Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Destiny 2

Destiny 2: Forsaken - Gambit

Kim är på plats i Köln och har spelat den nya expansionen till Bungies uppföljare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Med en ny expansion som kommer inom några veckor finns det naturligtvis massor och åter massor av saker att prata om gällande Destiny 2: Forsaken, och vi kommer givetvis att återkomma med riktigt matiga intryck från den nya expansionen i sin helhet väldigt snart, just här och nu fokuserar vi dock på Gambit och varför det nya spelläget förändrar Destiny-upplevelsen på en fundamental nivå.

För första gången i historien (Alltså, Destiny-historien) får Bungies lootshooter ett spelläge där PvP blandas med PvE, det kallas Gambit och - spoiler alert - det är superkul. Efter att ha kutat omkring som en illbatting på Gamescom bland tyskar, currykorv och svettats likt Jonas Mäki i en bastu fick jag tillslut nöjet att kliva in hos Activision för att spela Gambit. Bungie har infört nya lägen till Destiny, som Prison of Elders, Archons Forge och Escalation Protocol men Gambit är en helt annan nivå än någonting vi har sett tidigare.

Om du är inte bekant med det nya spelläget kommer nu en supersnabb intensivkurs:
Två lag - fyra spelare per lag - börjar med att stå mitt emot varandra. Här gäller det att hälsa, skryta eller förolämpa motståndarna innan lagen teleporteras till varsin karta, helt separerade från varandra. När matchen väl börjar gäller det att börja slakta fiender för brinnande livet. Allt som dödas tappar någonting som kallas för "motes" det är Gambits poängsystem. De här små lysande trianglarna ska plockas upp och tryckas in en maskin och målet är att samla 75 och sen skjuta sönder en riktigt elak boss (kallad Primeval) för att vinna.

Detta är en annons:
Destiny 2

Det låter tämligen enkelt, eller hur? Det roliga är att det är meningen att du ska sabotera för motståndarlaget, kastar du in fem motes dyker det upp en fiende för motståndarna som de måste döda för att kunna fortsätta lämna in sina poäng. Vill du däremot spara på dina insamlade motes kan du även lämna in dem vid tio eller 15 för att skicka över ännu svårare fiender för att ställa till det rejält för motståndarlaget.

Men vänta nu, tänker du kanske, hur är det här PvP möter PvE? Jo, när ett lag gemensamt har samlat 25 motes öppnas en portal som gör att en spelare ur laget kan invadera motståndarna. Den som teleporteras in kan verkligen ställa till det ordentligt för laget som blir invaderade av två anledningar: Dödar du dina motståndare tappar de alla motes som de har på sig, vilket kan vara direkt avgörande om de bär många. Den andra anledningen som gör invasionerna livsviktiga är att om motståndarna redan nått 75 motes och fått sin Primeval kommer varje död spelare att återrenegera liv för bossen vilket såklart gör det lättare att återhämta sig om man ligger efter.

Föreställ dig scenariot: Motståndarlaget leder stort, de har nästan dödat sin Primeval när ni skickar en spelare utrustad med hagelsprakare och mord i sinnet. Han eller hon lyckas döda hela laget och vips har bossen praktiskt taget fullt liv igen. Det handlar om att riskera att vara en man kort för en stund men samtidigt vinna väldigt mycket om planen går i lås.

Detta är en annons:

Det lag som dödar snabbast, använder blockeringar på bästa sätt och kommunicerar smartast kommer alltid vara det bättre laget. Det gäller att kunna behålla lugnet i stressade situationer, prioritera rätt fiender i rätt stunder och samtidigt riskera lite för att vara så effektiv som möjligt. I matchen som jag spelade hade vi en som var dedikerat till att försvara oss mot invasion och samtidigt lämna oss för att invadera fienden, en annan som samlade motes och jag som tog hand om dödandet. Vi vann matchen med 2-0 och hade hur kul som helst.

Destiny 2

Det känns som man gör tre saker samtidigt hela tiden och den konstanta stressen förvandlas till extrem stolthet när motståndarna inte har en suck att ta ikapp. Gambit visar verkligen styrkorna som finns i Destinys grundläggande spelmekaniker. Mixen mellan PvP och PvE fungerar klockrent och mängden strategiska element är någonting vi aldrig sett i Destiny tidigare. Gambit kommer att lanseras med fyra olika kartor där en rad olika fiendetyper kommer kunna husera varje match, det skapar en variation där matcherna kommer kännas lite annorlunda varje gång.

Gambit känns som ett spelläge som kommer fortsätta utvecklas tillsammans med Destiny 2, om det mottas väl av spelarna (vilket jag inte har några tvivel på att det kommer göra) har Bungie massor av möjligheter att fortsätta med intressanta uppdateringar. Gambit kommer bli ett spelläge som definerar Destiny 2-upplevelsen i framtiden och just nu vill jag bara spela mer av det. Det är PvP för PvE:are och PvE för PvP:are och det är exakt lika kul som det låter. Vi har massor mer att säga om hela Destiny 2: Forsaken, ändringar som finns i Gambit just nu, som vapenslots, nya superförmågor och balansändringar. jag kommer återkomma med det i en superfet förhandstitt - inom kort. Tills dess: Gambit är fantastiskt!

Relaterade texter

2
Destiny 2: ShadowkeepScore

Destiny 2: Shadowkeep

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim snörade på sig rymdpjucken och återvände till månen för att ta sig an starten av det tredje året i Destiny 2...

4
Destiny 2: Black ArmoryScore

Destiny 2: Black Armory

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det första innehållet till Destinys årliga content-paket är här och lämnar en hel del att önska för den som inte älskar att grinda...



Loading next content