Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3

David har provåkt de snabbaste bilarna i de glassigaste städerna på den kraftfullaste konsolen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Som icke-bilspelsfantast är det få gånger ett spel i genren lyckas fånga mig. Project Gotham Racing 2 var dock ett av dessa undantag. Bizarre hade lyckads få till en skön tyngd på bilarna och trovärdig friktion samtidigt som hela upplevelsen kokade av otyglade hingstar och kryddats med sagolik grafik.

HQ

Med mångdubbel hårdvarukräm under huven har uppföljaren till Xbox 360 sett bättre och bättre ut för varje visning och seglat upp som en av de mest efterlängtade släpptitlarna. Det var därför med viss förväntan som jag greppade kontrollen hemma hos Joanna Dark för en testrunda. Efter några knapptryck befann jag mig i Las Vegas, sittande i en svinigt dyr rödlackerad Ferrari. Att varje bilmodell består av svindlande 80 000 polygoner gick inte att ta miste på, till och med det lilla Ferrari-emblemet där bak var minutiöst uppbyggt av spegelblanka och nypolerade polygoner. Metalliclacken gnistrade i solen och speglade de omgivande palmerna och hotellkomplexen på trovärdigt sätt. Interiören har tillägnats 40 000 polygoner och det gick utmärkt att sitta inuti bilen och beundra prakten med höger styrspak. Ungefär som i Star Wars: Rogue Leader, fast med ädelträpaneler och kalvskinn istället för grå plast och sladdar. Aldrig har känslan av att faktiskt sitta i ett tvåmiljoners vrålåk förmedlats på ett så övertygande sätt som i Project Gotham Racing 3.

Väl ute på banan handlar det fortfarande om lättfattlig och direkt stadsracing, den som spelat tvåan kommer att känna igen sig utan större problem. Kudossystemet har förändrats något, men belönar fortfarande förare som hittar rätt linje i kurvorna, draftar bakom motståndare och får till snygga sladdar. Mitt intryck var att bilarna kändes något tyngre än sist och att accelerationen inte var fullt så brutal som jag mindes den. Hade dock bara möjlighet att prova en bil (tror det var en Ferrari 348TB, Petter får slå mig om jag har fel) så jag ska inte dra alltför stora slutsatser av det. Motorljudet är upptaget i äkta Dolby Digital 5.1. och sittandes omgiven av ett par rejäla högtalare var det svårt att inte hojta högt av förtjusning; Vroom Vroooom! VroOOOM!!!!!

Allt audiovisuellt godis har dock sitt pris, i det här fallet antalet bilar. 80 stycken kan verka lite, särskilt efter Gran Turismo 4:s överdåd, men då måste man ta hänsyn till att varje bil har tagit mellan fem och sju veckor att modellera. Som en i utvecklingsteamet uttrycker det: "Ingen har lust att lägga ner den tiden på en Ford Fiesta." Nej, här finns sannerligen inga svenssonkärror utan 80 av de snabbaste, glassigaste bilar världen någonsin skådat. Bland de bekräftade tillverkarna finner vi namn som Aston Martin, Lamborghini, Maserati, Koenigsegg, McLaren, Porsche, Lotus, Ferrari och TVR för att nämna några. Liksom tidigare delar i serien finns det inte möjlighet att modda bilarna, Bizarre menar att det skulle rubba den spelmässiga balans som finns mellan modellerna. Tråkigt säger alla hobbybyggarfantaster. Skönt säger jag som aldrig insett charmen i att ställa in hjulupphängningar eller välja avgassystem. Antalet städer är lägre än i föregångaren, men å andra sidan är den totala racearean tre gånger så stor, så varför klaga. Totalt 48 banor utspridda i New York, Tokyo, London, Las Vegas och Nürnburgring plus möjligheten att köra dem alla baklänges.

Tvåan använde sig av ett klassystem; en kupéklass, en SUV-klass, en jänkarklass och så vidare. Det gällde att klara tävlingarna i varje klass innan du fick avancera till nästa. På så sätt tvingades spelaren att pröva på och bemästra olika biltyper, något som gav både variation och dynamik till spelandet. Att, efter ha rattat tunga amerikanare runt Chicagos bakgator, äntligen få sätta tänderna i en solgul Porsche GT och bränna förbi Slussen och Kungsträdgården i tidig morgonsol var en närmast religiös upplevelse. I trean är dock klasserna ersatta av ett mycket friare system där du kan köpa och köra vilken bil som helst, närsomhelst. Ferrari Enzon är med andra ord din så fort du har råd med den.

Detta är en annons:

Online-delen har utökats med flera nya spelsätt, bland andra King of the Track, där det gäller att ta över olika sektioner av banan genom att få högst kudospoäng på dem. Med ett ännu mer omfattande rankingsystem, nedladdningsbart material i form av extra bilar och banor samt möjligheten att ha upp till 30 000 åskådare per lopp har Project Gotham Racing 3 potential att få en hängiven och livskraftig community över Live. Offline finns Street Race, Cone Challenge och Hot Lap kvar tillsammans med några nya alternativ; Photo Mode låter dig föreviga din bil med omfattande reprisfunktion och photoshop-liknande verktyg och Create a Track erbjuder möjligheten att modifiera befintliga banor till egna kreationer, smaskens. I decembernumret blir det recension och vi lovar att torka bort allt dregel ur mungiporna till dess.

Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3
Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3Project Gotham Racing 3

Relaterade texter

Project Gotham Racing 3Score

Project Gotham Racing 3

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

80 ursnygga bilar, fyra autentiska stadskärnor och ett strålande Live-läge... Allt bra med andra ord? Ja, sånär som på ett extremtrist upplägg



Loading next content