Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars 1313

Star Wars 1313

Lucasarts största projekt på länge heter Star Wars 1313 och tanken är att gamla fans ska vinnas tillbaka. Med den mest imponerande tekniken just nu, ser detta ut att kunna bli en riktig höjdare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Är det något vi har lärt oss så är det att en jedi-riddare klarar nästan vilken knipa som helst. Ingen utmaning för svår, inget problem för stort. På ett eller annat sätt klarar de biffen varje gång. Att hänga i för glatta livet i en brinnande, fallande farkost med en jetmotor som vilken sekund som helst kommer förånga dig är inte ett överdrivet stort problem för en jedi-riddare. För just nu hänger du där och du har svårt att ta dig någonstans över huvud taget. Synd bara att du inte är någon välkammad och välutbildad jedi-riddare. Du är en ganska nykläckt prisjägare och du sitter minst sagt i det bruna.

Star Wars och George Lucas har fått utstå mycket kritik de senaste åren. Först släpptes tre filmer som inte riktigt föll de gamla fansen i smaken och många anser att varumärket har tunnats ut med animerade TV-serier och småförpackningar med äppelbitar man köper i matvaruaffärer. Spelen som ska tilltala oss lite äldre som växte upp med originaltrilogin har varit sällsynta och förutom Star Wars: The Force Unleashed och The Old Republic har det varit ganska tunt. Nu ska dock Lucasarts åtgärda detta med besked och Star Wars 1313 är spelet som ska få oss gamla missnöjda rävar sugna på George Lucas universum igen.

1313 är den nivå av den gigantiska stadsplaneten Coruscant där Star Wars 1313 utspelar sig och här får vi bekanta oss med stora delar av det vedervärdiga avskummet som befolkar universumet. På nivå 1313 finns inget solljus, ingen frisk luft. Moral och hyfs är sällsynt och det råder akut brist på trevliga hedersknyfflar. Istället finns det dock en uppsjö av oborstade, otrevliga typer av alla de slag. Hela det kända universums samlade drägg på en enda plats. Och du ska åka dit. Vad trevligt.

Star Wars 1313
Med massor av neonljus och levande områden ska nivå 1313 erbjuda både instängda utrymmen och mer öppna miljöer där spelaren kan vandra runt fritt.

Star Wars 1313 är tänkt som ett mer moget spel i Star Wars-universumet och det vi har fått se hittills från spelet återspeglar detta. Till exempel har vi bevittnat smutsiga och slitna gator nere på nivå 1313, fullproppade med skräp, neonskyltar och affärsverksamheter av klart tvivelaktig art. Vi vet inte så mycket om huvudrollsinnehavaren än, men du kommer att få ta rollen som en färsking till prisjägare. Ung och ambitiös, men kanske inte så erfaren som du skulle vilja vara. Istället för att kunna använda kraften behövs det lite gammalt hederligt handtag och en del prylar.

För otrevligheter kommer du att stöta på. Det är ett stort fokus på strider och överlevnad denna gång, och som prisjägare har du tillgång till en bred arsenal av såväl vapen som nyttiga hjälpmedel. Under spelets gång ska du även kunna införskaffa nya hjälpmedel och prylar, allt för att göra livet lite enklare för dig men svårare för fienden. Inte för att vår huvudrollsinnehavare är någon tafatt fåne: han kan klara sig rätt bra med sina bara händer och ett valfritt skjutvapen. Du kommer till exempel att kunna handskas med fienden på ett antal olika sätt även när du är nära nog att känna dennes andedräkt.

Något Lucasarts har varit noga med att poängtera är att deras mer mogna, eller vuxna, inriktning inte går ut på att det ska finnas en massa överdådigt våld eller blod. Star Wars är trots allt alltid Star Wars och just överdrivna våldsscener och en massa vadande upp till midjan i tarmar och annat äckligt är inte aktuellt. Våldsamt ska det bli, men inte på den överdrivna nivå som många andra spel idag. I övrigt är hemlighetsmakeriet stort och Lucasarts är väldigt noga med att inte berätta för mycket. Än så länge vet vi att Star Wars 1313 kommer utspela sig mellan episod tre och fyra i filmserien.

Star Wars 1313
Skräp och smuts överallt, förfallet är totalt och livet på nivå 1313 är hårt. Hit ska spelaren för att ta hand om de otrevliga krafter som härjar där.

Detta kan bli något i hästväg och jag hoppas att det blir det där fulländade Star Wars-spelet som så många har väntat på. Jag hoppas att Lucasarts för en gångs skull lyckas leverera ett gediget spel. Det var ett tag sedan sist det hände och jag önskar helst av allt att jag kan finna min kärlek för Star Wars igen. Om inte annat så ser Star Wars 1313 helt fantastiskt snyggt ut och detta beror på att Lucasarts denna gång har fått tillgång till hela koncernen och inte bara sin interna utvecklingsstudio. Effektartister från ILM har varit med och tagit fram teknik till spelet och Skywalker Sound är med och ser till att ljudet blir så bra det bara kan.

Star Wars 1313 kan bli ett fullkomligt briljant actionspel. Med en blandning mellan tight styrda sektioner och öppnare miljöer finns det en hel del möjligheter. Nu hoppas vi bara att den svinsnygga grafiken inte bara är en snygg kostym, utan att Lucasarts megaprojekt även blir riktigt kul att spela. Nästa år får vi veta.

Star Wars 1313
Star Wars 1313
Star Wars 1313
Star Wars 1313
Star Wars 1313
Star Wars 1313
Star Wars 1313
Star Wars 1313

Relaterade texter

Sista spiken i kistan för Star Wars 1313?

Sista spiken i kistan för Star Wars 1313?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Om du fortfarande sitter och hårt kramar tummar och tår i förhoppningen att Disney på något sätt ändå ska släppa Star Wars 1313, så har vi mest troligt riktigt dåliga...

Star Wars 1313-utvecklare till Sony

Star Wars 1313-utvecklare till Sony

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

En av topputvecklarna för det nu nedlagda Star Wars 1313, Dominic Robilliard, har sedan en tid fått anställning hos Sony. Exakt vilken studio han ska jobba för är dock...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy