"Att bryta fjärde väggen". Du kanske har hört talas om den narrativa tekniken. Du kan ha sett det i filmer och i TV-spel. Karaktärer på scen eller skärm som pratar direkt till dig. Figurer som delar sina tankar med publiken och tillfälligt glömmer sin fiktiva roll. Detta är något Deadpool tagit fasta på.
Han må se ut som Spider-Man, men han är ingen hjälte eller en varmhjärtad människa. Han är oberörd, kaxig och politiskt inkorrekt. En legosoldat innan han fick sina krafter, och numera en anti-hjälte. Han har synts i serietidningar och du kanske har upptäckt honom i Marvel vs Capcom 3:s roster.
Han är vanvördig och han gillar att prata mycket. Käftig och dryg. Och precis som sina andra inkarnationer bryter han den fjärde väggen hela tiden, och talar till dig som spelare. Du kommer snart att veta vilken sorts tjejer han gillar, om vad han tycker om den aktuella situationen och han kommer kanske även kommentera när du spelar dåligt, eller ge dig råd när de behövs.
Under spelets demonstration på Gamescom, kikar denna spandex-klädda hjälte in i kameran, rengör linsen, och frågar "några tjejer där?". Han sjunger Patsy Clines "Crazy" under en hisstur, spanar in bröst i förstaperson och och säger "vapen dödar inte människor - det gör vi" in i kameran. Grabbigt, högljutt och total karaktärs-overkill, med andra ord.
Alla dessa exempel visar på High Moon Studios stora satsning på fan-service, ett måste för alla samlare av Deadpool-serietidningar. Karaktärens nuvarande serietidningsförfattare Daniel Way skriver historien, så karaktärens varumärke lär vara intakt. Men vad annars skulle du förvänta dig från ett Deadpool-spel bortsett från det ändlösa pratet och krossandet av den fjärde väggen?
Nåväl, detta handlar om ett tredjepersons-actionspel i serietidningsstil. Det finns plattformar att hoppa över, fiender att knocka och även en del pussel att lösa, allt längs en linjär bana full av uppdrag och mål.
Deadpool är utan tvekan en smidig och mångsidig karaktär vad gäller akrobatik och rörelser. Oavsett om han vägghoppar eller strängar ihop flera träffar till supersnabba kombinationer, är högt tempo nyckelordet här. Och för att detta inte ska bli ett gammalt vanligt beat 'em up, finns det vapen att lattja med också.
Det finns närstridsattacker, långdistans- eller prylbaserade vapen, och möjligheten att dualwielda pistoler eller Deadpools välkända svärd. Utvecklarens mål, bortsett från att ge spelarna olika sätt att döda på, är att vapenvalen ändrar din spelstil. Det är helt enkelt inte samma sak att slakta en grupp skurkar med svärd som att använda sig av skydd och överleva en eldstrid gömd bakom några pelare: det är nästan två helt olika spel.
Men det är för tidigt att säga något mer om detta spels potential. Det är verkligen trevligt att High Moon delade med sig av en gameplay-demo så här tidigt i utvecklingsprocessen, men det är också lätt att se att det är en lång väg kvar att gå. Det är logiskt att High Moon först ville se att humorn (och även den våldsamma sidan) fungerar för att göra fansen nöjda.
Men bortsett från textbubblor och fiender som exploderar i blod, kunde vi riktigt inte hitta en sann serietidningsestetik i grafiken. Att röra sig i spelet ser fortfarande halvdant och något löjligt ut, och vi har inte en klar bild av hur uppdragen kommer att se ut ännu. Vi får helt enkelt bara hoppas på att High Moon gör Deadpool och hans lojala fans stolta.