Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Yakuza: Like a Dragon

Yakuza: Like a Dragon

Ryu ga Gotoku Studio byter action mot rollspel i Yakuza: Like a Dragon, och vi kollar in vad detta har att tillföra serien...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Om mindre än en månad är det dags att avnjuta nästa del i Yakuza-sagan; Yakuza: Like a Dragon. Där kommer vi återigen få möjlighet att leva loppan som en av Japans värsta gangsters, men den här gången har Sega gjort om konceptet rejält. Därför är jag tacksam att vi nyligen fick chans att kolla in det närmare under ett virtuellt event, där jag spelade igenom det femte kapitlet. Om du inte avnjutit serien tidigare, är detta ett ypperligt tillfälle att bekanta dig med Yakuza då vi här får vara med i starten av en helt ny tidslinje, med en helt ny huvudperson och helt ny spelmekanik.

Istället för att bråka mig fram bland Tokyos värsta gangsters på actionpremisser, väntar här ett rollspelsliknande system som byggts exklusivt för Like a Dragon. Men innan jag grottar ner mig i det, låt oss börja med vår nya huvudperson; Ichiban Kasuga. Han är en ung klanmedlem i den japanska maffian år 2001, som av sin ledare ombeds att åka i fängelse för ett mord han inte begått, för att på så sätt skydda de verkliga brottslingarna. Eftersom Ichiban verkligen vill vara en hjälte, går han med på denna tvivelaktiga uppgörelse, men när han efter 18 år i fängelse släpps fri - inser han att detta påstådda hjältedåd inte är något som någon bryr sig om. På utsidan "välkomnas" han av en kula istället för tacksamhet, och han är helt ensam i Yokohama. Dystert, men som Yakuza-fan vet, brukar det alltid vara allvar i grunden till ganska lättsamma spel.

HQ
Detta är en annons:
Yakuza: Like a DragonYakuza: Like a DragonYakuza: Like a Dragon
Yakuza är tillbaka, mycket är sig likt, men väldigt mycket är också helt nytt.

Mot alla odds är Yakuza: Like a Dragon faktiskt ännu galnare än tidigare delar i serien. Ichiban är en udda figur som tycks inspirera världen runt honom med sin vildsinta fantasi. Handlingen och tonen i äventyret är roligare samt också lite mer vulgär än vad vi är vana vid från serien - även om sidouppdragen i Yakuza-serien alltid har haft ganska konstiga karaktärer och idéer.

På traditionellt sätt vandrar vi genom de varierade och verklighetstrogna gatorna i Yokohama, men den här gången har jag tre partners i min grupp som är flitigt involverade i strider. Medan motståndarna och mina karaktärer automatiskt positionerar sig på slagfältet när det vankas slagsmål, är det jag som bestämmer vem som ska göra vad när det blir vår tur. Förutom de normala attackerna, är spelets många olika färdigheter det som skänker djup åt anrättningen.

En stor nyhet är MP, som du här får spendera på offensiva och defensiva förmågor som att bland annat starta helande om någon/några skadats för mycket. Naturligtvis kan vi också använda föremål som energidrycker för att låta mina kumpaner släppa loss sina egna saftiga attacker på fienden. Håll bara ett öga på dina motståndares positioner så att din offensiv kan genomföras som du tänkt, och för att områdesattacker ska få maximal effekt. Quick Time Events är för övrigt en viktig del av spelsystemet, liksom knapphamrande för att maximera skadan, vilket känns väl implementerat.

Detta är en annons:
HQ
Yakuza: Like a DragonYakuza: Like a DragonYakuza: Like a Dragon
Detta är ett perfekt tillfälle att prova på Yakuza-serien.

För att detta ska bli ett "riktigt" rollspel har utvecklarna lagt till fler system utöver det. Till exempel kan våra krigare ta på sig olika jobb som för med sig egna, distinkta färdigheter. Naturligtvis är dessa jobb inte sådana vi är vana vid från genren, såsom en trollkarl eller tjuv, utan mer av slaget popidol, polisofficer eller maffiahantlangare. Det finns till och med klassiska 'dungeons' där mitt illustra gäng gärna bryter fjärde väggen genom att skämta om det som pågår. Det blir alltså en del satir mot genren, trots att detta lir alltså själv tycks bli ett underhållande rollspel.

Bortsett från de taktiska striderna, liknar äventyret ändå andra Yakuza-spel. Jag praktiskt taget bombas med sidouppdrag och minispel samt klassiska Sega-maskiner som du kan prova i arkadhallarna. Dessutom finns riktigt vansinniga sidospår denna gång, som att exempelvis granska en ekonomisk simulering, som inkluderar aktieägarmöten där vi arbetar för att få en kakbutik på fötter. Dessutom väntar massor av kart-racing oss i Yokohama, liksom uppdrag som att besöka en indie-biograf där din uppgift inte är att somna till alla usla, konstnärliga filmer...

Sammantaget så kommer du känna igen dig, även om stridsmekaniken (ett signum i Yakuza-serien) har blivit helt omgjort. Detta nya sätt att ta sig an Yakuzas extremt omfattande och ofta galna värld, låter dig utforska världen på ett mer strategiskt sätt, och dessutom kan jag redan nu avslöja att spelet är riktigt snyggt. I Japan (där Yakuza: Like a Dragon lanserades redan förra året) har detta redan fått otaliga tunga priser, och efter att ha fått provspela är mitt första intryck att dessa framgångar varit välförtjänta och jag ser nu ivrigt fram emot premiären till PC, Playstation 4, Xbox One och Xbox Series X den 10 november.

HQ

Relaterade texter

6
Yakuza: Like a DragonScore

Yakuza: Like a Dragon

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det äntligen blivit dags att få leva rövare som yakuza-gangster igen, denna gång med ett helt nytt fightingsystem...

0
Yakuza-skaparen lämnar Sega

Yakuza-skaparen lämnar Sega

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

I slutet av augusti började rykten cirkulera om att Toshihiro Nagoshi, skaparen av Yakuza- och Judgment-serien, var i förhandlingar med den kinesiska jätten NetEase, och...



Loading next content