Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Vi hade nöjet att bevittna ännu en långvarig demo-session av CD Projekt Reds kommande rollspel Cyberpunk 2077 på E3 2019.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

E3 är officiellt över och vi har både sett och spelat flertalet spel under den gångna veckan då vi var på plats i Los Angeles. Ett av dessa spel, kanske det mest högprofilerade spelet på mässan ännu en gång, var det efterlängtade CD Projekt Red-rollspelet Cyberpunk 2077. Spelet visades upp under Xbox-presskonferensen och Cyberpunk 2077 fortsätter med det att imponera på gamingentusiaster och media världen över. Utöver att ha bevittnat Keanu Reeves ropa ut komplimanger under presskonferensen fick vi även kika på ytterligare 50 minuter av gameplay bakom stängda dörrar i ett Cyberpunk 2077-mötesrum.

Eventet i fråga liknade det vi besökte förra året, där vi promenerade in i en neon-klädd bar med Cyberpunk-tema innan vi sedan fick kila in till det mörka demo-rummet där en utvecklare höll i en kontroller, redo för att spela för oss allihop. I baren fick vi dock chansen att prata med Mike Pondsmith, skaparen av "pen & paper"-rollspelet Cyberpunk 2020 (källmaterialet för CD Projekt Reds kommande skapelse). Under vår tid med Pondsmith fick vi reda på att han jobbat för fullt på Cyberpunk Red, ett nytt pen & paper-rollspel som utspelar sig mellan Cyberpunk 2020 och Cyberpunk 2077. Vi fick även reda på att han planerar att fortsätta att arbeta på serien framöver, så om du har svårt att lugna din hunger efter Cyberpunk kan du åtminstone få ett smakprov på vad som komma skall genom att testa källmaterialet innan 2077 släpps i April.

Penna och papper åt sidan, låt oss prata om CD Projekt Reds väl efterlängtade TV-spel. Förra årets presentation gav oss en hel del information och visualiseringar av de många möjligheterna att skräddarsy ens egen karaktär (den första customisation-menyn var då, såklart, möjligheten att skräddarsy Vs utseende), utvecklarna visade oss tuffa val, fick oss att gapa framför E3-streamen över hur mantis-striderna flöt på och fick oss att rysa under tiden "ripperdoc"-läkaren Victor tryckte in ett nytt ögonimplantat i spelets huvudkaraktär. I årets demo-session fick vi se ännu mer av spelets customisation-system och äntligen har vi inblick i hur djupt rollspelsaspekten går i 2077. Den första menyn låter dig skräddarsy din bas-personlighet/bakgrund genom att välja en av tre olika "life paths" (eller livsriktningar). Dessa lyder "nomad", "street kid" och "corporate". Dessa tre riktningar ändrar inte enbart din bakgrundshistoria, utan även spelet självt och vi återkommer till detta inom kort.

Cyberpunk 2077
Detta är en annons:

Den tredje stora customisation-undermenyn som visats är "attributes", som tillåter dig att bygga upp din karaktärs bas-stats. Dessa lyder "body", "intelligence", "technical" och "cool". Dessa stats bestämmer vilka styrkor din karaktär kommer att ha utanför och i strid och möjligheterna här är många. Kombinerat med dina attribut kommer din klass förändras rejält baserat på hur du spelar och det finns flertalet möjligheter inom färdighetsträdet, som exempelvis "perks". Du kommer att kunna tilldela uppgraderingspoänd i "handguns", "rifles", "blades", "hacking", "shotguns", "two-handed", "athletics", "melee", "engineering", "sniper rifles" och "assassination" och vi fick kika på vissa av dessa under vår "hands-off" demo-session.

Åter till dina attribut. Vi fick kika på några intressanta spelmekaniker, vissa klart inspirerade av penna & papper-rollspelens tärningskast; exempelvis sättet du som spelare kommer att kunna använda dina attribut i dialog. I demot leddes vi genom ett scenario där V behövde leta upp ledaren av "Voodoo Boys", ett gäng som verkade besatta av cyberspace, för att lära sig mer om chippet i vår protagonists huvud. Området som utforskades under 2019 års demo-session var Pacifica, ett distrikt som initiellt var tänkt att transformeras till en massiv turistattraktion tills det att byggnationerna övergavs och byggnaderna lämnades öde. Här får vi bekanta oss med en fattig, gängcentrerad population och se några intressanta mekaniker som innefattar "street cred" och bakgrund.

En intressant detalj vi upptäckte under presentationen var översättningsmekaniken. Den breda populationen i Pacifica kommunicerade på ett Kreolskt språk, och då vår protagonist inte kunde språket skulle man kunna tro att man som spelare helt enkelt inte skulle kunna hänga med i konversationer på nämnda språk. Så är inte fallet i Cyberpunk 2077. Protagonistens chip-nätverk innehar nämligen speciell mjukvara som låter denne översätta diverse språk framför dennes ögon som undertexter. Vi togs till en kyrka, eller åtminstone en plats för dyrkan, i en fattig, bortglömd del av staden där vi fick bevittna ett kult-liknande beteende för en kort stund innan vi eventuellt mötte vår kontakt.

Vi fick därefter se livsriktnings-aspekten träda i kraft. Det stod klart efter att ha kikat på dialogvalen att vi hade kunnat få mer information ur vår kontakt om vi valt "street kid" som livsriktning tidigare, då kontakten i fråga var en fattig gängmedlem. Utan denna livsriktning blev dess specifika dialogval inaktiverade och oanvändbara. Utöver livsriktningar så kan även attribut ändra dina konversationer. Intressant nog så krävs ett antal satta poäng i ett specifikt attribut för att kunna använda attribut-specifika dialogval och antalet som krävs syns på skärmen, så du lär få reda på om du förstört för dig själv gällande attributpoäng-hantering i realtid när "attribut X 3/4" syns i dialogrutan.

Detta är en annons:
Cyberpunk 2077

Efter att ha mottagit nog med information från vår kontakt kilar vår V iväg för att träffa Placide, en massiv, ohygglig individ som verkar vara Voodoo Boys ledare Brigittes högra hand. På väg till hans lya får vi reda på mer information gällande "street cred"-aspekten. En aspekt som verkar ändra folks syn på V och som låser upp mer innehåll i vissa fall. Från första mötet står det klart att Placide inte litar på V och för att uppnå en rimlig nivå av respekt och bevisa en lika rimlig nivå av lojalitet måste V (som i detta fallet var man, men könen byttes mellan genom hela demot) utföra ett uppdrag på Placides order. Uppdraget i fråga kommer att ta V till Grand Imperial Mall, ett köpcenter som tagits över av ett gäng kallat "The Animals" för att avaktivera ett nätverk inuti en skåpbil. Innan V blir ivägskickad beordrar Placide vår protagonist att "jack in", eller att länka sitt interna nätverk till Placides på klarspråk. Här uppenbarar sig Keanu Reeves karaktär - det digitala spöket av Cyberpunk 2077s rockstjärna Johnny Silverhand - och kära Johnny verkar inte lita på gängmedlemmen. Trots låg tillit övertalar han V att länkandet är enda sättet att senare kunna interagera med Brigitte. Placide frågar vilken "ripperdoc" (eller cyberimplantat-kirurg, om man så vill) V använder sig av och fortsätter frågan med ett "är det Victor?". Om du läste vår tidigare Cyberpunk-förtitt vet du att det mycket riktigt är Victor och vi kan visserligen enbart spekulera gällande om Placides frågeställning beror på Victors grymma arbete och V:s högkvalitativa implantat eller chippet i dennes huvud, men chippets ursprung är ännu okänt.

Under tiden Johnny talar till V genom chippet i dennes huvud ger Placid vår protagonist en uppdragssammanfattning och vi introduceras till ännu en dialogmekanik. Underliga saker sker i rummet bakom Placids skrivbord och detta promptar ett dialogval gällande just detta rum och låter oss starta en konversation om subjektet. Vi får berättat för oss att dessa omgivningsdialog-val inte alltid är smarta att välja då spelaren visserligen kan få ut mer information om vad som händer runt omkring men också kan komma att förnärma dialog-subjektet och förlora dennes tillit.

HQ

Efter att ha länkat V:s interna nätverk med Placides kilar vi över till Grand Imperial Mall för att avaktivera nätverket som huseras i skåpbilen. Placide, som uppdaterad V:s chip, har nu en direkt länk till V:s nätverk genom en kommunikationskanal och kan därav styra V på uppdraget. V sätter sig på en Yaiba Kusanagi-hoj och återigen får vi det bekräftat att fordon kan ses i tredjeperson eller förstaperson och därav låta spelaren se sin skräddarsydda V som denne designat honom eller henne. Vi får reda på att spelet inte kommer att ha några laddskärmar när vi som fortkörare kilar omkring i spelvärlden och att spelet kommer att erbjuda en hel del härlig musik att lyssna på när vi kör omkring i futuristiska fordon.

När vi äntligen tagit oss till köpcentret använder V ett optiskt implantat för att se sig omkring efter fiender för att sedan smyga sig in obemärkt. Vi får berättat för oss att V kan ta sig genom uppdraget på flertalet olika sätt beroende på spelarens föredragna spelsätt och i början av uppdraget visat under demo-sessionen är V en såkallad "netrunner"; en mästerhacker som kan manipulera hans eller hennes omgivning genom att överta diverse teknologi. V smyger omkring, hackar dörrar för att ta sig förbi fiender, stänger av säkerhetskameror på håll, använder snabb-hacks och hackar drycksautomater för att distrahera fiender, alternativt få sig en gratis läsk.

När man hackar, förklarar demo-värden, kan man klara av bonus-mål som ger spelaren ett pris i form av kod. Koderna man belönas med kan senare användas till att tillverka diverse föremål, men exakt vad man kan tillverka fick vi inte se mycket av. Hacking kan även användas till mer än att smyga sig omkring obemärkt och i demot fick vi se V ta sig in till ett digitaliserat gym där en grupp gängmedlemmar tränade. En boxades mot en robotinstruktör och vår V lyckades hacka denne och höja dess svårighetsgrad. En annan lyfte tyngder vid en högteknologisk bänkpress som vi hackade tills tyngden var så oumbärlig att stången till slut krossade den stackars gym-galningen.

Vi fick även en titt på vad V kan åstadkomma med sina "nanowires". En nanowire är en typ av garrott, eller strypsnara tillverkad i vad som verkade vara laser-infuserad kabel som i 2077 kan användas som en vanlig strypsnara, en laserpiska som kan skära djupt i ens fiender eller ett hacking-verktyg som kan användas på håll för att hacka sig in i fienders nätverk och avaktivera eller kontrollera dem under tiden. Utöver att hacka defensivt kan man även hacka stationära vapen och använda dessa mot dina fiender.

Cyberpunk 2077

Ytterligare en intressant aspekt i Cyberpunk 2077 är det faktum att du som spelare kan ta dig genom hela köret utan att ta död på någon alls, vilket erbjuder en helt annan upplevelse där du istället för att rusa in med dragna vapen kan smyga dig fram och lämna utslagna fiender efter dig istället för huvudlösa köttpåsar. Om du tänkt smyga genom spelet obemärkt kan det vara värt att tjuvlyssna på andra karaktärers konversationer för att ta del av fiffig information som du sedan kan använda till din fördel, detta gäller såklart även för de av er som vill mörda precis alla. Du kommer även att kunna använda din omgivning till din fördel.

Under tiden vår V smög omkring i gymmet mot kammaren där "animals"-gängledaren Sasquatch höll hus fick vi information gällande en annan netrunner som smög omkring och kikade på oss. När vi sedan avaktiverade nätverket som beordrade fick vi reda på att samma netrunner arbetade för "Netwatch", ett regeringsnätverk skapat för att göra slut på cyberbrott. Netwatch följde V:s varje steg och vi var såklart tvungna att sätta stopp för detta. Efter att ha hackat nätverket för vårt uppdrag fick vi snabbt reda på varför Placide ville avaktivera det från första början; nätverket kartlade Pacifica för att hitta Voodoo Boys och sedan ta död på gänget. Frågan som efter detta krävde ett svar var varför netrunner-agenten smög omkring och snokade och varför Netwatch ville ha död på Voodoo Boys. För att kunna ta oss till den mystiska figuren var vi dock tvungna att ta oss förbi Sasquatch först, och detta visade sig vara ett tufft uppdrag.

Vår V var vid detta laget en mycket stark kvinna som sparkade röv var hon än gick, men Sasquatch hade interna cyberimplantat, en tank på ryggen som pumpade henne full av defensiva och offensiva förstärkningsmedel och en möjlig netrunner-kompanjon. Efter att ha känt av gängledarens vredes fulla styrka fick V till slut ner henne genom att paja hennes tank och därefter smocka på henne med vår egna cyberstyrka. Sasquatch låg nu skadad på marken och vi fick möjligheten att antingen avrätta henne eller låta henne leva. Naturligtvis lämnades tanten med ett hål i huvudet.

Med Sasquatch död fann vår V styrkan att rusa iväg för att hitta den mystiska Netwatch-agenten och efter att ha passerat en massiv, tom biograf hittade vi honom i projektorrummet. Han introducerade sig som Bryce Mosely och ville förhandla för sitt liv direkt. Mosely berättade att Voodoo Boys skulle komma att ta död på V om vi dödade honom - spänningen är olidlig. Här kunde V välja mellan att antingen lita på främlingen, be honom att backa upp vad han sagt eller att inte lita på honom alls. Kort därefter var Netwatch-agenten död och V:s nätverk avaktiverades. Mosely talade sanning.

Cyberpunk 2077

När V sedan vaknade dök en mycket irriterad Johnny upp för att berätta för oss att vi skulle vara glada att vi överhuvudtaget levde samt för att ge oss styrkan att konfrontera Placide. Väl tillbaka i Placides lya har han svårt att tro vad han ser. V borde vara död men hon har klarat sig såpass bra att hon kunde ta sig hela vägen över till Voodoo Boys-basen. Brigitte stiger in i rummet och förklarar at hon kan hjälpa oss och verkar otroligt intresserad av chippet i V:s huvud. För att få svar på sina frågor måste V dyka djupt in i cyberspace och det gör hon så fort Brigitte låter henne.

V transporteras till en digital värld kallad "deep net" där det inte finns några gränser (Brigittes ord, inte mina). Vi lär oss lite om en legendarisk netrunner vid namn Alt Cunningham som tydligen lever fullt digitaliserad i cyberspace men vi hoppas på att V inte dyker riktigt så djupt, vi vill upp till ytan igen så småningom. Demot når sitt slut när V rör sig mot "the black wall" och Brigitte kan höras förklara att ingen tidigare återvänt efter att ha tagit steget genom denna digitala vägg och att V ska komma att bli den första.

Cyberpunk 2077 fortsätter att imponera och intressera var gång ny information delas och från vad vi sett längtar vi till att sätta oss in i det när det släpps den 16:e april nästa år.

HQ

Relaterade texter



Loading next content