Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Past Cure

Past Cure

Phantom 8 Studio jobbar på en thriller i spelform, proppad med gameplay och originella idéer. Vi har provspelat Past Cure...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Phantom 8 Studios kommande Past Cure har på pappret mycket som lovar gott. Vi snackar action, stealth och ett spännande narrativ samt regelrätta thriller-element. Vi fick nyligen chansen att provspela detta i London, och det var ett tillfälle vi inte ville missa.

På den första banan besökte vi en lyxig strandkåk, vars upplägg var tänkt att fungera som en genomgång av spelsystemet. Efter att ha beundrat den vackra solnedgången, gick jag in i huset (som tydligen ägs av en släkting till huvudpersonen) och provade spelkontrollen närmare. Närstrid består av en trave standard-combos som kan följas upp av en avslutande attack. Att skjuta är också okomplicerat och du använder L2/R2 för att sikta och avfyra. Inget överraskande, men fullt funktionsdugligt för ett spel i genren.

Past Cure
Past Cure ser ut att bli en spännande och varierat thriller.
Detta är en annons:

Målet med detta förtittstillfälle var inte att ge mig en försmak av narrativet, utan att prova på hur olika det känns att spela detta äventyr. Trots det står det snart uppenbart att det finns en massa story att gotta sig åt samt dialog från huvudpersonen. För den som älskar att utforska tycks det vara rena drömmen. Skådespeleriet har inte övertygat mig än dock, men förhoppningsvis växer det på mig i det färdiga spelet.

Karaktärerna jag stöter på är alla väldigt tjusigt gjorda med fina detaljer. Protagonisten själv är skapad utifrån någon på kontoret (managing director Simon Gerdesmann fick förklara för mig att det inte är samma person som Heavy Rains Ethan, med tanke på likheten) och snyggt designad. Fienderna jag stötte på var också finslipade och detaljerade, åtminstone innan jag blåste ut deras kranier över väggarna.

Past Cure
Här finns många spelmoment, men inget sticker ut och känns genombriljant.

Just detta är nämligen ett alternativ, om du så önskar. Andra banan jag fick testa på utspelades på en parkering och där gavs mer chans att verkligen hårdtesta stridssystemet närmare. Här blev det uppenbart att det inte bara är ett stealth-spel och för den som vill går det att göra proceduren kort med fienderna. Jag försökte hålla aggro-nivån nere för att undvika eldstrider, men de jag ändå tvingades till kändes både responsiva och tillfredsställande. Jag kämpade mig förbi horder av illbattingar utan att upptäckas, och den som spelat tredjepersonsspel tidigare i genren kommer att känna igen sig.

Detta är en annons:

En sak som definitivt underlättar är spelets mer övernaturliga inslag. Genom att trycka på L1 får du nämligen lämna din kropp för att flyga omkring och granska omgivningarna. Medan du gör detta kan du också sabotera kameror, men denna kraft är inte obegränsad och kräver preparat för att fyllas på (en viss del återställs automatiskt). Genom att förstöra kamerorna får du också vakternas uppmärksamhet och kan på så sätt distrahera dem. Genom att få dem att gå dit du vill, gör du din egen färd enklare.

I den sista banan jag provade på fick jag spela i en av protagonistens drömmar. Eller kanske snarare mardrömmar. Denna del av spelet påminde mer om Silent Hill, där huvudpersonens minnen förvridits och perverterats till något mycket mörkare. Jag vaknade upp i en fängelsecell med det enkla uppdraget att fly. Efter att ha gjort det vankades utforskande och pussellösning. De glänsande och sterila väggarna i strandhuset var här utbytta mot mörka, rostiga korridorer och kontrasterna uppskattades.

Past Cure
Striderna är enkla och lättbegripliga, utan att erbjuda något nytt.

Här fick jag även träffa en ny sorts fiende. En helvit humanoid best med lysande ögon som till synes inte gick att besegra. Det handlade istället om att smyga runt och undvika hans blick för att försöka nå målet. Gillar du att skjuta dig fram, kommer du här tvingas tänka om ordentligt.

Något som slog mig med Past Cure är hur mycket som är bra i det, men inget tycks vara bäst. Ibland blir upplevelsen av spel större än beståndsdelarna var för sig, men om det även gäller detta spel återstår att se. Ingen del kändes sådär genombriljant, utan stealth-bitarna var begränsade till att huka, striderna har få vapen och skräckdelarna är inte nog otäcka. Förhoppningsvis växer allt detta när jag får en bättre bild av narrativet och allt vävs tillsammans till en helhet. Phantom 8 Studio har redan nu många goda idéer till äventyret och jag håller tummarna för att det levererar i slutändan så Past Cure kan bli en lika ryslig som underhållande thriller.

HQ
Past CurePast CurePast CurePast Cure
Past CurePast CurePast CurePast Cure
Past CurePast CurePast CurePast Cure
Past CurePast CurePast CurePast Cure

Relaterade texter



Loading next content