Turok är svinarg. Och visst, vem skulle inte vara det efter att ha blivit jagad av mordlystna dinosaurier och vrålande infödingar (med obligatoriska spjut) i 52 år. För det var så länge sedan han gjorde smygdebut i serietidningsvärlden, allas vår muskulöse dräparindian. Skapad av grabbarna som gjorde Tarzan, utrustad med pilbåge och tramsigt hårband sprang han runt i vad som såg ut som Grand Canyon, i blekt trefärgstryck, och sköt giftpilar på vilsna jätteödlor.
När han sedan 43 år senare gjorde TV-spelsdebut var det i form av Acclaims idag kultklassiska actionrökare Turok: The Dinosaur Hunter till Nintendo 64. Jag minns mycket väl dagen då jag köpte Nintendo 64-spelet, och hur imponerad jag var över den fantastiska grafiken. Att den tunga dimman dolde det faktum att allt arbetsminne användes för att enbart visa den del av omgivningen som fanns 60 centimeter framför Turok förstod jag aldrig då. Istället såg jag det som en ny, superhäftig effekt som (efter ivrigt upphaussande på skolrasterna dagarna efter) gjorde polarna mycket nyfikna.
Året därpå släpptes Turok 2: Seeds of Evil. Även det utvecklat av Acclaims Austin-studio och även det ett bra spel. Sen gick det utför med våldsam fart. Turok: Rage Wars (1999), Turok 3: Shadow of Oblivion (2000) och Turok: Evolution var alla tre bristfälliga produktioner proppade med svagheter.
Acclaims interna strid mot en allt svårare ekonomisk situation samt byte av utvecklingstudio och genrens generella frammarsch är att skylla på. Men medan vi räknat ut den tokarge indianen för flera år sedan hade relativt nystartade Buena Vista och Propaganda Games helt andra planer. De köpte nämligen Turok-licensen ur Acclaims konkursbo för cirka ett år sedan och har sedan dess arbetat hårt på spelet som enligt dem själva kommer att rentvå Turoks idag nedsmutsade namn och återta tronen som actiongenrens ilskne konung.
Det kommande äventyret heter bara Turok och borde därmed indikera att Buena Vista vill återgå till spelseriens ursprung. Så är det dock inte. Handlingen i det nya spelet äger rum 60 år i framtiden, på en mörk, främmande planet där spelaren intar rollen som legoknekten Joseph Turok som tillsammans med ett gäng andra specialsoldater fått i uppdrag att stoppa deras helvilde mentor Roland Kane. Roland (vad är det för namn på en arg superskurk egentligen?) är en efterlyst superbrottsling numer och har tillsammans med sin enorma armé rymt till en främmande planet proppad med genetiskt förändrade urtidsdjur.
Det gäller för Joseph och hans kumpaner att förlita sig på sina vältränade instinkter och stora vetskap om vapen då de genomsöker den främmande planeten efter deras gamle mentor. På vägen stöter de såklart på hundra-tals blodtörstiga skräcködlor, enorma insekter och givetvis Kanes skjutglada armé.
För även om dinosaurierna givetvis kommer att vara livsfarliga är Propaganda Games noga med att påpeka att Kanes soldater är spelarens huvudsakliga fiende. De berättar också att en stor del av jätteödlorna på planeten kan användas till spelarens fördel om man så önskar.
Det ska till exempel gå att skjuta en fiendesoldat på håll, så att denne börjar blöda, för att på så sätt locka fram dinousaurier som givetvis mer än gärna äter honom levande. Det ska även gå alldeles utmärkt att locka till sig dinosaurierna med hjälp av exempelvis nödraketer som man kan välja att använda hur man vill. Att skjuta en nödraket över fiendens basläger för att sekunden senare se hur hungriga raptorer attackerar från alla håll kommer inte att vara någon omöjlighet.
Ödlorna lyssnar också givetvis till pistol eller gevärsskott vilket gör det ytterst nödvändigt att vid vissa tillfällen smyga sig fram och enbart använda Turoks pilbåge eller hans enorma kommandokniv. Genom att erbjuda dessa valmöjligheter menar Propaganda Games att Turok kommer att bjuda på en mycket dynamisk spelstruktur som låter spelaren själv välja hur han vill tackla varje situation.
Turok är baserat på Epics senaste grafikteknologi (Unreal Engine 3) med skräddarsydda förändringar för ännu mer högupplösta texturer, ett mer komplext system för partikeleffekter och volymetriskt ljud samt möjligheten att bygga större omgivningar.
Huruvida Propaganda Games och Buena Vista lyckas återskapa det goda rykte som Turok hade för nio år sedan återstår att se. En sak är dock säker: bara vapnet som borrar sig ned i fiendernas hjärnor är med, är vi nöjda...