Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III

Årets E3 kommer gissningsvis vara pyntad med åtminstone tio minuter Kingdom Hearts-innehåll och ett avslöjande om premiärdatumet. Därför satte vi André Wigert på att sammanfatta vad vi egentligen vet om Soras fortsättningssaga...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

E3 närmar sig. Petter har vevat ihop exklusiv grafik, Babord-Jonas filar på sina orakel-gissningar, och vi andra börjar vända på dygnen redan nu för att inte skriva helt oförståeliga utannonseringstexter mitt i natten under presskonferenserna, - ja förberedelserna är minst sagt igång. Jag själv är allra mest sugen på att se om From Software visar upp någonting från Shadows Die Twice, och någonstans i höjdpunktstoppen ligger också bara faktumet av att Square-Enix ska berätta när Kingdom Hearts III släpps. För väntan har varit förbannat lång. Hela fem år lång, nedsmutsad med bittra besked om att inte tillräckligt med personal har knegat på liret och att storstudion mitt under utvecklingen bytte grafikmotor från egenknackade Luminous till Epics Unreal Engine 4.

Tanken med den här förhandstitten är att klämma ihop det vi vet om Kingdom Hearts III såhär långt, samtidigt som att jag självfallet tar tillfället i akt och grisar ned texten med mina bittra tankar. För jag har varit negativt inställd till den riktning trean har tagit. De sekvenser som har visats upp skvallrar om en cinematics- och gimmick-proppad sörja, eller en rent orealistisk bild av hur spelupplvelsen egentligen kommer att vara. Men faktum är efter att jag har samlat på mig alla intryck ännu mera grundligt nu så börjar mitt sug att stiga en aning. Så jag tänkte att vi sparkar igång den här förhandstitten med att oväntat nog tala lite om treans ledmotiv som görs av den välbekanta sångfågeln Utada Hikaru.

Kingdom Hearts III
Det ryktades friskt om att vi skulle få återse Utada bakom micken i den alltid svindlande känslostarka cinematic-introt som serien har hållt vid. Låten hittar du här.

Som en passionerad Final Fantasy X-torsk håller jag hångellåten Suteki Da Ne som en av de (för mig) mest nostalgiska TV-spelslåtar som finns, dock tätt följd av Utadas intro-låtar till Kingdom Hearts ett och två. Jag var tio år när originalet släpptes. Hopplöst förälskad i Disney-karaktärernas medverkan och skadligt kärlekskrank på söta Kairi. Utadas låtar och introsekvenserna har alltid gett en känsla av djup som rimmar väl med berättelsen, och i februari fick vi höra ledmotivet till Kingdom Hearts III. Utada har en skön rytm i Don't Think Twice, men det låter för mycket som en billig poplåt i mina öron; lite för lycklig och lite för malplacerad. Den passar bara inte till melankoliska cinematic-scener där Sora och Kairi slits ifrån varandra och karga ödelandskap med rester av det förra Keyblade-kriget och uppladdningen inför ett eventuellt nytt sådant. Hur bra en introlåt är har dock absolut ingenting med själva spelet att göra, så nog om det och vidare till de hittills bekräftade spelvärldarna:

Detta är en annons:

• Mount Olympus
Båda de tidigare konsolliren har haft med Hercules-världen. I ettan användes den till en turneringsbaserad arena där vi både mötte flygande kaffekoppar i mängder, den svårbesegrade istitanen och en legendarisk silverman vid namn Sephiroth som kan skryta med ett av spelvärldens mest ikoniska ledmotiv. I Soras tredje konsoläventyr är Olympus till synes en fullfjädrad värld som tar plats både uppe bland fluffiga moln, i en post-apokalyptisk småstad med klassiskt grekiska Disney-byggnader och på ett kalt berg med en förbannad stenbumling på toppen. Hercules-världen ska vara en av de första världarna vi får besöka. Auron från Final Fantasy X verkar dock inte vara på plats den här gången.

• Twilight Town
Alter-egot Roxas märkliga värld som fastnat i en ständig solnedgång är förutom Destiny Islands det första vi fick se när Square Enix presenterade att trean var under utveckling på E3 2013. Det var ett för serien revolutionerande klipp där ett rejält gäng med heartless hade bildat ett ondskefullt svävande moln av varandra som jagade efter vår kära nyckelpojke. Om någon sådan sekvens kommer vara med i slutprodukten är dock inte så säkert då studion under 2013 fortfarande knegade i Luminous Engine. I och med bytet av grafikmotor finns det stor risk att Square helt sonika skiter i att bygga några heartless-moln på nytt, för någon liknande sekvens har inte visats upp sedan dess. Vad vi däremot har sett i senare klipp är att Twilight Town är med, specifikt stadens torg där Sora lirar arkadspel inspirerade av gamla LCD-spel och klassiska Disney-filmer, och Mystery Mansion där två av Xehanorts former pratar om mörker och alter-egos - i vanlig ordning.

• San Fransokyo
Big Hero 6-världen är en fantastisk mix av San Fransisco och Tokyo. Den fiktiva staden är bekräftad av Square men vi har inte sett något av den förutom ett stycke konceptkonst. Troligtvis och högt gissningsvis är det den världen som kommer presenteras under E3, tillsammans med det länge efterlängtade släppdatumet vilket ska vara i år.

• Master Yen Cids Tower
Master Yen Cid kraxade ur sig att det var en lång och farlig resa som jag skulle ut på i Kingdom Hearts II. Snubben visste uppenbarligen mer än vad han ville berätta och förhoppningsvis har han samma mystiska roll ännu en gång när Sora och gänget ska upp i det idylliska lilla tornet.

Detta är en annons:
Kingdom Hearts III
Det har hänt en del med Square-titeln sedan uppvisningen på E3 2013. Luminous Engine kysstes farväl i förmån för Unreal, vilket kan betyda att de här fräcka Heartless-molnen inte kommer finnas med i slutprodukten.

• Rapunzel-världen
Tangled är en av de mest dyrproducerade filmer som någonsin har gjorts med hela 260 miljoner dollar fakturerat. Att inte göra världen lika bedårande vacker i Kingdom Hearts vore förstås tjänstefel, så Square har visat upp en stadig ruga av strider och transportsträckor i de trailers som har släppts. En av Soras specialattacker verkar dessutom vara inspirerad av den långhåriga tösens torn då det är en liknande byggnad som han framkallar i strid, som en typ av "summon"? Eller "link" som det kallas i Kingdom Hearts III.

• Toy Box
Även om varken Tom Hanks eller Tim Allen står bakom röstskådespeleriet för Woody och Buzz så finns det andra saker att glädjas åt. Våra sydliga kollegor i plattlandet Danmark kallade Toy Story-världen för något av de vackraste de sett i ett TV-spel någonsin efter att ha provspelat hemma hos Square Enix, och andra spelmedier har slängt sig med liknande uttalanden. Andys rum, gatan utanför huset och en leksaksfabrik har bekräftats som spelbara scener och i det sistnämnda stöter Sora på en ung Xehanort.

• Monsters Inc.
Ett nytt inslag som visats upp i flera olika filmklipp är att Sora kan dyka genom luften som en tvättäkta fallskärmsjägare, vilket han bland annat gör i en sekvens medan Mike Wasowski och Sulley lubbar tätt bakom honom. Platsmässigt har vi enbart fått se insidan av fabriken som rysarmonstren knegar på, dock desto mer av olika stridstekniker där Sora kan svänga omkring lyktstolpar och fäktas med en keyblade-variant av något så konstigt som två stycken jojos.

Kingdom Hearts III
I takt med att Sora fäktar ihjäl ett gäng med fiendeslusk kan han transformera sin nyckel till köttigare knölpåkar.

Originalet hade elva stycken spelbara världar (exklusive Destiny Islands och Nalle Puh-boken). Tvåan hade 15 stycken. Så någonstans runt sju ytterligare skådespelsplatser utöver de redan bekräftade kloten är nog inte helt fel att räkna med. Det har ryktats om både Djungelboken och Frozen under ett par tillfällen och Tai Yasue sade i en intervju på E3 för två år sedan att enbart välkända Disney-världar och platser unika för Kingdom Hearts (Traverse Town, Twilight Town, Hollow Bastion) kommer att vara med - inga Final Fantasy-banor alltså. Om jag själv hade varit producent hos Square hade jag stoppat in ett enormt hav i Hitta Nemo-stuk, varpå en fläskig haj hade käkat upp fiskarna tillsammans med Sora, på samma sätt som med valen i Kingdom Hearts. Och väl inne i kreaturet hade karaktärerna från Inside Out kunnat vara fångade och rentav tvingade till att kontrollera hajen med allt vad det innebär.

Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts III-utvecklingen har varit tidskrävande. Enligt rykten har det varit begränsat med personal på projektet, men produktionen lyckades åtminstone snöra åt sig hjälp från Pixars animationsavdelning. Kanske den bästa animationsavdellningen i världen?

Det lämnar ordet till själva striderna. Jag har alltid hoppats på att den våldsamt efterlängtade trean skulle röra sig åt originalets mer intima spelbarhet och jordnära slagsmål. Jag har inte bara blivit besviken efter alla trailers, utan snarare på kanten till bristningsgränsen av hur gimmickproppat och överflödigt Square har velat framställa sin titel. Min egna dröm om att få återse en batalj i stil med den mot Riku i Hollow Bastion där det inte handlar om något mer än välsvarvad tajming har dött för varje trailer som Square har piskat ut. Men...

Efter att nu ha lusläst om upplevelserna från ett demo-event som både Gamereactors danskar och andra Kingdom Hearts-entusiaster besökte så har jag börjat få upp hoppet. Deras intryck är nämligen ganska överens om att spelbarheten i striderna inte bara kretsar kring att hamra sönder kryssknappen och bränna av ett svulstigt kärnvapen då och då - utan att det nu finns en portion komplexitet i att svinga nyckel. Allt eftersom Sora slåss bygger han upp kraft till att transformera nyckeln till andra vapen. Exempelvis gör ett par lyckade ihopkedjade smockor att vapnet Agile Claws blir tillgängligt, och sedan vidare till Twin Yo-Yos som inleds med en matig superattack. Det går också att byta sömlöst mellan olika nycklar som i sin tur transformeras vidare till olika specialvapen, och det finns även unika attacker för just vissa banor. I Toy Story-världen kan exemplvis Sora och hans polare gränsla en bjässig raket som de åker omkring på vilken sedan sprängs i en härlig liten kavalkad av färgstänkande krut. Det är i stort dessa attacker som jag har fått en dålig magkänsla av, men i och med att dessa beskrivs som vansinnigt tillfredsställande och att de går att styra så börjar även jag att mjukna. Till viss del i alla fall.

För att få ut rätt känsla av dessa hårt pangande förmågor tycker jag att fiendeantalet ska vara större. Jag själv drog mig ofta för att använda Soras Valor-former i Kingdom Hearts II då det var på tok för klent med skurkar på skärmen. Det kändes helt sonika inte speciellt motiverat att aktivera en specialattack då den ofta varken skyndade på striderna särskilt mycket eller ens behövdes sett till svårighetsgraden. Att sekvenserna är vackra att titta på kan jag däremot inte tala emot. Det ser direkt äckligt bra ut när Ariel tittar förbi på Rapunzel-världen och dyker omkring i en enda stor vertikal forsränning, så det estetiska kan även det vara ett fullgott argument till att aktivera en nådastöt då och då.

Kingdom Hearts III
I vanlig ordning har Soras transportegenskaper byggts på rejält. Utöver att löpa uppför nedregnade klippavgrunder kan han också glida omkring på långa istappar genom hans blizzard-magi.

Lätt summerat handlar det om väldigt varierade strider, förhoppningsvis djupa, byggda på ihopplock från så gott som alla Kingdom Hearts-spel hittills. Intrycken från Danmark är som sagt av mycket god karaktär, kanske framförallt när det kommer till grafiken och karaktärsunika animationer. Woody och Buzz rör sig exempelvis helt annorlunda än vad Hercules gör för att återspegla respektive Disney-film så bra som möjligt, och att folk från Pixars animationsavdelning blivit ordentligt inblandade i produktionen bådar förstås väldigt gott.

Kingdom Hearts som spelserie är dock långt ifrån lika hundvalpsgulligt som det ser ut att vara i många sekvenser där Kalle och Långben ränner omkring i mysiga Disney-världar. Det finns ett förvånansvärt enormt djup i berättelsen som inför trean har landat ned i att superskurken Xehanort vill dra igång ännu ett keyblade-världskrig. För att stoppa detta behöver Sora leta reda på de anrika "Guardians of light" och en speciell nyckel vid namn "the Key to Return Hearts". Samtidigt är det omaka radarparet (omaka om man enbart har spelat Kingdom Hearts 1 det vill säga) Riku och Musse Pigg ute på äventyr för att hitta tidigare keyblade-krigare. Kort och gott.

Den största anledningen till att berättelsen har blvit så komplicerad är att tidsresor är en del av serien tillsammans med att många av karaktärerna återfinns i olika skepnader, gärna genom att besätta andra figurer. Att gå in i detalj på detta eller ens försöka sammanfatta kalaset i en handvändning är väldigt svårt, så jag tänker inte ens försöka. Men det sköna med spelserien är att den ultrakomplexa soppan blandas rejält med de oftast barnsligt gulliga småhändelserna när Sora och gänget ska göra sig kvitt ondskan från lika färgglada som välkända Disney-världar. Clayton från Tarzan är ett bra exempel på en sådan ondska, som i sig inte tar berättelsen vidare speciellt mycket utan erbjuder istället en förbannat skön strid när den skjutgalne britten rider på en bjässig kameleont.

Kingdom Hearts III
Hela fyra stycken kompanjoner kan nu hänga med i strid. Så du behöver inte längre tvingas välja mellan den strykduktiga Beast från Skönheten och odjuret och Kalle som oftast slänger iväg en livsräddande magi i rätt tillfälle.

Jag har fått acceptera faktum. Kingdom Hearts III har länge varit titeln långt borta i den oändliga horisonten där jag som spelare hoppats på att tvåan var ett fotvrickande snedsteg som skulle rättas till i trean. Så är ju inte fallet. Jag hade likt God of War-tranformationen önskat att spelkameran tog sig närmare Soras Rygg. Att vartenda nyckelsving skulle vibrera ut i svanskotan på mig och att bara en lyckad parering öppnade upp för att spöa döden in i de hjärtlösa fienderna.

Istället kommer Kingdom Hearts III att bjussa på ett enormt varierande stridssystem med ett till synes större djup än vad som har erbjudits tidigare. Originalets specialattacker Ars Arcanum eller Ragnarok ser ut som ren skit i jämförelse med vad Sora kan göra idag. Nu har han kanske alla de färdigheter som krävs för att titulera sig Keyblade-mästare och efter ett par notalgiska tillbakablickar från tvåan påminns jag faktiskt av att den sista bosstriden var magiskt mäktig med den närmaste perfekta svårighetsgraden jag har stött på vad gäller slutbossar. Kingdom Hearts III kanske inte blir så pjåkigt ändå, för valet är ändå mitt att kanske inte använda superattackerna till den utsträckningen som spelklippen visar, och demo-upplevelsen lämnade enbart positiva, ibland lyriska intryck hos våra danska kollegor. Så den slutgiltiga frågan blir förstås vad du tycker om det som hittills visats upp av Kingdom Hearts III och när du tror att det kommer släppas?

Relaterade texter

9
Jag hatar Kingdom Hearts 3

Jag hatar Kingdom Hearts 3

ARTIKEL. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Redaktionens inre mörker blottas när de tänker tillbaka på storspel som aldrig borde ha nått dagens ljus. Nu är det Johans tur att berätta varför han hatar Kingdom Hearts 3...



Loading next content