Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
WWE 13

WWE 13

Redaktör Mäki har hälsat på WWE-stjärnorna och teamet bakom WWE-spelen för att få en uppfattning om man äntligen lyckats göra ett riktigt underhållande wrestling-spel igen...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Här i Sverige är det en utmaning att följa med i WWE-svängarna då ingen kanal regelbundet sänder showen. Vi får zappa mellan olika kanaler och i bästa fall hitta sena eftersändningar av WWE Raw och Smackdown. I USA och stora delar av resten av världen är det annorlunda. WWE är big business. Man brottas på de största arenorna, sätter ofta publikrekord och drar mångmiljonhövdad publik på TV som dessutom gladeligen betalar för att se alla PPV-shower.

Det främsta argumentet man hör mot WWE är att det är fejk, något som jag aldrig riktigt förstått. Därmed borde väl även TV-serier, filmer, romaner och diskvalificeras som underhållning. Och till skillnad från vad många gärna vill tro så är det inga wrestling-fans som uppnått vuxen ålder som tror att det är på riktigt, och faktum är att inte ens WWE försöker låtsas om något annat samt att själva namnet är rent av en förkortning för brottningsunderhållning (World Wrestling Entertainment).

WWE 13
Publiken är mer delaktig i matcherna denna gång och är inte längre bara bakgrundsbrus. Ljudupptagningar har gjorts på WWE-shower för att göra det helt autentiskt när publiken exempelvis vrålar "Let's Go Cena - Cena sucks!"

Själv hade jag under helgen som var nöjet att träffa både utvecklarna av kommande WWE 13 och förbundets brottare för att snacka om spelet samt ta reda på om det verkar överträffar fjolårets version. Och det gav mersmak. För det är trots allt så att WWE-spelen varit av milt sagt varierande kvalitet denna generation där allt krut har lagts ned på att återskapa showen in i minsta detalj snarare än att faktiskt fokusera på spelbarhet.

Det har gett spel med extremt detaljerade entréer från brottare där de går fram till ringen och beter sig precis som deras verkliga förlagor gör, spel där man kan dra fram olika tillhyggen, stapla bord på varandra för brutala spots och liknande - men som ändå inte varit särskilt roliga att spela. Tyngden har saknats och det har varit så komplicerat att man bitvis funderat på om man spelat senaste Flight Simulator istället för showbrottning med steroidhockeyfrillor iförda kalsipper.

WWE 13
Den som vill kan konstruera helt egna arenor med direkt sanslösa inställningsmöjligheter.

För mig handlar wrestling om humor, glimten i ögat och akrobatik men även om självuppoffrande stunts och underhållande storylines. Fart och fläkt. Lyckligtvis verkade THQ tycka samma grej för efter WWE Smackdown vs Raw 2011 och vikande försäljningssiffror bestämde man sig för att starta om serien. Resultatet blev WWE 12 som faktiskt kändes bättre än tidigare delar, men fortfarande var långt ifrån glansdagarna med spel som WWE Day of Reckoning och WCW-spelen till Nintendo 64.

När jag får WWE 13 presenterat för mig börjar jag direkt ana oråd. Dels gillar jag inte Yuke's Predator-grafikteknik som jag anser ger brottarna ett både plastigt och primitivt utseende, dels gillar jag inte när det är för många kämpar i fightingspel eftersom balansen rubbas och här finns det över 100 stycken samt att man dels återigen börjar prata om inställningsmöjligheterna. Det är ju inte något av detta som varit problemet med föregångarna, utan spelbarheten.

WWE 13
Mike Tyson finns med för alla som förhandsbokar WWE 13. Han var med under Attitude-eran och lyckades bland annat ge Shawn Michaels en rejäl omgång.

Lyckligtvis visar det sig snabbt att oron är obefogad, och som på ett pärlband kommer en serie utannonseringar som alla är precis vad jag vill höra. Bland annat har man förbättrat animationerna, och det rejält. Därmed ser inte brottningen lika styltig ut längre även om det fortfarande tycks finnas utrymme för förbättringar utifrån den beta jag senare fick testa, i synnerhet vid kollisioner.

Andra förbättringar är kontringssystemet som nu fungerar olika beroende på var man befinner sig i ringen och vilket eventuellt tillhygge motståndaren använder. Det ser väldigt mycket wrestling ut när ens kämpe faktiskt drar nytta av omgivningarna och improviserar på ett annat sätt än tidigare trots att man som spelare bara tajmar ett knapptryck.

En annan sak som alltid varit irriterande är hur likgiltiga ens brottare varit för vem man möter. Att ta WWE:s minsta kille Rey Mysterio och kasta omkring en 200-kilosbjässe som Big Show har inte varit några som helst problem. Men nu är det slut med det och bjässarna har blivit både större och mer unika i sin spelstil. Nu är de annorlunda att använda och man kan absolut inte behandla dem hur som helst. Faktum är att om man mot all förmodan skulle få upp dem på en hörnstolpe för en suplex ner i mattan så blir smällen så kraftig att man bokstavligt talat river hela ringen. Något som för övrigt hänt några gånger i WWE:s historia till publikens jubel.

WWE 13
WWE-legenden och UFC-slaktaren Brock Lesnar är med i WWE 13. Lika brutal och våldsam som alltid passar han perfekt in i Attitude-eran.

Den största enskilda nyheten i WWE 13 är dock att man denna gång valt att fokusera på en specifik era i WWE:s historia, nämligen Attitude. Den pågick från mitten av 90-talet till tidigt 2000-tal och ledde till att WWE och wrestlingen blev större än någonsin. De båda förbunden WCW och WWE förklarade krig mot varandra med identiska sändningstider där de gjorde allt för att bräcka den andra. Att WWE skulle gå vinnande ur striden var långt ifrån självklart och WCW kopplade greppet och höll på att vinna.

Det är just det här man vill återskapa och därför återfinns även Attitude-versionerna av brottarna bland det dryga 100-tal som finns att välja bland. Det går alltså utmärkt att ta en brottare som Mick Foley och låta honom slåss mot sina egna tidigare karaktärer Dude Love och Cactus Jack i en Triple Threat-match. Det är även härligt att se exempelvis Shawn Michaels sanslösa utstyrslar från den här perioden samt köra tag team med Chris Jericho och Edge iförda två av wrestling-historens mest fasansfulla frisyrer.

WWE 13
Animationerna är bättre än i tidigare delar, men kollisionsprogrammeringen kunde fortfarande vara bättre att döma utifrån den beta Gamereactor fick provspela.

Under Attitude-matcherna får man dels se riktigt välgjorda klipp som förklarar varför just en specifik match är så legendarisk att den får vara med i spelet, men även följa de TV-mätningar som visar hur det gick mellan WCW och WWE baserade på riktiga data. Under matcherna gäller det sedan att utföra vissa moment som gjorde just dessa matcher till de episka fighter de är bland wrestling-fans idag. När jag själv fick chansen att testa imponerades jag över både presentation och upplägg som äntligen känns som en riktigt bra singleplayer-del till ett wrestling-spel.

Även kontringarna fungerar smidigare och det mer strömlinjeformade spelsystemet från WWE 12 börjar nu kännas komplett och gör att man snabbt kommer in i matcherna . Att kunna spela som "Stone Cold" Steve Austin (även känd från filmen Expendables) under hans storhetstid och ta sig an självaste "Iron" Mike Tyson och efter en saftig Stunner stå och räcka dubbla långfingrar åt Mike innan man till slut besegrar honom känns väldigt tillfredsställande och väldigt WWE Attitude.

Ännu återstår jobb för THQ som flitigt påpekade under min spelstund att det faktiskt bara är en beta. Trots det törs jag redan nu slå fast att WWE 13 har potentialen att kunna bli denna generations bästa wrestling-spel. Det är äntligen så lättspelat, så smidigt och så väl presenterat som ett bra WWE-spel bör vara och som wrestling-fan anser jag att november inte kan komma nog snabbt.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
WWE 13
WWE 13
WWE 13
WWE 13
WWE 13
WWE 13

Relaterade texter

WWE 13Score

WWE 13

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Redaktionens meste wrestling-entusiast har snört på sig de glansiga kalsipperna igen för en ny omgång av THQ:s WWE-spel...

WWE 13

WWE 13

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Redaktör Mäki har hälsat på WWE-stjärnorna och teamet bakom WWE-spelen för att få en uppfattning om man äntligen lyckats göra ett riktigt underhållande wrestling-spel igen...



Loading next content