Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mass Effect

Mass Effect

Rollspelsmästarna Bioware är tillbaka med sitt mest ambitiösa projekt någonsin. Benke är imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Framtiden är ljus och behaglig. Den är vacker och mänskligheten har nått nya höjder när det kommer till teknologi, konst och arkitektur. Ordning och reda regerar i de kända delar av vårt universum och vi har bekantat oss med en rad andra intelligenta livsformer som bebor de närliggande solsystemen. Det handlar inte direkt om någon av de klichéartade framtidsdystopierna vi vant oss vid när den kanadensiska spelutvecklaren Bioware sjösätter sitt mest omfattande och ambitiösa spelprojekt någonsin. Världen är välordnad och det avspeglar sig i den rena optimistiska designen av allt från rymdskepp, till inomhusmiljöer.

En FN-liknande organisation upprätthåller ordningen i den vidsträckta kända rymden och det är som en som kommendör Shepherd. ledare för en intergalaktisk polisstyrka, som du får reda på att allt inte står riktigt rätt till. Den ljusa framtiden bär på en mörk hemlighet. Du får reda på att en ras av överlägsna livsformer som en gång dominerade galaxen med häpnadsväckande teknologi i ett slag utrotades för 50 000 år sedan. Vad som är mer allvarligt är att utrotningen är cyklisk och snart är det mänskligheten och våra nyvunna vänner som står inför hotet om total utplåning. Hotet kommer från tomrummet, rymdens vakuum där inget biologiskt liv kan överleva, men så kommer hotet också från en syntetisk livsform. Allt som byggts upp under årtusenden kan vara på väg att raseras och det är upp till dig att försöka rädda dig själv och galaxen från fara.

Det är bakgrundsstoryn i Mass Effect som planeras att berättas i form av tre spel som ska släppas under levnadscykeln för Xbox 360. Det första spelet är planerat att släppas i början av nästa åt och på årets E3-mässa fick vi se de första spelbara sekvenserna ur spelet och det imponerade fruktansvärt mycket. Som ett Knights of the Old Republic på steroider och fullt utvecklade taktiska eldstrider i realtid. Tänk dig en blandning mellan Ghost Recon, Knights of the Old Republic och med fri utforskning av mängder av planeter med fordon. Kommendör Shepard sitter mitt i den galaktiska smeten och som spelare får du skräddarsy honom eller henne (för du kan politiskt korrekt nog också låta Shepard vara en kvinna) både utseendemässigt och egenskapsmässigt. Det finns tre startklasser i Mass Effect; combat, tech och bionics (som tillåter dig att använder kraften i mörk energi), men i sann Biowarestil kommer du själv kunna påverka hur din karaktär utvecklas under spelets gång.

Som jag nämnde ovan så har Bioware valt att skapa en ren, ordnat och optimistisk framtidsvärld i Mass Effect. Istället för gråa korridorer, smuts och mörker så har de valt att ljussätta den plana ytorna med blå och röda färgtoner. När demonstrationen tar sin början befinner vi oss i någon form av nattklubb. Vi behöver information och precis som i vilken film som helst så sitter bartendern på informationen vi behöver. Kommendör Shepherd har med sig två kompanjoner, vilket är upplägget i Mass Effect precis som det var i Knights of the Old Republic och dessa påverkas och kommenterar hur väljer att agera i konversationer och kontakter med galaxens invånare. Under äventyret stöter du på kompanjoner som bosätter sig på ditt skepp Normandy, precis som i Knights of the Old Republic och totalt kommer mellan 8-10 sådana partners finnas med i det första spelet. Konversationerna är något som har förändrat sig en hel del jämfört med Knights of the Old Republic och istället för att välja olika fraser ur en lista så väljer du mellan en rad olika känslomässiga reaktioner (som i sin tur resulterar i att Shepherd yttrar en fras eller handlar på något sätt).

Detta är en annons:

Bartendern trilskas lite och vill inte berätta var personen vi söker befinner oss (så klart) och nu står vi inför ett val. Ska vi försöka övertala honom, muta honom eller kanske reagera aggressivt. Efter omröstning i visningsrummet väljer vi det sistnämnda vilket ger resultatet att Shepard drar sitt vapen och riktar det mot den numera rätt spaka sileriska (utomjordisk ras) bartendern som stammar på burkig engelska. Vi får informationen, men den kvinnliga kompanjonen säger något stil med att "det är vi som ska skydda medborgarna och att det inte är speciellt lyckat att hota dem med vapen". På det här sättet får du hela tiden feedback kommer du få feedback på dina handlingar i Mass Effect och det handlar inte bara om att vara ond eller god, det finns gråzoner samt möjlighet att exempelvis vara självisk eller våldsam till personligheten. Eftersom dialogerna och karaktärernas reaktioner är en viktig del av själva spelmekaniken i Mass Effect har Bioware lagt ner ett hästjobb på ansiktsanimationer, uttryck och läppsynkronisering. Faktum är att ögonrörelserna och blinkningarna är kusligt verklighetstrogna.

Nästa viktiga ingrediens vi får ta del av i Mass Effect är galaxkartan. Här väljer du, återigen precis som i Knights of the Old Republic, var du ska färdas härnäst. Men till skillnaden från i Biowares gamla spel finns det nu betydligt många fler planeter att välja mellan och mängder av solsystemet att utforska. Förutom planeterna där själva huvudstoryn utspelar sig finns det mängder av andra varierande världar att utforska och ännu fler kommer att finnas tillgängliga för nedladdning efter det att spelet släpps. Spelet kommer att bjuda på en blandning av mer linjära och rättframma banor och fritt utforskande med de fordon som Shepard har till sitt förfogande.

Striderna är kanske det som mest överraskar i Mass Effect. Naturligtvis finns en mycket djupt rollspelssystem för skadeverkan, attackbonusar och dylikt i botten, men striderna sker helt i realtid och påminner mest om vad man kan förvänta sig i ett militärt taktiskt actionspel. Du siktar helt själv och kan skjuta sönder delar av miljöerna precis som man förväntar sig i ett actionspel. När du pausar spelet kan du kommendera dina kompanjoner så att ni kan flankera fienden och du kan när som helst välja att istället för Shepard styra en av dina medhjälpare. Vi fick se en sekvens när gruppen vandrar genom en djungelmiljö. Vatten forsar utmed klippväggar och den täta vegetationen är ljussatt med blågrå färgtoner. Du kommer att ha en rad olika skjutvapen till ditt förfogade med bland annat varianter av standardkarbinen och prickskyttegeväret.

Huvudsakligen kommer striderna ske med skjutvapen, men det kommer också att finnas några närstridsattacker. Det kommer också att finnas övermänskliga förmågor, som exempelvis telekinesi som gör att man kan kasta omkring objekt för att orsaka fienderna skada. Fienderna använder sig av miljöerna för att söka skydd och det kommer att finnas målsökande granater samt mängder av märkliga organiska och syntetiska fiender att kämpa mot. Bioware uppskattar att huvudäventyr kommer att ta omkring 25-30 timmar att spela igenom, men att det finns många gånger fler timmars underhållning för den som även tar sig tid att utforska galaxen.

Detta är en annons:

Mass Effect tillhör utan minsta tvekan ett mina tre mest efterlängtade spel just nu och var utan tvekan en av höjdpunkterna på årets E3-mässa. Om alla pusselbitarna faller på plats så kommer detta kunna bli en milstolpe i spelhistorien.

Mass EffectMass EffectMass EffectMass Effect
Mass EffectMass EffectMass EffectMass Effect

Relaterade texter

9
Mass EffectScore

Mass Effect

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson

Förra årets bästa rollspel till Xbox 360 är tillbaka, den här gången på PC. Är det lika bra 2008 som det var 2007?

Mass EffectScore

Mass Effect

RECENSION. Skrivet av Bengt Lemne

Äntligen har Biowares nya stora rollspel nått redaktionen och Benke är redan inne på sin andra genomspelning av Commander Shepards galaktiska äventyr



Loading next content