Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Resident Evil Resistance

Resident Evil - Resistance

Vi har provspelat multiplayerläget Resiatance som medföljer Resident Evil 3 - och kan meddela att det har en hel del potential...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

En påkostad remake av Resident Evil 3 är som bekant på väg, och till skillnad från Resident Evil 2, kommer detta att levereras med ett onlineläge du kan roa dig med sedan äventyret är avklarat. Detta spelläge heter Resistance, och vi har tjuvstartat med det. Det har ett asymmetriskt upplägg där upp till fyra personer spelar mot en ensam 'mastermind' som försöker sabba för de andras mål genom att skicka fiender och fällor mot dem.

Dessa fyra överlevande är förutbestämda karaktärer, vars inspiration tycks vara hämtad från valfri High School Musical. Alla har unika specialfärdigheter, vilka dock är begränsade för att inte kunna missbrukas. Karaktären January kan till exempel hacka kameror, medan Valerie kan hela teamet. Tyrone inspirerar däremot med en moral-boost samt att stjärthakan Samuel är en lovande boxare som kan dela ut käftklappar där det behövs.

Resident Evil Resistance
Detta är en annons:

Varje omgång spelas i tre rundor, och min erfarenhet är att den första vanligtvis involverar att hämta tre föremål som behövs senare på banan. Därefter dyker det upp specialzombies att döda och nyckelbrickor att hitta, samt att vi i den tredje rundan ska hitta tre grejer utspridda på banan. Vad som händer efter det vet jag däremot inte - så jag och mitt lag aldrig lyckades vinna en enda match.

Och det gäller även från den andra sidan. När jag spelade som mastermind lyckades jag nämligen döda motståndarna hyggligt snabbt och fick alltså aldrig se fortsättningen där heller. Trots detta vågar jag inte säga att den ensamme spelaren har fördel, vi var ju alla helt nya och samarbetet förmodligen uselt. Jag tänker mig att det blir betydligt hårigare för den ensamme när alla vet sin plats.

Resident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Även mastermind får för övrigt valmöjligheter (det går till exempel att spel som Alex Wesker), och spelar ur ett helt annat perspektiv är Resident Evils klassiska tredjeperson. Du har helt enkelt ett annat gränssnitt till ditt förfogande, med vilket du sedan placerar ut zombies och fällor på suboptimala ställen för de fyra arma krakarna som försöker överleva. Upplägget påminner lite om basbyggande i strategispel och du kan kolla övervakningskamerorna i alla rum som i Five Nights at Freddy's eller Alien: Blackout. På så sätt ser du vad de har på gång och kan minimera deras chans till överlevnad.

Detta är en annons:

Vid en första anblick är det en hel del att lära sig med menyerna, och jag gjorde ofta misstaget att växla mellan övervakningskameror, när jag i själva verket skulle välja zombies. Du har ett visst antal poäng till ditt förfogande när du ska placera ut zombies och fällor (såsom minor, snaror och stativmonterade vapen), och dina aktuella valmöjligheter visas i nedre delen av skärmen. Det gäller att ta noga hänsyn till var folk är på vart du tror att de är på väg, så du inte spenderar poäng på onödigheter. För uppenbara sådana kan dessutom lätt desarmeras. Du kan dessutom tillfälligt hoppa in i rollen som zombie för att maximera dess effektivitet.

Resident Evil Resistance

Ofta handlar väldigt mycket om timing för mastermind, och Alex Wesker kan till exempel släppa loss växtinspirerade besten Yataveo som kan användas för att blockera för de andra spelarna, vilket blir förödande på små ytor. Detta medan Daniel Fabron har en Tyrant till sitt förfogande, vilken lätt krossar de andra. Det tog ett tag innan jag helt fick ordning på spelkontrollen, och även om jag verkligen gillade att spela mastermind, så känns det som att jag bara skrapat lite på ytan bland alla möjligheter som står till buds (som att möblera om banorna så folk inte vet vad de har framför sig). Även överlevande var roliga att spela som, även om oddsen innan man blivit varm i kläderna känns övermäktiga mot en fiende som hela tiden ser vad vi planerar.

Tyvärr kändes denna aspekt av spelet lite opolerat ännu, och hade problem med animationer och kollisionsprogrammering. Det är dock lite tid kvar tills det släpps, så vi hoppas att det hinner åtgärdas. Men sammantaget tyckte jag ändå att det gav mersmak. Det är frenetiskt, spännande och skrattframkallande - och jag tycker att upplägget fungerar väl med bibehållen Resident Evil-känsla. Jag ser i alla fall fram emot Resistance-läget när Resident Evil 3 släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One den 3 april.

HQ
Resident Evil ResistanceResident Evil ResistanceResident Evil ResistanceResident Evil Resistance
Resident Evil ResistanceResident Evil ResistanceResident Evil ResistanceResident Evil Resistance

Relaterade texter

3
Resident Evil: ResistanceScore

Resident Evil: Resistance

RECENSION. Skrivet av Henric Pettersson

När ditt äventyr i Raccoon City är över är det dags att djupdyka i mulitplayer-spelet som medföljer Resident Evil 3...



Loading next content