Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assetto Corsa Competizione

5 snabba: Assetto Corsa Competizione

I en ny serie komprimerade förhandstittar berättar redaktionen mer om stekheta, kommande titlar som Kunos underbara uppföljare genom att ställa fem snabba frågor...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Så... Vad är Assetto Corsa egentligen?
Superenkelt. Det är världens just nu bästa racingsimulator som inte bara toppat genregiganter som iRacing och RFactor utan även förnedrat all annan konkurrens som Project Cars 2 och Forza Motorsport 7 tack vare briljant bilfysik, urtjusigt återskapade banor/bilar samt fantastiska möjligheter till simulatorgenrens mest detaljerade set-ups. Det är fyra år sedan nykomlingarna
Kunos Simulazioni (italienare, såklart) dundrade ut Assetto nu och via uppdateringar, bilpaket och framförallt mängder av suveräna, hemmapulade moddar är spelet fortfarande precis lika aktuellt, och precis (exakt) lika fantastiskt bra. Inget annat spel på marknaden ger en bättre känsla av vad som verkligen sker i däcken under acceleration, kurvtagning och inbromsning. Inget!

Och "Compelitiozionsclenzene" är uppföljaren?
Alldeles korrekt! Varför det inte heter Assetto Corsa 2 vet bara utvecklarna för detta är i allra högsta grad en fullfjädrad uppföljare. Kunos inledde utvecklingen med att kliva bort från sin egenutvecklade grafikmotor (som är ordentligt gammal idag) och istället plocka in världens mest använda grafikteknologi; Unreal Engine 4. Detta innebär att de har kunnat lägga massa mer tid på själva simuleringen av perfekt däckfysik, och i samarbete med Pirelli har utvecklarna mekat på dag som natt för att ge en ännu mer detaljerad bild av vad som sker i däcken under tävling. Snyggt, är det (såklart) också. Väldigt snyggt, vilket knappast hör till vanligheterna när det gäller renodlade simulatorer. Vi pratar det mest realistiska vädret någonsin (rent grafiskt), nattkörning som ser fullständigt fenomenalt läckert ut samt bilmodeller som får oss att skrika högljutt av vildsint förtjusning.

Assetto Corsa CompetizioneAssetto Corsa Competizione
Tack vare Unreal Engine 4 har Kunos kunnat satsa mer på renodlad bilfysikbriljans och mindre på att koda en egen renderingsteknologi. Spelet ser tack vare Epics grafikmotor dessutom äckligt läckert ut.

Det baseras på "Blancpain GT Series" tydligen, vad är det då?
Blancpain (uttalas på franska, "Blaähpääh") är världens äldsta klocktillverkare som också finansierar FiA GT3-serien och innehåller givetvis GT3-homologering där racingen kretsar kring preppade "gatbilar" som Ferrari 488, Porsche GT3, Aston Martin Vantage AMR GT3, Bentley Continental GT3, Honda NSX GT3 och Lamborghini Huracan GT3. Tävlingarna körs bland annat på legendariska banor som Monza, Silverstone, Brands Hatch, Spa, Misano, Paul Ricard, Nürburgring samt Hungaroring. Assetto Corsa Competizione är det officiella Blancpain GT/Blancpain World-spelet och innehåller därmed naturligtvis fullständiga licenser för allt vad bilar, team, förare, sponsorer och banor heter. Det kommer att fokuseras massor på esport från utvecklarnas sida och man avser att precis som i fallet Gran Turismo Sport och GT Academy knyta ihop spelet med verkligheten.

Detta är en annons:

"Encouraged by the success of the Blancpain Endurance Series, which after its creation in 2011 quickly became the global reference for GT racing, world-renowned Swiss watch manufacturer Blancpain and the SRO Motorsports Group decided at the end of 2013 to extend their partnership to the Blancpain Sprint Series. From 2015, teams and drivers were also given the opportunity to compete for an overall Blancpain GT Series title. Varied grids were the result, with a host of respected GT teams and drivers at the start of each race. The Blancpain GT Series also saw an influx of young and talented drivers, making it a worldwide benchmark in GT3 racing. With both the Blancpain GT Series Sprint Cup and Blancpain GT Series Endurance Cup now sharing the same driver categories and points system, the ten-round Blancpain GT Series season - comprising five sprint events and five endurance events - crowns the world's most complete GT drivers. A Blancpain GT Series Sprint Cup event consists of two races of one hour each, while the Blancpain GT Series Endurance Cup races range from three-hour events through a 1000 km race to the season highlight of the Total 24 Hours of Spa, one of the world's leading 24-hour races."

Assetto Corsa CompetizioneAssetto Corsa CompetizioneAssetto Corsa Competizione
Av det vi hittills spelat innehåller kommande Assetto Corsa Competizione genrens bästa och mest detaljerade däckfysik.

Ute redan, early access - eller vad?
Alldeles rätt, igen! Assetto Corsa Competizione släpptes i form av en alpha-version redan under förra hösten och sedan dess har Kunos byggt ut och uppgraderat spelet i omgångars omgångar. Fem versioner har hittills dundrats ut och för varje uppdatering har det här spelet bara känts bättre och bättre. Redan, en bra bit innan det kommer att färdigställas, känns det som att Kunos hittat helrätt och verkligen tagit bilfysik samt grafik inom denna genre till nästa nivå. Här simuleras bland annat både däckets innertemperatur samt yttertempen i förhållande till temperatur och mängd friktion/motstånd i underlaget vilket ger en annan typ av detaljrikedom i hur man som förare känner av vilket däck (eller axel) som har mest grepp. Ljudmässigt har Kunos gjort enorma framsteg också och vi ställer Competizione mot det första spelet. Teamet har varit ute på mängder av GT3-tävlingar och fysiskt mappat varenda GT3-kärra som finns med i spelet vilket gör att ljudbilden äntligen smattrar, smäller och låter som det ska, på riktigt. Detta har länge varit en av de segaste delarna av simgenren då ljudet oftast varit lite för fjösigt och blekt. Att köra en 600 kusar urstark räzerkärra utan egentlig ljudisolering låter ju i verkligheten lite som att någon bombarderar sinnena, något som vi här på Gamereactor tror att det här spelet kommer att lyckas emulera bättre än samtliga av konkurrenterna.

Så när släpps det färdiga spelet då?
Enligt Kunos själva ska det vara färdigt inom en månad, vilket vi här på redaktionen kanske inte riktigt tror på men det lär vara klart innan semestern, i alla fall. Vilket är en himla tur eftersom vi tänkt tillbringa hela sommaren bakom ratten på en McLaren 650S GT3, eller en R8 LMS GT3.

Detta är en annons:

Missa nu inte de andra delarna i denna följetong av förhandstittar:
5 snabba: Team Sonic Racing
5 snabba: The Last of Us - Part II

Relaterade texter

5
Assetto Corsa CompetizioneScore

Assetto Corsa Competizione

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det lilla italienska teamet som för sex år sedan slog simracingvärlden med storm har nu dundrat ut sitt senaste stickspår till våra nuvarande konsoler, och Petter är inte imponerad...



Loading next content