Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Sinking City

5 snabba: The Sinking City

Rejäl detektivspelbarhet, mustiga mysterier och tentakelskäggiga havsgudar. Oavsett hur sommarvädret blir kommer vi minnas årets semester som blöt och tragisk, tack vare The Sinking City.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
The Sinking City
Fisk!

Fisk?
Sjuhelvetes massa fisk! Till synes ännu mera sprattlande gälsniglar än vad det likasinnade Call of Cthulhu innehöll vilket släpptes förra året och som belönas med en sjua i betyg. Både The Sinking City och Call of Cthulhu är totalt inspirerade av Lovecrafts skräcksamlingar och framförallt Call of Cthulhu-novellen, men till skillnad från Cyanide Games detektiv-lir från i fjol är The Sinking City en mycket mer ambitiös spelproduktion sett till storlek och speltid. Berättelsemässigt styr vi Charles Reed, en gammal krigsveteran och numera privatplit bosatt i Boston som sakta men säkert håller på att tappa sitt förstånd tack vare obskyra saker han upplevde under kriget. I jakten på ett botemedel på sitt försvagade psyke hamnar Reed i Oakmont där stora delar av staden har översvämmats av vatten och invånarna är plågade av vanföreställningar och monster födda från deras egna växande psykbryt.

Vanföreställningar i all ära, men kommer händelserna i spelet våga smaska på med övervåld och riktigt sjuka saker eller är The Sinking City snarare mellanmjölkskräck?
Väl i Oakmont får Reed ett brev av en bibliotekarie om att någonting hemskt har hänt. Reed lubbar iväg mot biblioteket och möts av den traditionella skylten att man bör och ska hålla käften så gott det går inne i boksamlarlokalen och bibliotekarien har gjort rätt från sin sida och helt sonika sytt igen läpparna på sin egna trut. Hon berättar ordfattigt att någon har hotat henne och för att hitta ledtrådar och bevis får Reed dra iväg till hennes lägenhet.

Väl på plats hittar Reed en massa knepiga saker och förstår där att någon har använt bibliotekariens symaskin för att tråda igen käften på henne och även tillverkat en söt liten nallebjörn av skinn, kött och innanredet från hennes kära hund. Han hittar också en lapp som säger att om hon inte skulle lyckas hålla snattran och sluta prata med folk så lovar den hotfulla personen att snickra ihop ett par fina dojjor av bibliotek-brudens egna hud. Så av det att döma och de gotiska, psykskräcksfyllda trailer-klippen tror och jag hoppas jag på en riktigt magstark spelupplevelse. Det bör dock nämnas att The Sinking City i grund och botten är ett detektivlir i samma anda som Frogwares Sherlock Holmes-spel och L.A. Noir med fokus på brottsplatsutredningar.

Detta är en annons:
The Sinking City
Då delar av Oakmont är mystiskt översvämmade får privatsnuten Reed puttra omkring i en liten skuta för att ta sig fram.

Call of Cthulhu var en linjär spelupplevelse. Snackar vi om samma guidade och spikraka promenadsträckor även här?
Frogware är väldigt tydliga med att The Sinking City inte kommer hålla dig i handen, så till den grad att några vägledande ikoner på kartan helt sonika inte existerar. Spelvärlden består av staden Oakmont som fritt kan utforskas och du kommer få utgå ifrån insamlade ledtrådar för att hitta rätt. Spelkartan är ganska så detaljerad med namngivna gatunamn så du får finkamma de olika distrikten i jakt på adressen som du har fått till dig. Även traditionell logik kommer spela en ganska stor roll. Exempelvis hittar Reed detaljer om ett slagsmål där en av nyckelkaraktärerna ska ha fått ett ganska så kritiskt yxhugg rakt i axeln. Så vart ska du leta? Krogen? Den lokala gallerian? Stadens sjukhus känns väl ganska relevant?

Jag vill utmana mitt briljanta, universitetstränade intellekt. Hur omfattande är egentligen detektivsystemet?
Som sagt kommer inte Frogware hålla spelaren i handen och det gäller även brottsutredningarna. Det kommer bli en hel del menytrasslande för att läsa på om fallen och även för att lägga olika händelser rätt rent kronologiskt så Reed kan se hela händelseförloppet framför sig och sedan veta vart han ska leta härnäst eller vem som ska ställas till svars. För att exempelvis komma vidare i bibliotekariefallet och hitta den som hotade om att göra galoscher på hennes skinn så kan Reed fråga invånare, leta bland journalerna på olika polisstationer och även dokumentsöka utefter olika kriterier på biblioteket för att hitta relevant information.

Med hjälp av Mind Palace-fliken i de bastanta menyerna så kan vi titta på ett falls olika ledtrådar och med rätt motiv och bakgrundshistoria komma fram till sanningen. Men just sanningen är diffus i The Sinking City. Flera olika scenarien och möjliga utfall kommer presenteras och du kan mycket väl bura in helt fel person på helt fel grunder och för den achievement- och trophy-orienterade så gäller det att ha en grundlig utredning i ryggen innan skubbet ställs till svars.

Detta är en annons:
The Sinking City
Snutkneget kring att mynta ihop olika ledtrådar ser ambitiöst ut. Förhoppningsvis ger det samma tillfredsställelse att knäcka ett brott som L.A. Noir lyckades med.

När kan jag vira filten runt mig och skruva upp ambilighten till max då?
Frogware och utgivarna Bigben Interactive valde att senarelägga släppdatumet då det var för många publikkraftiga lir som släpptes runt mars och april månad, så för att få lite mer andutrymme och för att förfina spelupplevelsen ytterligare valde de den 27 juni som startdatum på mardrömmen i Oakmont. Jag gillade Call of Cthulhu-spelet men i och med hur mycket större och öppnare The Sinking City verkar vara så känns det på förhand som ett klart bättre lir, även tack vare den ganska magstarka och köttiga tonen.

Relaterade texter

The Sinking CityScore

The Sinking City

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Frogwares detektivlir The Sinking City har varit efterlängtad av många, likaså av redaktionens räkosande göteborgare. André har lekt privatplit, spöat Cthulhu-avkommor och rynkat ihop ansiktet av märkliga buggar...



Loading next content