Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mass Effect

Mass Effect

Bioware arbetar på ett av de mest ambitiösa spelprojekten någonsin. Benke träffade folket bakom Mass Effect...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Microsoft valde att visa upp tre helt nya spelserier till Xbox 360 under X05-mässan som hölls i Amsterdam. Det handlade om Crackdown från Real Time Worlds, Too Human från Silicon Knights och det spel som fick stora delar av Gamereactors redaktion att slicka sig om munnen - Biowares Mass Effect.

Det kan tyckas märkligt, men det som dominerar utrymmet i vårt universum är det som vi människor vet allra minst om. Tomrummet mellan stjärnor och planeter - mörk materia och mörk energi. Det har länge varit ett populärt ämne för science fiction-författare att spekulera och bygga framtidsteknologier kring och nu har Bioware bestämt sig för att använda detta populära ämne i sin kommande rollspelstrilogi. Titeln Mass Effect syftar nämligen på två saker. Dels den ensamme hjältens maktposition och hans möjligheter att åstadkomma storskaliga förändringar över hela galaxen, men också den nya teknologi som bygger på den mörka materian. Mass Effect är tänkt att bli en trilogi som ska spänna över konsolens hela levnadstid. Mass Effect presenterades av Casey Hudson, som var en av de ledande krafterna bakom Knights of the Old Republic och en av Biowares två verkställande direktörer, Greg Zeschuk.

- Vi försöker ta allt det som varit bra i tidigare Bioware-rollspel och fördubbla det. Det finns val mellan gott och ont, men vi ville ha något större. Du kommer att bli mänsklig-hetens ledare och i den positionen kan du göra hemska saker eller bra saker på en galaktisk skala, säger Hudson.

Även om teamet redan arbetat i ett och ett halvt år med spelet, så är Mass Effect långt ifrån färdigt. I Biowares framtid kommer mänskligheten att expandera ut i rymden och lära känna varelser med ursprung från andra planeter. Du är den första mänskliga ledaren för "specter"-styrkan, ett sorts intergalaktiskt Förenta Nationerna, som försöker bevara fred och välstånd för galaxens invånare. En av ledarna för styrkan har brutit sig loss, knutit till sig egna arméer och hotar freden och det är när du försöker konfrontera honom som du kommer ett än större hot på spåren.

Detta är en annons:

Spelaren bestämmer hur hjälten i spelet ska se ut, på X05 fick vi se ett exempel på hur avancerat och välanimerat ett spelarskapat ansikte kan se ut på nära håll. Just ansiktsanimationer, uttryck och blickar är något som Bioware planerar att använda för att slippa berätta hela handlingen genom dialog. Människorna och varelserna i världen kommer inte bara att stå där och vänta på att du pratar med dem utan de kommer att ha egna agendan och interagerar med miljöerna. I Knights of the Old Republic var rösterna något som verkligen stack ut och den här gången satsar Bioware ännu hårdare på att ge karaktärerna mer personlighet genom att scanna in och fånga rörelser från mängder av skådespelare.

Stridssystemet kommer att påminna en del om det som fanns i Knights of the Old Republic. Du har tre karaktärer i din trupp, men den här gången går striderna i realtid och det handlar om att disponera och positionera sin trupp i hög utsträckning. Men i grunden arbetar ett minst lika djupt poängsystem som räknar ut hur mycket skada en träff gör som i tidigare rollspel från Bioware.

Något som känns mycket spännande med Mass Effect är möjligheten att utforska nya världar och planeter. Bioware har visat upp två utomjordiska raser hittills och det framgår inte riktigt om vi kan förvänta oss fler i det färdiga spelet, men med tanke på hur hemlighetsfulla de var så är oddsen goda. De trycker på att det finns en stor galax att utforska, leta efter föremål och undersöka i Mass Effect. Det handlar inte bara om att åka från planet till planet på samma i grunden linjära sätt som i Knights of the Old Republic utan mellan uppdragen kan du helt fritt ge dig ut på äventyr. Ännu har Bioware inte sagt något om galaxens storlek och antalet planeter som går att besöka, men det låter som de har byggt upp en relativt omfattande spelvärld. Bara konceptet tog ett helt år att utarbeta. Just nu jobbar Bioware för fullt med att justera stridssyste-met och bygga på med spelets innehåll. Greg Zeschuk uppskattade att det återstår 12-18 månaders arbete.

- Vår förhoppning är att folk kommer att kunna fortsätta spela och utforska vår spelvärld medan de väntar på nästa del i trilogin. Det är kul att kunna arbeta in ledtrådar och kopplingar i handlingen mellan de tre spelen, som spelarna får upptäcka när de senare delarna släpps, säger Hudson.

Detta är en annons:
Mass EffectMass EffectMass EffectMass Effect
Mass EffectMass EffectMass EffectMass Effect

Relaterade texter

9
Mass EffectScore

Mass Effect

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson

Förra årets bästa rollspel till Xbox 360 är tillbaka, den här gången på PC. Är det lika bra 2008 som det var 2007?

Mass EffectScore

Mass Effect

RECENSION. Skrivet av Bengt Lemne

Äntligen har Biowares nya stora rollspel nått redaktionen och Benke är redan inne på sin andra genomspelning av Commander Shepards galaktiska äventyr



Loading next content