra första intryck efter att ha spelat de två första nivåerna i det kommande Hitman 3...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Hitman 3
Livet som prickskytt har sina fördelar. Möjligheten att transportera vapen som annars måste hängas över axeln i en väska underlättar transporten.

Framför dig finns en julbuffé; sill i hundra olika sorter, korvar, köttbullar, potatis, kalkon, ägg, rödbetssallad och massor med andra inslag. Du kan blanda vad du vill, hur du vill och bygga din egna måltid. För att äta maten finns även alla möjliga former av bestick. Hitman är en spelserie som anammar konceptet av en julbuffé. Det är ett pusselspel förklätt som ett actionspel integrerat i en sandlådedesign, där varje nivå är ett eget levande ekosystem. Du träder in i rollen som en professionell lönnmördare som kallas för Agent 47. I olika nivåer får du sedan med spelets spelsystem hitta din egna väg att mörda och utföra uppgifter.

Vad som har varit imponerande i Hitman från 2016 och Hitman 2 från 2018 är att ingenting står still utan karaktärer rör på sig. Nivåerna är som små ekosystem där karaktärerna har dialoger och gör saker mot varandra oavsett om du interagerar med dom eller inte. Efter en stund kommer du inte om du ignorerar dessa kunna följa vissa av de här trådarna. Detta påverkar även dig som spelare då karaktärer du ska mörda rör på sig, vilket även kan försvåra uppdraget. Det märks att även i Hitman 3 så är nivåerna designade för att spelas om och ta del av alla olika sidospår. Det här är även intakt i förhandsversionen jag fick spela av Hitman 3 som släpps den 20e januari.

Hitman 3
Dubai uppdraget har det mest storslagna introt av de två spelbara nivåerna. Att via fallskärm landa på en skyskrapa påminner om något från Mission Impossible.
Detta är en annons:

När mord blir teater och ett skådespeleri
Spelserien uppmuntrar dig att inte bara hitta intressanta mordvapen utan också göra det till en konstform med kostymer. Kostymerna är där för att du ska kunna smälta in och komma närmare målen utan att bli sedd, eller tillåta dig att iscensätta tokiga lönnmord. Du är en skådespelare som skriver ditt egna manus, skapar förutsättningarna när ridån rullas upp för det som ska hända och världen är din scen. Hitman är också en plattform som innebär att du kan spela allt innehåll från de äldre spelen om du äger dessa i ett spel. Det finns även en del visuella förbättringar till det äldre innehållet. En annan aspekt som hänger ihop med Hitman som en plattform är att du sömnlöst kan använda föremål du låst upp i ett av spelen i ett annat spels nivåer. Det kan röra sig om vapen, dräkter och föremål.

De två nivåerna jag fick spela utspelar sig i Dubai och i Dartmoor i England. Båda fortsätter berättelsen som började med Hitman från 2016 och Hitman 2 från 2018. Nivåerna kan inte vara mer olika både sett till hur de fungerar, ser ut och vad som sker. Dubai banan tar plats i en stor skyskrapa i öknen. Den är fylld av rika gäster, vackra vyer, glas och guld. Du ska infiltrera en tillställning och slå ut två viktiga individer som vet att du kommer. Dartmoor nivån utspelar sig i en herrgård i England där det precis skett ett mord.

Hitman 3
Agent 47 har åtkomst till en förmåga att se genom väggar men också en mobil som kan analysera ledtrådar och öppna dörrar.

Genom att tillämpa kostymer, redskap och andra inslag i världen kan du klara av ditt uppdrag på ditt eget sätt. I England uppdraget kan du även om du vill lösa mordet om du skulle vilja. Torra sanddynerna är borta och istället möts vi av typiskt grått och regnigt väder. Atmosfären är tät och miljödesignen är en av seriens bästa. Det är också trevligt att serien går mot att låta oss interagera mer med karaktärerna på olika vis. Styrkan med att låta oss lösa uppdraget genom att följa en berättelse portion av den här sorten är roligt.

Detta är en annons:

Det går inte att döma hela spelet utifrån två spelbara nivåer. Däremot verkar utvecklaren ha satsat på att låta berättande på olika sätt få ett stort fokus. Du är fortfarande helt fri att skippa allt och göra uppdraget på ditt eget sätt. Exempelvis i Dubai uppdraget hittade jag flera "opportunities" som de kallas. De är bekant för er som spelat de två föregående spelen ett sätt för nya spelare att klara av uppdragen. Vad som var roande var att det är busenkelt att bara göra en del av det sidouppdragen som ges av att lyssna på karaktärer i omgivningen. Ett sådant kan ge dig åtkomst till en nyckel eller en kostym. Du kanske sen struntar i resten och använder nyckeln för att fullfölja din egna plan.

Hitman 3
Dubaikartan är vacker och bilden gör inte hela nivån rättvisa. Från kontor till hallar med statyer, allt dränkt i guld och reflektionerna av allt glas.

Likheter, olikheter och hur spelet fungerar
Formulan för trilogin är densamma som i tidigare spel, du får se mellansekvenser mellan uppdragen, sen får du planera vad du ska ha med dig in i uppdraget. I denna meny väljer du vad du för med dig, smugglar in och vart du börjar. Du har enbart en begränsad möjlighet att välja vad du ska ha med dig så det är viktigt att välja rätt verktyg för jobbet. Det är fullt möjligt att gå in utan någonting alls också då spelvärlden erbjuder alla former av tillhyggen, fällor och annat du behöver. Det finns ett speldjup som följd av valen du gör.

När du spelar om samma nivå flera gånger uppgraderas din profil till en ny nivå genom belöningspoängen som i ett rollspel. Inledningsvis är ställen du kan smuggla in föremål och vart du startar begränsat. Du låser också upp nya kostymer, vapen och föremål genom att spela om nivåerna. Varje nivå har också ett stort antal prestationsbaserade mål som ger extra poäng om du klarar av nivån på särskilda sätt. För dig som spelat de tidigare två delarna vet hur det fungerar. Det kan vara så enkelt som att skjuta målet med ett vapen. Det kan också vara mer komplexa affärer som att mörda målet iklädd en clowndräkt och spränga personen vid en viss plats. Detta är intakt i Hitman 3 och fungerar på samma sätt.

Detta är en annons:

Spelet mäter också dina prestationer genom hela trilogin och på varje enskild nivå. Ju fler gånger du klarar av samma nivå på olika sätt desto mer poäng får du i din profil vilket gör så att du når högre nivåer. Det i sin tur ger dig åtkomst till nya vapen, startpositioner, kostymer och föremål som du låser upp. Systemet har däremot förenklats och blivit tydligare. Det är enklare nu att se hur du låser upp nästa föremål. Detta har varit en kritik som båda tidigare spelen i trilogin fått. Min upplevelse med det nya systemet är att det är tydligare och enklare att få rätt information om upplåsningsbara saker.

Hitman 3
Smygsystemet i trilogin fortsätter vara seriens bästa. Även om inget förändrats så är det ett system som roar och ibland utmanar.

För att du som spelare ska vara intresserad av att låsa upp saker behöver nivådesignen vara på topp. Alla nivåer är designade som pussel som kan tacklas, manipuleras och ha sönder på alla möjliga sätt. Den artificiella intelligensen är på samma nivå som i de äldre spelen på gott och ont. Du kan lura bort enskilda individer enkelt men också ha sönder den totalt. Det är lite tråkigt att den inte är smartare men samtidigt fyller det en funktion på nivåerna. Om du tittar på världen som ett pussel så blir datorns karaktärers ageranden förståeligt. Du ska kunna lura bort karaktärer med enkelhet, eller manipulera att karaktärer att plocka upp ett vapen.

Hur fungerar det att skjuta sig genom nivåerna som John Wick? Det är tyvärr lika enkelt som i tidigare spel. Även om fienderna använder sig av mycket bländande granater. Samtidigt belönas du med väldigt lite poäng i slutet av nivån. Du får mycket minuspoäng för att döda andra utom målen. Däremot är precisionsskott väldigt belönande. Att skjuta ett mål med ett prickskyttegevär eller en ljuddämpad pistol är roande. Precision är lika aktuellt i Hitman 3, att förstå rörelsemönster, att kunna träffa målet vid rätt tidpunkt. Det finns inte mycket till ballistiska utmaningar mer än i de tidigare spelen. Du behöver sällan kompensera för vind eller fallande kulor mycket tack vare de korta avstånden. Min upplevelse med båda nivåerna var att det är viktigare att lära sig rörelsemönster, förstå hur nivån förändras över tid och utifrån det bygga ditt tillvägagångssätt.

Detta är en annons:
Hitman 3
England är grått och mulet. Den här nivån var som att se ett avsnitt från Hem till gården.

Nyheter och tekniska aspekter
Det finns nyheter i spelet, den ena nyheten är kameran som används i tredje delen för att analysera och öppna objekt. Du kan även använda den för att ta foton. Det går att använda den även i de äldre spelen men är mer begränsad i sitt bruk. De äldre banorna var inte designade med den i åtanke. Du kan enbart fota och spara bilderna. Jag provade att använda kameran mer som ett spaningsverktyg i Hitman 2 då du kan använda den för att zooma och se längre. Det fungerade väl men det fanns ingen information att skanna eller fönster att öppna som i trean. Vilket såklart inte bör förvåna då kameran främst var designad för den avslutande delen i serien.

En nyhet som är viktigare än resten är permanenta genvägar, tänk dig Dark Souls en spelserie som normalt inte förknippas med Hitman. I Dark Souls kunde du öppna genvägar i miljön genom att sparka ner en stege. Även om du dog eller laddade om en ny sparfil var genvägen permanent öppnad. Detta gäller också i Hitman 3. Även om du har klarat nivån så är de här särskilda permanenta genvägarna öppna även i framtiden vid nya genomspelningar. Vilket kan skapa nya strategier och intressanta vägar att tackla uppdragen på. Detta var min favorit av de nya inslagen. Det kommer att bli intressant om det blir ett roligt och värdefullt verktyg vid nya genomspelningar av nivåerna.

Hitman 3
När larmet väl går och du tvingas hitta gömställen eller improvisera är spelet som bäst. Hur rolig en väl genomförd plan än är, så är det när man tvingas manövrera miljöerna tack vare oförutsedda händelser som spelet skiner.
Detta är en annons:

Min tid med Hitman 3 förhandsversionen har varit problemfri, inga anmärkningsvärda buggar och bättre prestanda än i tidigare spel. Det är också en förhandsversion så det är svårt att avgöra hur slutprodukten blir. På PC är det också svårare att definiera sådant då det kan variera kraftigt beroende på vilken hårdvara du har i datorn. Visuellt ser det också något bättre ut än de äldre spelen. Det är inget jättekliv grafiskt men reflektioner, texturer, ljus och skuggor ser något förbättrade ut.

Tyvärr kom inte förhandsversionen med något av de ikoniska "elusive targets". För dig som är ny till Hitman är det måltavlor som vandrar genom en nivå i spelet under en begränsad tid. Du har också bara en chans att mörda målet. Om du dör eller personen flyr är uppdraget över permanent. I tidigare delar fanns också vissa kostymer och föremål låsta bakom hur väl du klarade av ett visst antal av dessa mål. Io Interactive har lovat att de ska göra en comeback även i denna titel. Det ska också komma ett virtuellt reality läge med detta spel exklusivt till Playstation därför fans det inte med i förhandsversionen till PC.

Hitman 3
Det finns ett öga för detaljer i nivåskapandet. Mycket föremål, tidningar, böcker, statyer och annat skapar trovärdiga och levande miljöer.

Relaterade texter

Hitman 3Score

Hitman 3

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Hitman är tillbaka för en avslutande dödsdans som ska knyta ihop den nya trilogin och vi har satt betyg på den tredje delen...

1
Nu kan du provspela Hitman 3 gratis

Nu kan du provspela Hitman 3 gratis

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

IO Interactive har haft för vana att erbjuda gratis "Starter Pack" till sina senaste Hitman-spel, och trevligt nog har turen kommit till Hitman 3 idag... även om det...



Loading next content