Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Neverwinter Nights 2

Neverwinter Nights 2

Spelet som är lika mycket ett rollspelsbyggarverktyg får snart en hett efterlängtad uppföljare. Vi har tittat närmare på en tidig version

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag är inte helt säker, men jag skulle tro att antalet klassiska penna-och-papper-rollspelare sjunkit drastiskt sedan guldåldern på åttiotalet. Hur kul det än är att sitta med ett gäng kompisar och i fantasin utforska hemliga ruiner och döda elaka drakar, så är det alltid enklare att bara dra igång ett datorrollspel. Fantasin behöver inte jobba lika mycket, men i gengäld är grafiken betydligt läckrare än de hafsiga teckningar som spelledaren eventuellt illustrerade äventyren med. "Är det där en hög med guld? Jag plockar upp den!" "Nej, det är en drake. Jo, du är död, förresten."

HQ

Men även om stora delar av rollspelarna har blivit digitala så finns fortfarande den där kreativiteten kvar, möjligheten att utsätta sina kompisar för onämnbara fasor. Så när en majoritet av datorrollspelen antingen är helt linjära ensamäventyr eller MMORPG i en relativt statisk värld finns det ett behov av gammalt hederligt D&D:ande, om än i modern tappning. Neverwinter Nights var ett sådant spel, som visserligen hade ett befintligt äventyr men också uppmanade spelare att utveckla egna äventyr och dela med sig av. Det blev också sedermera rejält framgångsrikt, med tusentals hemgjorda moduler att utforska.

Man ska inte laga det som inte är trasigt, och Neverwinter Nights 2 följer inte helt oväntat samma recept. Det finns ett vanligt äventyr med en påkostad berättelse och massor av medhjälpare att välja mellan, var och en med sin egna bakgrundsberättelse och motivation. Om du inte hjälper dem med deras egna mål kanske de hellre lämnar dig i sticket. Det bidrar till mer dynamiska och intressanta karaktärer, jämfört med de ganska träiga medhjälparna i ettan. Utvecklarna Obsidian har tidigare jobbat med Planescape: Torment och vet alltså hur man skriver intressanta personligheter.

Spelet bygger på de nya 3.5-reglerna för Dungeons & Dragons och introducerar en del nyheter. Framför allt ska varenda tänkbar ras som någonsin funnits i Forgotten Realms-världen vara spelbar, och givetvis också alla de typiska klasserna. Med de nya reglerna är balansen mellan magianvändare och närstridsklasser bättre, och fördelningen av förmågor är jämnare. En ny klass är Warlock, som är en mer aggressiv variant av de typiska magikerna som inte sysslar så mycket med praktiska besvärjelser utan enbart rå eldkraft.

Men en stor del av spelet är alltså det som spelarna själva kan konstruera, och där kommer det nya utvecklingsverktyget in i bilden. Med det kan du göra precis samma saker som utvecklarna själva, det är bara din fantasi (och talang) som sätter gränserna. Världen går att bygga upp från detaljplacering av minsta sten till stora översiktskartor för att generera terräng. Det går också att göra avancerade dialogsekvenser kompletta med kameravinklar. Själva verktyget påminner lite om Photoshop i sitt upplägg med olika paletter och fönster att bygga med. Det tar inte lång tid att bygga upp en rätt trovärdig värld och skapa väderförhållanden och sätta ut lite monster att slakta. Samtidigt undrar jag hur många som verkligen kommer att utnyttja potentialen till fullo. Visst, Neverwinter Nights har en trogen skara fans, men ju mer avancerade spelen och deras verktyg blir kommer det att krävas nästan lika mycket jobb att bygga moduler som det krävdes att göra själva spelet till att börja med.

Detta är en annons:

Neverwinter Nights 2 ser ut att bli en trogen uppföljare och en given uppgradering för gamla fans, men trots att grafikmotorn fått sig en släng av alla tänkbara effekter saknar spelet den där polishen som exempelvis Elder Scrolls IV: Oblivion har, ett spel som för övrigt också går att bygga om efter behag. I gengäld har det förstås de etablerade Dungeons & Dragons-reglerna. Så vi ska inte räkna ut Neverwinter Nights 2 än på ett tag. Spelet är tänkt att släppas någon gång i år, men att döma av föregångaren kan det dröja längre än så.

Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2
Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2
Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2

Relaterade texter

Neverwinter Nights 2Score

Neverwinter Nights 2

RECENSION. Skrivet av Sebastian Lind

Hur bra är egentligen uppföljaren?Gamereactor har satt betyg på höstens mest efterlängtade rollspel



Loading next content