Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Crysis

Crysis

Skaparna av Far Cry är tillbaka med ett av de läckraste spelen vi någonsin sett och vi berättar allt vi vet om kommande Crysis

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"Vad fan är det där?", ropar en panikslagen soldat, medan de överlevande resterna av manskapet beger sig ut på det enorma hangarskeppets däck. Ut ur explosionernas rökpelare stiger ett gigantiskt metallmonster fram. Med långa tentakelliknande ben är den som hämtad ur Världarnas Krig. Utan att tänka sig för öppnar soldaterna eld mot den tio meter höga skapelsen, men kulorna verkar snarast roa inkräktaren. I några sekunder stannar den till och någon form av energi samlas kring dess "mun". "Tag betäckning!", ropar en av soldaterna, men det är redan för sent när orden lämnar hans läppar. Soldaterna som befann sig inom räckhåll för metallmonstret förvandlas på ett ögonblick till isskulpturer, som sedan splittras i tusentals små isskärvor när metallbesten trampar vidare över sina offer.

De soldaterna som överlevt attacken samlar sig snabbt för att gå till en koordinerad motattack med de tyngsta vapen de har till sitt förfogande. Något som efter några minuter resulterar i att ett livlöst, rykande metallskelett ligger på det fördärvade hangar-skeppets däck. De överlevande samlas upp av en försenad räddningspatrull och jag har precis fått uppleva en av Crysis många bossbataljer. Intensivt, gastkramande och olikt något jag tidigare sett i ett spel.

Det är tyska Crytek som är tillbaka med ett nytt spel efter succén Far Cry. För två år sedan var Far Cry en stor bedrift som släpptes ett halvår innan både Doom 3 och Half-Life 2, men ändå lyckades hålla jämna steg med de två giganterna rent tekniskt. Frågan är dock om inte Crysis kommer att vara än mer överlägset sin samtid när spelet släpps till hösten. När jag satt i London tillsammans med den tyska spelutvecklaren och betraktade deras skapelse skickades omväxlande kalla och varma ilningar längs skelett och nervtrådar. Den värld som Crytek skapat i Crysis är helt enkelt så detaljerad att det får fysiska konsekvenser för en vanlig enkel spelälskare som undertecknad.

Även om djungeln och ön ni ser på bilderna påminner lite om det Jack Carver fick uppleva i Far Cry, så finns det mycket som skiljer de båda spelen åt. Upplägget i Crysis bygger på fyra vitt skilda delar. Till en början handlar det om de bittra fienderna Nordkorea och USA som tävlar om att först nå en mystisk farkost som störtat på en ö i Stilla Havet. Väl framme på ön vidtar ett gerillakrig i skydd av öns täta vegetation mellan de båda nationernas soldater. Ett krig som plötsligt avbryts när rymdskeppet öppnar sig och sänder ut en kraft som förvandlar hela ön till ett islandskap.

Detta är en annons:

Det isiga landskapet fylls med mängder av utomjordiska och illasinnade robotar som tvingar de forna fienderna att samarbeta för att överleva. Striderna fortsätter sedan ut på stora hangarfartyg och mot slutet kommer spelaren också ges en inblick i den väldiga farkostens innandömen. Vad som sker inuti utomjordingarnas skepp är något som utvecklaren av naturliga skäl vill hålla hemligt, men de nämner att de låtit sig inspireras av James Camerons Aliens och vi får se en kort sekvens ombord på rymdskeppet där striderna kommer att ske med spelaren fritt flytande i nollgravitation. Ett annorlunda grepp som torde leda till ett lägre tempo och mer taktik.

De hjärndöda mutanterna från Far Cry är som bortblåsta i Crysis där mycket kraft istället lagts på fiendernas artificiella intelligens. Crytek hoppas göra spelet mer taktiskt utmanande, samtidigt som spelaren ska tillåtas styra sin egen upplevelse i stor utsträckning utan allt för många måsten och pekpinnar. Vill du vara Stilla Havets Rambo eller mer av en lagspelare är upp till dig. Något annat som gör spelet mer dynamiskt är hjältens "framtidsrustning", denna kan ge dig ökad snabbhet, styrka eller skydd. Det innebär att du kan kasta omkring palmträd eller slå på extra snabbhet vilket gör att du kan undvika kulor i bästa Matrix-stil. Även ammunitionen har olika funktioner som att de ger ifrån sig en radarsignal så att du "märka" en vakt, eller hjärntvätta en fiende att gå över till din sida eller helt enkelt få den att somna in. Speciellt när det kommer till striderna med koreanerna i början kan det vara klokt att välja icke våldsamma lösningar om man vill att det framtida samarbetet ska bli så smidigt som möjligt. För även om utomjordingarna är det omedelbara hotet så kommer inte dina nyvunna vänner glömma bort hur du tidigare behandlade deras kamrater. Den koreanska generalen som du samarbetar med kommer att hjälpa dig i olika stor utsträckning beroende dina handlingar, kanske undanhåller han viktig information eller utrustning om han inte litar på dig.

Än så länge är det svårt att säga om Crytek kommer att lyckas med sin ambitiösa genremix, men en sak kan vi redan nu säga och det är att Cry Engine 2.0 gör saker som vi aldrig tidigare har sett i något spel. Djungeln med den täta vegetationen, ljuset som sipprar ned genom trädkronorna och centimeterexakta skuggor är en fröjd att skåda. När man betänker att man dessutom kan spränga och skjuta sönder allt, eller att ormbunkarna börjar svaja när du smyger dig förbi så blir det inte mindre imponerande.

CrysisCrysisCrysisCrysis
CrysisCrysisCrysisCrysis
CrysisCrysisCrysisCrysis

Relaterade texter

CrysisScore

Crysis

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Crytek har lyckats skala ned sitt PC-epos tillräckligt mycket för att kunna klämma in hela söderhavsparadiset i våra konsoler

CrysisScore

Crysis

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Cevat Yerlis extremambitiösa actionepos är ett briljant spel proppat med grymma kvaliteter och Gamereactors actionfrälste chefredaktör har njutit av varenda sekund!

9
Antyder Crytek en remake av original-Crysis?

Antyder Crytek en remake av original-Crysis?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Crysis-serien var länge den som lade ribban för grafik i spelvärlden och även nyskapade när det kom till varierad action. Men med Crysis 3 lyckades Crytek inte leverera...

Gamereactors tior: Crysis

Gamereactors tior: Crysis

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

I en ny artikelserie avser vi att berätta mer om hur vi tänkte vid specifika tillfällen då vårt maxbetyg delades ut. Först ut är Petters tia på Cryteks actionmästerverk...



Loading next content