Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Monster Hunter Rise

Monster Hunter Rise

Vi träffade producenten Ryozo Tsujimoto och director Yasunori Ichinose, och passade på att snacka om nya Monster Hunter Rise...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nintendo Switch-fans blev utan när det kommer till Monster Hunter: World, men det verkar som om Capcom har varit angelägna om att gottgöra saken. Som bekant avslöjades förra månaden att Switch kommer få en dubbel dos av Monster Hunter-innehåll 2021 med lanseringen av både Rise and Stories 2. Monster Hunter Rise är det mer traditionella spelet av de två och är faktiskt döpt efter den nya gripkrokliknande spelmekaniken Wirebug. Jag fick nyligen chansen att snacka med producenten Ryozo Tsujimoto och directorn Yasunori Ichinose för att lära mig mer om projektet och vad det har att tillföra serien.

Storyn i Monster Hunter Rise utspelas på en ny plats som heter Kamura Village, vilken plågas av en attack från ett antal monster, något byborna kallar 'The Rampage'. Samma händelse skakade byn 50 år tidigare och fick förödande konsekvenser. I berättelsen kommer spelaren och byborna arbeta tillsammans för att hantera detta hot och avslöja hemligheten bakom händelsen. Central för narrativet är Mangnamalo, en käck Wyvern som fungerar som spelets dragplåster.

Det kanske viktigaste nya tillskottet till Rise är ovan nämnda Wirebug, som gör det möjligt för spelare att ta sig uppför höjder på ett sätt som de inte har kunnat göra tidigare. Wirebug kan användas upp till tre gånger för att dra spelaren upp i luften, vilket är perfekt för att klättar på klipporna eller göra hopp över stup som annars skulle vara dödliga. Som spelare börjar du med två stycken i början av en jakt men har möjlighet att hitta en till genom att utforska. Denna nya förmåga kan också nyttjas i stridssituationer, eftersom Wirebug kan användas för att dra upp spelaren när man sänkts av stryk eller för combo-vapenattacker.

Rise erbjuder en blandning av både nya och återkommande monster, där de mest kända såklart finns med, däribland naturligtvis den ovannämnda Mangnamalo (som även återfinns på omslaget). Förutom Mangnamalo har tre andra nya iögonfallande monster redan presenterats till Rise, dessa är Tetranadon, Aknosom och Great Izuchi. Tetranadon var den som verkade mest intressant för mig att döma från de bilder som hittills släppts. Det är en mosstäckt amfibie som försöker skada spelaren genom att slänga med frambenen och smälla sin stora mage i marken.

Detta är en annons:
Monster Hunter Rise
Nya och gamla monster väntar dig.

Jag fick höra av Yasunori att de nya monstren har utformats från grunden för att kunna utmana din jägares nya stridsförmåga. Han berättade också för oss: "Även för de återvändande monstren gjorde vi om deras artificiella intelligens, eftersom det annars kan vara för lätt att bara fega med Wirebug". Senare tillade han: "Även om du flyger runt med Wirebug, kan till monstren förstå att du flyger genom luften och kommer då att försöka få ner dig eller komma ur vägen". Det är även värt att nämna att de befintliga monstren också kommer att ha några knep i ärmarna för spelare, även om de har kämpat mot dem många gånger tidigare.

En ny följeslagare som Rise introducerar är Palamute, som regissören Yasunori Ichinose berättade för oss var implementerad eftersom spelare hade längtat efter en hund motsvarande Palico i flera år. Han tillade: "Vi tänkte att vi kunde ha en mer aktiv följeslagare, så Palamute lades till för att fylla den rollen, och den stöder spelaren mer direkt och med att attackera monster" Utöver detta kan du använda Palamute för att utforska områden i miljön.

Rise är den första titeln i serien som byggs för Nintendo Switch och använder några av plattformens exklusiva funktioner, såsom dess handhållna läge och Amiibo-stöd. Tillsammans med Rise släpps nämligen Amiibos föreställande Palico, Malamute och Mangnamalo, som var och en kan användas i kombination med konsolen för att låsa upp en specialrustning. De kan också användas för att gå in i en speciell spelfunktion som ger dig ett nytt objekt dagligen. Rise kan också spelas lokalt på fyra spelare samtidigt, vilket är perfekt om du har en grupp vänner och vill jaga i handhållet läge.

Detta är en annons:
Monster Hunter Rise
Nu finns det lokal multiplayer.

Monster Hunter: Rise lär vara en finfin ursäkt för många att skaffa en Switch när titeln lanseras i mars 2021. Genom att se till att påskynda förflyttningar tiofalt och med några roliga nya förändringar i striderna - tack vare Wirebug-vapenkombinationerna och Palamute-följeslagaren - ser det också ut att utnyttja Switch-hårdvaran på smarta sätt med Amiibo och lokalt co-op-stöd. Vi återkommer såklart med recension när Monster Hunter: Rise släpps till Nintendo Switch den 26 mars 2021.

Relaterade texter

Monster Hunter RiseScore

Monster Hunter Rise

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Capcom växlar än en gång över till Nintendos Switch-format och levererar i samma veva ett av årets hittills bästa äventyr. Jaktsäsongen kan återigen ta sin början.



Loading next content