Även om det numera är Guerrilla Cambridge, forna SCE Computer Cambridge, som står för utvecklingen av Killzone: Mercenary är det kontoret i Amsterdam vi besöker inför vårt förhandstest. Under presentationen är Guerrilla Games snabba med att påpeka vilket nära samarbete man har med studion i Cambridge och att de flesta i personalen som jobbar på spelet har varit lika involverade i tidigare delar.
Därefter poängterar man att Killzone: Mercenary inte är någon simpel spin-off eller annat allmänt oinspirerat halvfabrikat.
"Vårt mål är att göra en riktig, fullvärdig Killzone-upplevelse och oavsett vad alla andra gör på plattformen har vi haft en väldigt klar uppfattning om vad vi villl uppnå redan från dag ett", berättar Piers Jackson, game director för spelet.
Tittar man på andra actionspel sett ur förstapersonsperspektiv till PS Vita så finns det ingen direkt mördande konkurrens. Resistance: Burning Skies var som bäst medelmåttigt och Call of Duty: Black Ops Declassified ungefär lika roligt som att sortera inkassobrev. Med Killzone: Mercenary vill Guerrilla Cambridge höja ribban för hur förstapersonsskjutare ska vara på en bärbar enhet.
Under vår provspelning så känns det också som om de kommit en bra bit på vägen mot en fullvärdig Killzone-upplevelse. Guerrilla har slitit i nästan ett år bara med att anpassa och optimera grafikmotorn från Killzone 3 för Vitan, och visst känner man igen sig i de gråbruna, industriella miljöerna. Vapenmodellerna är detaljerade. Ljuseffekterna riktigt snygga. Helghastsoldaterna vrålar "Die, merc!" och skottsalvorna ekar mellan väggarna. Har du spelat Killzone till Playstation 3 kommer du att känna dig som hemma direkt, trots avsaknaden av ett par extra axelknappar.
Killzone: Mercenary utspelar sig parallellt med de tidigare delarna i serien. Vi kommer bland annat att få återvända till Vekta från första spelet och delta i hemliga operationer precis innan invasionen av Helghan från Killzone 2. Nya huvudpersonen heter Arran Danner, en ex-militär med obligatorisk skäggstubb och underarmstatuering som inte tror på triviala saker som frihet eller förbättrade kollektivavtal.
Danner livnär sig, som spelets titel antyder, som legosoldat. Han är bara intresserad av pengar och hyser ingen särskild lojalitet mot någon. Så länge pengarna skramlar in på kontot spelar det ingen roll om det är ISA eller Helghast som står för transaktionerna. Det betyder att vi under spelets 6-8 timmar långa kampanj inte bara kommer att skjuta Helghastsoldater utan också rikta gevärsmynningen mot ISA-klientel.
Handlingen kretsar kring Danners uppdrag att evakuera Vektas ambassadör och sin familj från Helghan, mitt under kriget som skildras i Killzone 2 och 3. Uppdraget går dock inte som planerat och Danner dras in i en maktkamp mellan ISA och Helghast där ambassadörens son, Justus Harkin, tycks spela en nyckelroll. Hur det utvecklar sig återstår att se.
I början av en av banorna vi testar är Justus närvarande och gömmer sig i en ventilationstrumma. Piers Jackson säger att pojken har en avgörande roll i spelet och kommer - vid vissa tillfällen - att bistå Danner på olika sätt. Är det för vågat att gissa att Danner kommer att inse att det finns mer än pengar i livet och hinna lära sig några moraliska läxor under sin resa?
Utöver enspelarkampanjen innehåller Killzone: Mercenary även tre olika multiplayerlägen och något Guerrilla kallar för Contract Mode. Multiplayerläget är ungefär vad man förväntar sig. Du kan välja mellan spellägena deathmatch, team deathmatch och warzone. Sistnämnda är ett läge där du ska klara olika delmål. Contract Mode är något du låser upp efter varje avklarad nivå i enspelarkampanjen. Det ger dig möjlighet att spela om nivån med specifika utmaningar, till exempel smyga sig igenom den eller att spränga vissa saker längst vägen.
En av spelets största nyheter hittar vi i valutasystemet. I både kampanjen och i multiplayerläget kommer du att tjäna pengar som sedan går att investera i ny utrustning och nya vapen. Piers Jackson berättar att det är upp till spelaren att bestämma sin spelstil. Vill du smyga dig fram? Köp en ljuddämpande pistol. Föredrar du klassiskt råröj? Investera i ett tyngre maskingevär. För vissa av utmaningarna i Contract Mode krävs det också en viss typ av spelstil.
Under vår provspelning blev det dock inte så mycket smygande. Mer eller mindre varenda konfrontation slutade i skottlossning, alternativt en närstrid där spelets touchskärm kom till användning. Genom att dra fingret över skärmen avrättar man sina fiender med brutala knivdråp. Andra Vita-möjligheter som utnyttjas är tilt-funktionen för att aktivera bomber och baksidan av konsolen som du trycker på om du vill zooma med ditt krypskyttegevär.
Efter att ha plöjt igenom en av spelets nio nivåer, testat en annan och prickat kollegor i nyllet i några multiplayematcher känns Killzone: Mercenary som ett ganska stabilt hantverk. Det är ingenting som du inte redan sett tidigare, men Guerrilla Cambridge verkar inte satsa många kronor på en nyskapande upplevelse heller utan fokuserar stenhårt på att göra spelet så likvärdigt med Killzone 2 och 3 som möjligt.
Bilduppdateringen hängde inte hela tiden med i svängarna, men än finns det tid kvar att fila på den innan spelets premiär i september. Det gick tyvärr inte att avgöra huruvida man verkligen kan spela igenom äventyret som en ljudlös ninja med ljuddämpande enhandspuffra. Alltför ofta blev Danner upptäckt av antingen en kamera eller en Helghastsoldat i ytterkanten av skärmen.
Vår största fundering kring spelet just nu är hur pass bra anpassat det kommer att vara för det bärbara formatet. Vem kommer egentligen att ha tålamod att smygmörda sig fram, eller lyckas vinna en svettig multiplayermatch på fem minuter när man trängs på bussen med en skolklass tioåringar som nyser snorkråkor i ansiktet på dig?
Visst, Guerrilla Cambridge har lagt in lite touchfunktioner här och där, men i övrigt känns det som ett spel som lika gärna kunde ha utvecklats för Playstation 3, och förmodligen blivit ännu lite bättre. Har du längtat efter ett klassiskt Killzone-spel till Vitan så kan du dock skruva upp temperaturen med en extra eld.