Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time

Spelvärldens favorittjuv till tvättbjörn har bytt ägare och vi besökte utvecklarna för att få veta mer om spelet. Mathias berättar allt om Sly Cooper: Thieves in Time...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sly Cooper och hans tjuvaktiga kompanjoner är igång igen, men eftersom seriens skapare Sucker Punch är upptagna med annat har en annan studio fått äran att stå för gängets nästa äventyr. Sanzaru Games heter utvecklarna vi fick hälsa på hos i april, och efter vårt besök stod det klart att de vet vad de sysslar med. Sanzaru fick lära sig allt om Slys värld när de konverterade de tre Playstation 2-spelen och skapade Sly Collection, och nu har de alltså hand om del fyra.

Den här sortens uppföljare, när originalspelens utvecklare inte längre är inblandade, brukar oftast komma till för att utgivaren gått till en mindre studio och bett dem ta hand om utvecklingen, men i det här fallet var det faktiskt det omvända som hände. Sanzaru själva gick till Sony och visade upp ett litet demo, och Sony gillade vad de såg. Fans av seriens bör alltså inte vara oroliga - tvärtom.

Sly Cooper: Thieves in Time
Har du spelat ett Sly Cooper-spel förut så vet du vad du kan förvänta dig av Thieves in Time. Som en väldigt lömsk tvättbjörn tar du dig runt stora vakter och säkerhetskameror för att kunna fylla rånarsäcken med guldmynt och värdesaker.

Målet var sedan starten att ta berättandet och handlingen till en helt ny nivå, och det har man åstadkommit genom att presentera Sly för tidsresor. När sidor ur Cooper-klanens familjehistoriebok, Thievius Raccoonus, börjar försvinna förstår han att någonting är väldigt fel och att hans förfäder kan vara i fara. Tur är det då att den där snillrika sköldpaddan Bentley precis blivit klar med sin tidsmaskin som gänget sedan använder för att resa till bland annat Japan under ninjans guldålder och ett medeltida England.

Detta är en annons:

De två banorna vi fick pröva under vårt besök utspelade sig i just de två tidsåldrarna. I Japan får Sly träffa sin förfader Rioichi Cooper - mästerninja och skaparen av sushi. Tyvärr har hans sushibar invaderats av andra tidsresenärer, och Rioichis första uppdrag går ut på att ta tillbaka den.

Sly Cooper: Thieves in Time
Slys charmiga grafik ser bättre ut än någonsin i Thieves in Time. Allting ser ut att vara hämtat ur en tecknad serie - även våldet. Ingen dör någonsin i Sly Cooper-serien, istället filosoferar utvecklarna om att alla neutraliserade fiender hamnar i något konstigt paradis med varma jacuzzibadkar så långt ögat når.

De olika resemålen bidrar till den spelmässiga variationen i Sly Cooper: Thieves in Time, som är väldigt viktig enligt Sanzaru. Alla banor kommer att vara fyllda med tempoändringar och unika sekvenser. Annars är det bara att titta på de spelbara karaktärerna. Inte nog med att man kommer kunna smyga, tjuva och slås som Sly, Bentley och Murray, även Slys förfäder har speciella förmågor som får dem att sticka ut.

Ta Rioichi till exempel, som skapade det smått ikoniska "Ninja Spire"-hoppet. Denna teknik delade han med sig av i Thievius Raccoonus, men han hade en ännu mer avancerad variant av hoppet som han höll för sig själv. Genom att utföra "Leaping Dragon" kan han hoppa långa sträckor och nå platser som resten av Cooper-familjen inte skulle kunna göra.

Detta är en annons:
Sly Cooper: Thieves in Time
Genom att ta sig till en hink med pilar kan en Robin Hood-klädd Sly Cooper spänna bågen och göra livet surt för intet ont anande fiender.

På samma sätt har Slys nya dräkter olika användningsområden, och en av dessa fick vi pröva på i banan som utspelar sig i det medeltida England. Här kan Sly byta mellan sin vanliga klädsel och en som får honom att se ut som Robin Hood, komplett med gröna trikåer och pilbåge. Banan, som utspelar sig på en cirkus, demonstrerar Slys smidiga akrobatik när han balanserar på styva linor och undviker vinande kanonkulor. Plötsligt har vi påmints om varför vi älskar dessa spel så mycket.

Allting som gjort tidigare spel så bra verkar vara intakt och i många fall förbättrat i Thieves in Time. Ett bra exempel är de stora hubvärldarna, som nu är många gånger större än vad de varit tidigare tack vare prestandan i Playstation 3. Dessa öppna områden husar på fiender att besegra, uppgraderingar att låsa upp, flaskor att samla och dolda hemligheter att hitta. För att sammanfatta gav vårt besök till Sanzaru mersmak, och vi kan knappt vänta tills vi får dyka ner i Slys mysiga värld igen för leva ut alla tjuvaktiva drömmar vi har.

Relaterade texter

Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Elfving

Sly Cooper är tillbaka! Den tjuvaktige tvättbjörnens svans är fluffigare än någonsin och hans kommande äventyr till Playstation 3 ser finfint ut. Elfving har provspelat inledningen...



Loading next content