Svenska
förhandstittar
Outriders

Outriders

Gamereactor har fått provspela klasserna Trickster och Pyromancer i det kommande actionrollspelet Outrider, utvecklat av People Can Fly...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Minnesförlust har varit ett verktyg för drama sedan tidernas begynnelse, och jag är säker på att även du vid åtminstone något tillfälle spelat en protagonist som inte kommer ihåg saker från sitt förflutna och sedan ska försöka återskapa bilden av vad som egentligen hänt. Det är helt enkelt ett lätt sätt att se till att både jag och personen jag kontrollerar vet exakt lika mycket, eftersom bilden klarnar för oss båda i takt med att äventyret fortskrider. Outriders har minnesförlusten ersatts av cryosömn (inte helt olikt upplägget i The Outer Worlds), där din karaktär efter lång tids sömn vaknar upp på en planet långt borta, där ett inbördeskrig till synes pågår.

Så tar alltså Outriders sin början och det som väntar är ett tredjepersonsäventyr med science fiction-tema utvecklat av People Can Fly, samma studio som tidigare har Bulletstorm på sitt CV, och nu alltså skar ett actionspel ämnat att ta upp kampen med storheter som Destiny och Warframe, komplett med futuristiska vapen och superkrafter. Men faktum att jag inte bara aningslöst vaknade upp på en främmande planet, så låt mig ta allt från start.

Outriders
Det är en säregen plats vi får besöka i Outriders.

Innan jag plockade upp handkontrollen för att få spela demot på distans (något som blir allt vanligare i corona-tider), fick jag välja en av två tillgängliga klasser att prova på. Spontant var jag sugen på Pyromancer (skönt med variation efter att ha varit Gunslinger i Destiny, tänkte jag), men bestämde mig till sist för att istället ge Trickster chansen. Ett uruselt val, skulle det visa sig.

Trickster, precis som namnet antyder, har flera trick att ta till. Planeten Enoch hyser nämligen något oförklarligt som ger övernaturliga förmågor till alla som bor där - inklusive min Outrider. Denna kan sakta ner tiden för fienderna som därmed lätt kan skjutas ner på behörigt avstånd medan de rör sig i snigelfart. Det är såklart användbart, men Trickster-klassen är nyanserad och kräver också mer av mig som spelare för att komma till sin rätt. Med tanke på att detta var första gången jag spelade, så blev det... kämpigt.

När jag sedan provspelade Pyromancer, gick det desto bättre. Karaktären är mer rakt på sak och vid det laget hade jag även hunnit bekanta mig med världen och spelkontrollen. Pyromancer använder såklart eld i sina attacker och har ett vapen jag trivs så bra med att jag inte ens ville byta ut det när jag hittade bättre doningar. Hemligheten var att varje fiende jag dödade gav mig lite liv, en extremt värdefull egenskap.

OutridersOutriders
De olika egenskaperna ger striderna krydda.

Under genomspelningen fick jag prova på både närstrider och sådana på mediumdistans. Att skjuta på långt håll verkar dock inte vara en vinnande strategi på grund av klen sikt. Det är dock svårt att säga om detta är ett val av utvecklarna eller en konsekvens av mitt streamade spelande. Hur som helst gav det en bra smak av spelet, och det är oavsett tydligt att detta inte är tänkt att vara ett sniper-spel i första hand.

Båda klasserna jag provspelade startade några level upp. Det gav mig direkt erfarenhetspoäng att placera ut i ett klassiskt level-träd. På så sätt kunde jag få både passiva fördelar samt göra mer skada. Precis som i många andra onlinerollspel får du välja vilka egenskaper du vill ha aktiva och sedan placera ut dem på tre kortkommandon (med en Xbox-handkontroll hamnar de på LB, RB och LB+RB), och det är här som Outriders börjar sticka ut från mängden. För som tredjepersonsactionspel med cover-mekanik betraktat, så känns det ännu inte som något märkvärdigt. Men med People Can Flys vildsinta blandning av traditionellt skjutande och superkrafter - blir det genast mer unikt.

Outriders
Vart storyn tar vägen, återstår att se, men att det är en allvarlig och högtravande berättelse råder det ingen tvekan om.

De förmågor du har, baseras givetvis på den klass du valt. Pyro, till exempel, kan skicka en våg av eld mot fiender medan Trickster har en klinga du kan slunga iväg som dels får motståndarna att röra sig långsammare samt också sakta med säkert tappas på liv. I synnerhet medan jag spelade Trickster, fick jag erfara hur taktiskt Outriders faktiskt kan vara. Det går inte att bara rusa fram och tömma magasinet i fienden; man måste hitta en bra position, sikta noga och se till att använda dina superfärdigheter - som har cooldowns - på bästa sätt för att komma vidare.

Det demo jag fick spela lät mig oftast möta en grupp fiender som alla hade med sig en mer kraftfull krigare eller officer. Dessa kräver såklart lite extra övertalning (läs: stryk!) för att kasta in handduken och de kan dessutom hela sig under striderna. Det handlar därför hela tiden om att ha en bra mix mellan att sitta tryggt i skydd och skjuta, samt vara mer våghalsig för att se fram emot att de faktiskt dör ordentligt. Vissa av dessa strider var rejält utmanande, i synnerhet som Trickster, men så småningom kom jag i underfund med hur allt fungerade. Demot avrundades sedan med en mycket mäktig mellansekvens.

Outriders
Vi ser fram emot att få prova på alla klasser och utforska spelsystemet.

Narrativets tonläge och hur det berättades i allmänhet, tyder på att Outriders kommer vara ett spel med seriösa undertoner. Det kan möjligen vara en risk efter Outriders kan kännas lite generiskt samt att det påminner en hel del om Destiny på det sättet samt i det övergripande konceptet med en övernaturlig anomali. People Can Fly måste kort sagt bevisa för folk att de har något unikt på gång som kommer står ut ur mängden, även om jag personligen gillar det utomjordiska temat och premissen med minnesförlust där man efter lång tids sömn vaknar upp i ett smärre helvete.

Outriders släpps till PC, Playstation 4 och 5 samt Xbox One och Xbox Series X senare i år och det kommer säkert vara många nyblivna konsolägare som vill mata sina nästa generationsenheter med en helt ny spelserie. Jag ser fram emot att få se vart storyn tar vägen och om det har vad som krävs för att bli en framtida stor serie i spelvärlden. Jag vill även få utforska alla fyra klasserna och tycker spelets arsenal lovar gott, i synnerhet i kombination med superförmågorna. Om People Can Fly får till en bra balans mellan alla dessa komponenter, kan Outriders visa sig bli en riktig höjdare.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

Outriders-sändning #4 får datum

Outriders-sändning #4 får datum

NYHET. Skrivet av Redaktionen

På torsdag kommer alltså Square Enix och People Can Fly ut den fjärde och sista Broadcast on Outriders innan spelet släpps. Den här gången kommer vi att ta en djupare...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy