Svenska
förhandstittar
Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

Om Gearbox får bestämma ska Aliens: Colonial Marines bli ett av de bästa, köttigaste och mest underhållande Alien-spelen i historien. Vi har undersökt om de har rätt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Aliens: Colonial Marines har nyligen fått ett slutgiltigt releasedatum. Vi jublade. Men även om vi kan glädjas åt detta faktum måste vi dock lägga band på vår glädje, eftersom spelet inte kommer att släppas förrän den 12 februari 2013. Fortfarande evigheter, alltså. Men det finns en uppsjö av skäl till att vi bör vara taggade. Det mest uppenbara är att det redan nu ser väldigt lovande ut, och att utvecklaren Gearbox har mer tid kvar att putsa spelet på.

Vid det senaste eventet i London tog vi en titt på spelet, mer specifikt på en sektion i dess början. Det var ett segment utformat för att verkligen poängtera de teman som Gearbox försöker etablera i Aliens Colonial Marines. Xenomorphs. Marinsoldater. Meningslöst våld. Död.

Den första sekvensen vi får se börjar med en marinsoldat på väg till U.S.S. Sulaco (fartyget som tog Ripley, Burke och den första truppen marinsoldater till LV-426). Soldaten är på ett uppdrag, vars detaljer matas till honom via hans headset: "hämta en flight-box från bryggan på den övergivna fartyget."

Aliens: Colonial Marines

Vår huvudperson tar sig in i skeppet, och det dröjer inte länge innan vi ser en av de mest ikoniska bilderna från Alien-franchisen, ett hål i golvet med ett gul kontur av frätande syra. Vi vet vad vad detta innebär, och något vrider sig i magen på oss, när skeppets larm signalerar Defcon 4. Vi skiter nästan knäck av rädsla.

De marinsoldater vi stöter på på vägen till vårt mål har uppenbarligen inte sett filmen Aliens, för de ser inte så bekymrade ut. Om de visste vad vi visste, hade de mer sett ut såhär.

Vi får se vår marinsoldat gå genom ett rum som just inhyst en blodig eldstrid. Skadade män ligger på golvet och sjukvårdare försöker desperat rädda deras liv. Soldaten får syn på en halv Synthetic på marken. "Vilken halva är kvar?" frågar rösten i vårt öra. "Tja, han talar inte" blir svaret. Jag drar på smilgroparna.

Aliens: Colonial Marines

Vi går genom en serie av korridorer. Klaustrofobiska vibbar. Varje område visar tecken på en kaotisk kamp, och varje miljö blir mer och mer Xenofierad. Det dröjer inte länge förrän vi går in ett större rum där förbrukade Facehuggers ligger utspridda på golvet, och marinsoldater hänger ledlösa, med hål där hjärtat en gång var.

Vi hittar en kamrat som fortfarande lever, och han ska plikttroget skäras ner, men innan dess stöter vi på en alien. Omedelbart blir jag imponerad av den artificiella intelligensen som visas upp. Xenomorphen backar bort från närstrid och försöker i stället att flankera i stället för att hoppa rakt på oss. Senare förklarar Gearbox hur deras aliens använder vilseledande manövrar för att lura oss.

Efter att det omedelbara hotet neutraliserats skärs marinsoldaten loss från sina bojor. Tillsammans rör sig soldaterna vidare, och efter att ha hittat flight-boxen anländer de i den stora hangaren vi besökte i början. Här sätter en episkt maffig alienstrid igång, då mängder av Xenomorphs väller in från en mängd olika riktningar. Lyckligtvis för alla inblandade finns det en vapenuppgradering nära till hands.

Aliens: Colonial Marines

Vår marinsoldat plockar upp en stor kulspruta med datorstyrt sikte och det börjar regna eld på de dussintals aliens som kryper ur ventilerna. Scenen inspirerar mig att fråga om miljöerna i spelet. "Även i början av spelet finns det definitivt alien-inspirerade miljöer", får jag reda på.

"Miljöerna själva har en stor inverkan på spelet. Xenos gillar att gömma sig i hörn, de gillar att krypa genom galler, under golvet, över taket ... Vi skapar inte miljöer bara eftersom de är fina, vi gör dem eftersom de är ska påverka spelupplevelsen".

Tiden börjar rinna ut för våra marinsoldater, men hotet trycks tillbaka och våra två soldater kan ta sig till säkerhet. Eller osäkerhet, beroende på omständigheterna.

Marinsoldaten vi såg tidigare var förstås dödsdömd, det fattade vi så fort vi såg honom hängandes från väggen med en Facehugger vid hans fötter. Och visst, snart faller vår kamrat på knä och hans bröstkorg börjar expandera. En alien hoppar ur hans bröst. En granat detoneras, förstör skepept och alienbesten, och slungar oss mot relativ säkerhet till skeppet Sulaco. En maffig sekvens. Inte helt oförutsägbar, men tillfredställande.

Aliens: Colonial Marines

Visst fanns det en hel del scriptade händelser i den korta demo vi såg, men det spelade ingen roll. Det var äkta. Det var Aliens. Det var början av den uppföljare som vi har väntat på alla dessa år. När det gäller själva tonen har Gearbox satt den perfekt och deras spel har gjort ett sjuhelsickes bra första intryck.

Med detta sagt har vi inte fått spela spelet, och vi väntar på det för att verkligen bli lyriska. Och vi kommer att behöva vänta ett tag till. Men alla tecken hittills är positiva.

Aliens: Colonial Marines

En sak som många spelare ser fram emot är chansen att spela Aliens: Colonial Marines i co-op. Gearbox är kända för sin förmåga att skapa spännande multiplayer-action så i detta fall hoppas vi verkligen på något extra.

"Alla frågar mig: hur gör man ett skrämmande co-op-spel?" säger Gearbox och berättar vidare om tonen i co-op-kampanjen. "Svaret är att du spelar det med inställningen att du vill bli rädd." Det innebär att släcka lamporna, och dra upp svårighetsgraden. Vidare blir vi lovade en blodig och brutal upplevelse, och stämmer detta kan det bli hur bra som helst.

Aliens: Colonial Marines ser ut som "the real deal" och behåller den distinkta smaken av filmen spelet baseras på. Men helheten är väldigt filmisk, så mycket av spelets framgång kommer att avgöras av hur väl Gearbox berättar storyn de vill berätta.

Om de får till det, har vi en redigt skön crossover-uppföljare framför oss. Inte bara av den typ vi ser ofta, där ett spel blir inkilat i tidslinjen av en populär IP, för att pressa ut lite extra juice från den aktuella populariteten - men en verklig fortsättning på den riktiga Alien-historien. Något som vi, fansen har bönat och bett om. Under många år.

Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines
Aliens: Colonial Marines

Relaterade texter

Aliens: Colonial MarinesScore

Aliens: Colonial Marines

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gearbox problemkantade Aliens-spel har äntligen släppts och det märks tydligt att det är teamet som slutförde Duke Nukem Forever som arbetat med projektet. Petter Hegevall undrar om utvecklarna någonsin sett någon av Alien-filmerna...

Aliens-spel borttagna från Steam

Aliens-spel borttagna från Steam

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Om du varit sugen på att köpa antingen Alien: Colonial Marines (varför man nu skulle vara det) eller 2010 års upplaga av Alien vs Predator på Steam, så har vi tyvärr...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy