Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ghost of Tsushima

5 snabba: Ghost of Tsushima

Vi får nu vänta till i juli för att få spela som samurajen Jin när han försvarar sin ö mot mongoler. Redan nu kan du dock läsa våra snabba punkter om vad du kan förvänta dig...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tyvärr berättade utvecklarna Sucker Punch nyligen att Ghost of Tsushima blir försenat. Lyckligtvis är det inte något stor försening då lanseringen bara flyttats fram från den 26:e juni till den 17:e juli. Som plåster på såren kan du här nedan läsa fem snabba om det kommande samurajspelet.

Ghost of Tsushima
Räkna med rejält vackra omgivningar

Vad handlar detta om egentligen?
Du kommer att få spela som Jin Sakai som är en av de sista samurajerna på ön Tsushima i Japan. Spelet utspelar sig på 1270-talet, år 1274 för att vara exakt, under den första mongolinvasionen. Mongolerna har tagit över stora delar av ön som är det sista som står emellan dem och fastlandet Japan. Det här är faktiskt en verklig händelse och Tsushima finns på riktigt. Mongolväldet försökte invadera Japan och landsteg den 4:e novermber 1274 på Tsushima. Hur historiskt korrekt spelet kommer vara återstår att se, men av det vi hittills fått se är invasionen huvudberättelsen i spelet.

Samurajer alltså. Betyder det att vi kommer att slåss med katanas?
Svärden kommer absolut ha väldigt stor betydelse i spelet. Du kommer slåss som en samuraj, vilket betyder långsamma, välplanerade attacker istället för att svinga vilt. I den 18 minuter långa videon Sucker Punch släppte (som du absolut bör kolla in om du inte gjort det) fick vi se när Jin utmanade en motståndare till en duell, eller "standoff". Motståndaren sprang rätt in med ett spjut och Jin stod still och behövde bara en snabb rörelse med sitt svärd för att fälla honom. Vapnen vi fick se användas var svärd, pilar, kunaiknivar och rökbomber. För att säkerställa att det är så verkligt som möjligt konsulterade studion David Ishimaru, en expert på historiskt svärdsanvändande.

Detta är en annons:
Ghost of Tsushima
Du kan utmana fiender till dueller där du slåss en-mot-en.

Du kan välja att strida på två olika sätt.
Jin är som sagt en samuraj, men samurajerna har inte lyckats försvara ön så bra hittills. Därför lär han sig en annan teknik, han lär sig att vara "the Ghost". Där har vi också innebörden av spelets titel. Samuraj och Ghost är de två sätten du kan välja att slåss på. Det första är det du förväntar dig om du sett samurajfilmer. Det handlar om att visa respekt för svärden och dina motståndare. Du smyger dig inte fram utan slåss en mot en med vackra och effektiva svärdrörelser. I videon som nämndes ovan syns hur Jin visar respekt till en fiende han haft ihjäl genom att buga. För att besegra mongolerna går det dock inte att bara gå rakt in till varje camp och detta inser Jin. Därför kan du istället välja att smyga i skuggorna. Detta är vad utvecklarna kallar för den vanhedrade versionen av Jin. Har du spelat något Assassin's Creed-spel är det en ganska bra liknelse. Du smyger upp bakom mongolerna och mördar dem snabbt. Han kommer att använda alla möjliga typer av smutsiga trick för att ha ihjäl allt och alla. En intressant aspekt som visades upp var att du kan använda mongolernas rädsla mot dem. En av de sista levande i campen börjar krypa baklänges med skräckslagen blick när han till slut får se "the Ghost" som mördat alla hans vänner. En annan väljer att samtidigt springa därifrån istället för att strida.

Det finns inga vägpunkter. Djur och natur kommer visa dig vägen.
En av de riktigt stora sakerna vi fick veta i State of Play-trailern jag pratat om tidigare var hur viktig omgivningarna kommer att vara. Istället för att göra det enkla och sätta upp vägpunkter kommer du behöva lita på saker som rökpelare, djur och vinden. För att hitta nya platser kan du använda funktionen som kallas "Guiding Wind". Det kommer du blåsa upp en rejäl vind som visar dig åt vilket håll du ska resa för att hitta oupptäckta ställen och för att navigera på ön. Den kan hjälpa dig hitta samlingsobjekt, leda dig till mongol-kontrollerade bondgårdar eller hjälpa dig vidare i huvudberättelsen. Spelet använder sig till stora delar av visuella tips på vad som finns att utforska. Rökpelare betyder att det finns personer som behöver hjälp och djur kan försöka få din uppmärksamhet. Det kan vara fåglar som leder dig till gömda platser eller rävar som visar dig till helgedomar och tempel. För att inte göra den vägpunktslösa resan alltför lång kan du snabbresa till platser du redan har besökt.

Ghost of Tsushima
Djuren och naturen kommer vara dina enda vägpunkter.
Detta är en annons:

Det finns också rejäla anpassningsmöjligheter
Om du gillar att anpassa dina karaktärer kommer du troligen inte bli missnöjd här. Du kommer kunna ha på dig mängder av olika rustningar och kläder som du dessutom kan färglägga själv. Genom att samla på dig blommor kan du ändra färgen på dina kläder. Kläderna du har på dig är dock inte bara för att titta på. Olika kläder har nämligen också olika bonusar, men exakt hur det fungerar har vi ännu inte fått veta. Det vi fått veta är att du kommer kunna anpassa hur du utvecklar dina stridskunskaper. Allt eftersom du spelar kommer du hitta amuletter som ger dig extra bonusar som att återfå hälsa när du inte är i strid. Du kan också, precis som i många andra spel använda intjänade teknikpoäng för att lära dig och uppgradera förmågor. Känner du att samurajspel bör se ut som gamla samurajfilmer finns det ett läga för dig. Det kallas Samurai Cinema och gör hela spelet svartvitt. Det kanske inte är något enormt tillägg, men det kan slås på om du så känner för det. Till slut har vi fotoläget. Ansiktuttryck, vädereffekter, kontrollera vindens riktning och hastighet med mer. Av vad vi har sett är fotoläget verkligen djupt.

Relaterade texter

Ghost of TsushimaScore

Ghost of Tsushima

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Wigert har tryckt en fräsig rishatt över hjässan och lirat skiten ur den efterlängtade grafikbomben Ghost of Tsushima...



Loading next content