I helgen delade Bungie med sig av information som en ivrig community länge väntat på. De senaste månaderna har endast handlat om rykten och läckta konceptbilder, men fans har spekulerat kring studions nya spelserie sedan de retade oss med en affisch i Halo 3: ODST.
Men nu har Bungie äntligen öppnat sig en aning, och plötsligt har vi en klarare bild av både storyn och skalan i kommande Destiny. Det är ett varumärke som är byggt från grunden för att bli enormt. Det är ett kolossalt projekt, större än något Bungie någonsin jobbat med tidigare. Kanske till och med större än något någon annan studio försökt sig på också, för den delen.
Microsoft gav Bungies deras frihet efter Halo: Reach, och stafettpinnen räcktes över till det skräddarsydda drömteamet 343 Industries. 343:s första Halo-spel, Halo 4, blev väl mottaget, men några ansåg att spelet vara lite ihåligt. Åtminstone jämfört med de föregående spelen i serien. Bungies talang för innovation ersattes av 343:s stävan efter stabilitet.
Halo 4 handlade om att visa för fansen att de också kunde göra ett Halo-spel, och att Bungie inte behövdes längre. Ironiskt nog är det just den sortens tänkande som nu får allas ögon att falla på Bungie än en gång. Med Destiny har de chansen att demonstrera att de fortfarande är innovationens mästare.
När de lämnade Microsoft slöt Bungie ett samarbete med Activision, som är tänkt att vara i ett helt decennium. Destiny föddes med dessa ambitiösa planer, och Bungie bjuder nu med oss på deras långa resa.
Scensättningen för Destiny är sannerligen fängslande. Spelserien utspelar sig i en postapokalyptisk framtid, där mänskligheten är nära utrotning. Detta efter att vår guldålder, där vi lyckades erövra rymden, slutade med att ett utomjordiskt hot attackerade och tvingade oss tillbaka till Jorden.
Det var då som Traveler, ett mystiskt, månliknande klot uppenbarade sig. Livskraften inuti klotet offrade sig själv för att rädda mänskligheten, samtidigt som dess mäktiga farkost stannade upp och än till denna dag fortsätter sväva högt upp i luften. Under klotet bildas sedan en stad, där människan kan frodas igen så att den en dag kan utforska stjärnorna på nytt.
Genom att utforska sin gamla hemplanet upptäcker människan att de inte längre är ensamma på Jorden. Destiny är berättelsen om vår kamp mot dessa främmande styrkor. I denna krigshärjade framtid kommer spelaren ta sig an rollen som en Guardian - en av den sista stadens beskyddare. Enligt Bungie kan dessa Guardians utöva kraftfull magi, som på något sätt är kopplad till klotet i luften. Striderna tar plats över hela klotet, men man kommer att få återvända till storstaden mellan uppdragen för att interagera med andra karaktärer, spelare och administrera sin utrustning.
Det magiska talet sju
De allra flesta som känner till Bungie känner även den stora betydelse som siffran sju har i deras spel. Detta är självfallet något som fortsätter i Destiny. Studion bygger nämligen spelet efter sju grundläggande pelare, och allting i spelet måste uppfylla dessa budord. Annars tas det bort helt och hållet.
Den första pelaren: En värld som spelare vill vara i
Bungie vet att community är väldigt viktigt, och att spelvärlden som vi kommer att befolka är det första steget för att skapa en stark och hängiven community.
Den andra pelaren: Mycket roligt att göra
Destiny kommer att vara byggt kring många olika aktiviter och spelupplevelser, som co-op, PvP och även scenarion som är skapade för den ensamma spelaren.
Den tredje pelaren: Belöningar som spelaren bryr sig om
Belöningar kan användas för att få spelare att återvända till ett spel gång på gång, och Bungie har stora planer på denna front.
Den fjärde pelaren: En ny upplevelse varje natt
Ingen natt är den andra lik i Destiny. Åtminstone om man ska tro Bungie, som lovar att en rad olika aktiviteter och händelser kommer att göra varje spelsession unik.
Den femte pelaren: Delad glädje är dubbel glädje
Om du inte är en riktig ensamvarg så kommer du nog uppskatta alla idéer som Bungie har för att se till att Destiny är som bäst när det upplevs tillsammans med vänner.
Den sjätte pelaren: Njutbart oavsett spelarens färdigheter
Alla spelare, vare sig de är nybörjare eller gamla actionspelsveteraner, ska kunna ha roligt i Destiny.
Den sjunde pelaren: Njutbart för den otålige
Vissa spelare älskar att leva sig in i spelets story och besvara spelvärldens alla mysterier. Andra bryr sig dock inte ett dugg om sådana saker, och Bungie vill tillfredsställa båda sidor.
För tillfället tisslas och tasslas det en del om frasen "shared-world shooter", som Bungie använt när de beskrivit Destiny men inte riktigt förklarat. Är det ett MMO? Kommer spelet kretsa kring mer än att springa runt i förstaperson och skjuta utomjordingar?
Spelet ska enligt uppgift kräva en ständig internetuppkoppling, vilket kan komma att skrämma iväg en liten del av Bungies community. Deras spel har alltid haft stort återspelningsvärde på singleplayer-fronten. Nu är frågan om det inte längre än lika viktigt för dem, för om det är så det ligger till så lär många fans bli besvikna.
Den största frågan är dock om Destiny kommer att bli ett bra spel i överhuvudtaget. Just nu känns det som att Bungies största hajpverktyg är att säga "Lita på oss, vi är Bungie", men det är inte säkert att det kommer att räcka. Det var också ytterst lite gameplay att beskåda i den första videon som släpptes i helgen.
Looking ahead
Med det sagt så finns det mycket att vara optimistisk över. Bungies har trots allt mycket trovärdighet när det kommer till självsäkra uttalanden. Vi vet att de kan leverera.
Bungies lyckades fånga vår uppmärksamhet med avtäckningen av sin nya spelserie. Det är tydligt vilken riktning de försöker ta med spelet, samtidigt som många frågor fortfarande återstår. För tillfället ser vi dock verkligen fram emot Destiny, men vi vet egentligen inte riktigt varför än. Och kanske är det precis så Bungie vill ha det.