Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Fallout 76

Fallout 76

Gamereactor bjöds in till West Virginia i verkligheten för att där få besöka West Virginia i ett spel. Vi snackar såklart om Fallout 76...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Spekulationerna gick varma när Bethesda strax innan E3 utannonserade Fallout 76. Vad var detta, en spinoff som Fallout: New Vegas? En Fallout-motsvarighet till Elder Scrolls Online? Idag vet vi att sanningen ligger någonstans mellan dessa båda frågeställningar, och nu har vi även spelat det sedan Gamereactor bjudits in till Greenbrier Hotel i West Virginia av Bethesda. Därför kan vi nu lättare besvara era och våra frågeställningar kring äventyret. Vad är egentligen Fallout 76?

Fallout startade som bekant sin bana som turbaserat rollspel med ovanifrånperspektiv (top-down) sent 90-tal. Sedan dess har konceptet använts till strategirollspel i Fallout Tactics, storytunga spinoffs som Fallout: New Vegas och såklart Bethesdas Fallout 3 samt actionrollspelet Fallout 4. Till Fallout 76 har Bethesda försökt sig på något nytt igen och vill denna gång tilltala både fans av multiplayer och de som alltid älskat Fallout. Men för att åstadkomma detta krävs såklart kompromisser.

Det läskigaste i förhandssnacket för de som ovillkorligt älskar singleplayer är såklart begreppet "always online". Världen i Fallout 76 består av den radioaktiva ödemarken av vad som en gång var vackra West Virginia, som du dock delar med 24 andra spelare denna gång. Multiplayer står helt i fokus vare sig vi snackar om PvP eller co-op, och för att rymma detta utan att göra det kaotiskt är spelvärlden svindlande närmare fyra gånger så stor som i Fallout 4. Den här gången saknas datorkontrollerade personer annat än robotar, vilket betyder att du inte kommer stå snacka med folk som ger dig uppdrag eller liknande. Istället får du lyssna till holotapes, hitta lappar, undersöka döda kroppar, kommunicera med robotar eller granska terminaler för att få uppslag om vad du bör göra härnäst.

Detta är en annons:
HQ

Om du vill spela co-op (och det bör du göra, uppdragen känns mer som det slag vi brukar hitta i onlinerollspel, i synnerhet huvuduppdragen) så kan du ansluta dig till ett sådant via kartan. Du måste dock ha gått igenom alla checkpoints själv för att komma dit, så det går inte att lifta med någon starkare spelare. Om du använder Fallout 76-chatten kan du fråga de andra spelarna efter information, och det finns även emotes att använda för att assistera varandra. Att kommunicera är för övrigt viktigt, inte minst eftersom det inte finns några handlare nu (inga datorkontrollerade människor, som sagt), så gäller det att sälja sina saker till andra spelare för att få råd med det man själv tycker sig behöva.

PvP är en viktig del av Fallout 76 (som dock går att spela runt), och det handlar uteslutande om spel mot andra utanför din grupp då du inte kan skada dina medspelare. Att attackera en annan och själv bli skjuten leder till en duell, där den som till slut biter i gräset tappar en del Scrap som vinnaren kan plocka på sig. Det går även fort att komma tillbaka om du sedan vill utkräva hämnd. V.A.T.S.-systemet är naturligtvis justerat eftersom det skulle vara helt orimligt att kunna frysa tiden för andra spelare, och därför kan du nu istället använda denna för att sikta in dig på kroppsdelar.

Om den spelare du skjuter på väljer att inte skjuta tillbaka, kommer dina kulor dock inte göra mycket skada alls. Det är först när denne returnerar attackerna som det blir strid på allvar. Om du ändå ligger på och attackerar denne till synes ointresserade spelare så denne till slut dör kommer du förvandlas till en mördare. Och det kommer med flera nackdelar såsom att du inte längre kan se andra spelare på kartan förrän du själv blivit dödat av någon annan. Som mördare har du även ett pris på ditt huvud och även dina lagkamrater kan då dräpa dig för att komma över belöningen. Kort sagt, att dräpa någon ofrivillig betyder att det är du mot de 23 andra spelarna på servern. Det ska även går att kärnvapenbomba varandra, men det är något vi inte fick prova på. Bethesda sade dock att det inte är något som kommer ske direkt ofta. Du måste nämligen hitta både en bomb och tillhörande koder för att kunna avfyra dem.

Detta är en annons:

Precis som i Fallout 4 är systemet för att tillverka saker en viktig beståndsdel i Fallout 76. Att bygga vapen och uppgradera utrustning ger oss som spelare möjlighet att själva fixa större magasin, bättre sikten eller diverse unika funktioner. Detta gäller även rustningar som du själv måste modifiera. Du kan alltså inte förlita dig på butiker längre, och likaså måste du underhålla allt eftersom det med tiden slits. Jag rekommenderar dig därför att plocka sönder allt du hittar eftersom de användbara delarna du får från alla föremål väger mindre än att släpa runt på lampor och väckarklockor. Du kan dock spendera Atoms, vilket får betraktas som spelets egna mikrotransaktioner, för att köpa saker.

En sak du kan göra så ofta du vill denna gång är att förändra din karaktärs utseende efter tycke, något vi vet att flera av er kommer uppskatta. Du har även något kallat C.A.M.P.-systemet som är en portabel camping (jämför med "settlement builder" i Fallout 4) där du kan gå till stationerna för att använda arbetsbänkar till uppgraderingar, alternativt få en god natts sömn eller kurera din radioaktivt drabbade och rätt sargade kropp. Sistnämnda är extra viktigt eftersom du inte kommer långt i Fallout 76 utan mat och vatten! C.A.M.P. kan även användas för snabba resor över världen tillsammans med Vault 76 och platserna dina lagkamrater befinner sig på. Du kan även använda snabbresor för att ta dig till platser du upptäckt, men då kostar det pengar.

HQ

Spelvärlden är som sagt nästan fyra gånger så stor som i Fallout 4, och verkar utifrån vad jag fått se väl sammansatt samt spännande att få utforska. Min favoritdel utifrån det jag fått spela var då jag skulle hitta Greenbrier Hotel och fick chansen att jämföra det i spelet kontra verkligheten - då jag faktiskt var där och spelade detta. Meta! Det var rysligt likt, och det arbetet uppskattas såklart. Jag måste dock nämna att spelet lider av optimeringsproblem. Jag spelade till Xbox One X som ändå är den klart mest kraftfulla konsolen och bilduppdateringen var verkligen inte bra. Det blev så illa att jag rent av fick starta om vid ett tillfälle. Förhoppningsvis fixar Bethesda detta, men det är som bekant inte mycket tid kvar tills premiärdags.

Men sammantaget var min upplevelse med spelet bra och jag träffade trevligt nog på en sällsynt varelse kallad Flatwoods Monster; en halvt utomjordisk och skräckinjagande figur som direkt gjorde mig sugen på att få utforska mer av West Virginias wasteland. Men vad är då egentligen Fallout 76?

Det är faktiskt inte helt lätt att svara på då det är ett utpräglat multiplayerspel som även har singleplayerelement. Det avnjuts bäst med goda vänner, och PvP-bityen känns klart fiffigt utformad. Jag gillar även att level-systemet setts över så man nu kan ändra sina val, men oroas samtidigt över den tveksamma prestandan. Kort sagt har Fallout 76 gott om potential, men det finns mörka moln Bethesda måste ta itu med.

HQ
Fallout 76Fallout 76

Relaterade texter

Fallout 76Score

Fallout 76

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har utforskat postapokalypsens West Virginia i Fallout 76 och han är väldigt besviken



Loading next content