Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Fallout 76

Fallout 76: Wastelanders

Vi har återvänt till ödemarken i West Virginia för att se om Wastelanders-expansionen gjort Fallout 76 lite... mänskligare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Att överleva världens undergång kan ofta kännas ensamt - det var något jag insåg när jag recenserade Fallout 76 för snart två år sedan. Postapokalyptiska West Virginia kändes öde och tomt, inte minst för att Bethesda inte hade mänskliga NPC (ej spelbara personer) av någon anledning. Efter många klagomål har Bethesda nu lyssnat på fansen och till slut lagt till efterlängtade NPC:er i spelet, liksom fixat flera andra problem för att förhoppningsvis få det kontroversiella multiplayerspelet på fötterna.

Jag startade Wastelanders med att skapa en ny karaktär och firade på nytt Reclamation Day där jag nu fick se hur det känns att starta ett nytt äventyr i Fallout 76 år 2020. Efter att ha lämnat Vault 76 träffade jag två skattletare som hade blivit lurade av en bartender i närheten. Jag drog direkt mot baren och hamnade i en svår situation då en plundrare invaderat baren med pistol dragen. jag försökte ta det lugnt medan plundraren krävde svar om den dolda skatten, men det tog inte lång tid innan han neutraliserades av Mort, en alkoholist som tycks bo i baren.

Fallout 76
Detta är en annons:

Efter att ha presenterat mig var fick jag sätta ihop en stridsplan som skulle leda en grupp plundrare bort från baren. I ett uppdrag använde vi radion i Pip Boy för att spåra några av barens förlorade allierade och var tvungna att rädda dem genom att kämpa oss igenom en gruva fylld med vilda plundrare. Ett annat uppdrag gav mig en bra introduktion till C.A.M.P-systemet, där jag skulle konstruera ett tecken som skulle lura gruppmedlemmarna bort till oss så att vi kunde få överhanden. Men kort därefter tog det stopp, eftersom jag behövde nå nivå 20 för att fortsätta, så jag beslutade att ta itu med några av de renoverade originaluppdragen.

När jag spelade igenom de befintliga uppdragen, var det underbart att se att NPC:er lagts till för att fylla den tomma känslan av att bara ha ljudfiler och datorterminaler att interagera med. Baserat på vad jag upplevde förändrar dessa interaktioner inte saker drastiskt, utan ger ett sammanhang på ett mer organiskt sätt. Under uppdraget "Into the Fire" träffade jag till exempel en annan hoppfull Fire Breather, som studerade och pluggade till testet, och genom henne kunde jag be om mer information om elitgruppen. De gamla uppdragen och de nya tilläggen kändes helt annorlunda till följd av det mycket bättre sättet att berätta historien.

Dialogerna i sig själva var fyllda med val man var tvungen att göra, och det gav gott om djup till de som vill fördjupa karaktärens ursprung och motiv. Dialogen inkluderade också ett kontrollsystem för dina färdigheter, där specifika dialogval öppnades om rätt kapacitetskriterier var uppfyllda. Jag minns hur jag använde min svaghet för att övertyga en konkurrerande grupp om att jag var för svag för att skaffa resurser till dem. Jag använde också min karisma när jag pratade med ett par som påträffades utanför valvet, där jag charmade till mig förnödenheter och ett nytt vapen. Detta system gav mig ännu mer att tänka på när jag valde vilka funktioner jag ville uppgradera.

Fallout 76
Detta är en annons:

När jag traskade över kartan stötte jag också på mänskliga karaktärer i den öppna världen som antingen skulle hjälpa oss eller försöka hindra oss från att gå vidare. Vi utbytte leveranser av whisky och vin med ett par fulla plundrare och var tvungna att avvärja en attack från en grupp rövare som använde spadar som vapen. Införandet av dessa karaktärer kryddade verkligen upplevelsen under de långa promenaderna, men orsakade också några tekniska problem. Gruppen som jag nämnde ovan glitchade in i varandra och en NPC som jag träffade på en gård försvann först efter att jag försökte prata med honom. Dessa problem dök upp lite oftare än jag hoppats, men det är viktigt att påpeka att jag spelade en tidigare testversion av spelet i den här förtitten.

Wastelanders rättar till några av de många felstegen i Fallout 76, eftersom expansionen förbättrar berättelserna och inlevelsen väsentligt genom att inkludera mänskliga NPC. Jag gillade också att dialogen erbjöd så mycket djup och så många spelarval och de förnyade gamla uppdragen kändes mycket mindre ensamma. Men jag upplevde fler problem än jag hade hoppats på, och jag kan inte låta bli att tänka att detta innehåll borde ha inkluderats redan från början. Fortfarande markerar Wastelanders ett steg i rätt riktning, och jag ser fram emot att få se vem eller vad jag möter nästa gång ute i vildmarken.

Wastelanders-paketet lanseras den 14 april till PC, Playstation 4 och Xbox One som en gratis uppdatering till Fallout 76.

HQ

Relaterade texter

Fallout 76Score

Fallout 76

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har utforskat postapokalypsens West Virginia i Fallout 76 och han är väldigt besviken



Loading next content