Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Våra utsända tog fel väg i Los Angeles och hamnade istället i Egypten, där de fick lära sig mer om brödraskapets ursprung...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det har tagit sin lilla tid - men nu har lönnmördarna äntligen landat i det antika Egypten (spelet utspelas 300-30 år före kristus). Lagom till det som blir seriens tioårsjubileum kommer vi alltså få se hur kampen mellan assassinerna och tempelriddarna började under det Plotemiska kungarikets regi. Spelets tidsperiod må vara en av seriens sämst hemlighållna, men efter att vi fått spendera lite tid tillsammans med det så vågar vi slå fast att uppehållet varit nyttigt.

Det första som slår oss är hur väl seriens formula passar för den Plotemiska eran och Egyptens geografi i sig. Ubisoft har med sin gestaltning lyckats fånga den där exotiska och på samma gång den mycket mystiska auran, samt erbjuder läckra omgivningar med allt från små bosättningar och farliga grottor, till bortglömda katakomber och såklart majestätiska pyramider... och mellan dessa massiv öken så långt ögat når (vilket är inte är särskilt långt då sandstormarna sätter in).

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
Omgivningarna lever mer än tidigare.
Detta är en annons:

Vi spelar som Bayek, den siste Medjayen, och det blir upp till oss att sätta ned foten för att tillsammans med en nybliven skara lönnmördare kämpa emot förtrycket från Faraoerna. Detta brödraskap är det som vi först kom i kontakt med, i och med tredje korståget i seriens första iteration, och vars tillkomst är centralt för Origins. Detta är något som Ubisoft putsat på en bra tid nu, faktiskt ända sedan man sjösatte Assassin's Creed IV: Black Flag och det var inte igår. Spelets creative director, Jean Guesdon, ser det här som sitt "passion project" och det märks tydligt redan efter en timmes spelande.

Vid första anblick kan det se ut som vilken annan del i serien som helst, bortsett från den nya dekoren. Men under huven har vi flera nya funktioner och spelmekanik som kommer röra om ordentligt. Som ett exempel på detta har vi jakten. Du jagar vilddjur (getter, lejon och kameler, där sistnämnda går att rida på) som du sedan bereder skinn från, vilket i sin tur används för tillverkning av nya föremål. Dessa föremål kan sedan förbättra dina färdigheter när de kombineras med svärd, yxor, pilbågar och andra nödvändigheter.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
Att låta serien vila ett år tycks ha varit helt rätt beslut från Ubisoft.

Förbättring av dina av färdigheter kan också göras med hjälp av sidouppdrag, skattjakt och ren och skär strid. Erfarenheten kan sedan användas i ett färdighetsträd, vilket får mig att se Assassin's Creed Origins som mer av ett välutvecklat rollspel, snarare än ytterligare en uppföljare. Ubisoft tycks ha lyckats väldigt bra med det här, och förmodligen beror det till stor del på den längre utvecklingstiden. Poleringen syns dessutom i spelbarheten.

Detta är en annons:

Vad gäller den tekniska fronten har det inte hänt mycket sedan Assassin's Creed: Syndicate (trots att det här spelas på en Xbox One X). Men sett till Origins omfattning så är vi ändå imponerade, och det rejält. Världen runt omkring oss levde och andades och detta manifesterades i en krokodil som slogs mot en flodhäst, slavar som genom gatorna bar sina herrar, fåglar i skyn och på kullarna, lekande barn. Jean Guesdon menade att händelser som dessa är dynamiska men det var inte det som verkligen golvade mig - utan det var stridssystemet.

Under vår tid med spelet fick vi chansen att prova på spelets nya gladiatorarena. Ett nytt spelläge. Där mötte vi mängder av motståndare innan vi till slut ställdes öga mot öga med en hutlöst kraftfull fiende. Det hela påminner om valfritt Horde-läge och markerar någon form av slutbosssystem för Assassin's Creed. Och det var här jag fick en försmak av, det från grunden omgjorda, stridssystemet. Bayek har nu både lättare och kraftfullare attacker som man kan välja mellan genom enkla knapptryck, och han tar i mer ju längre jag håller den nedtryckt. Kombinerat med dedikerade knappar för sköld, ducka undan och nämnda tyngre attack, ser allt hysteriskt coolt och brutalt ut - och känns bättre än någonsin.

Assassin's Creed OriginsAssassin's Creed OriginsAssassin's Creed Origins
Var beredd på syner som får dig att kippa efter andan.

Bayek kan hålla flertalet fiender på avstånd samtidigt genom att parera och dela ut slag när det behövs, och detta är något som vi aldrig sett i serien tidigare. Som bekant brukar fienderna inte vara så fiffiga att de attackerar flera på en gång, utan stå titta på tills det är nästes tur att dö.

Detta är en annons:

Med det sagt så är det ju fortfarande ett "Assassin's Creed" vilket per automatik nog gör somliga skeptiska. Jag misstänker ni vill se mer av uppdragsstrukturen och hur parkouren ter sig den här gången. Bayek är ju trots allt en lönnmördare han också, och därmed berest i både klättring och hopp från höga byggnader. Men jag tycker det känns som att Assassin's Creed Origins kan bli den blodinfusion som behövs för att serien på allvar ska bli intressant igen. Det blir upp till bevis om så är fallet då det den 27 oktober släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One.

HQ
Detta är en annons:

Relaterade texter

Assassin's Creed OriginsScore

Assassin's Creed Origins

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

De diskreta lönnmördarna är tillbaka efter ett sabbatsår, var det tillräckligt för att få en något stagnerad spelserie att nå upp till sin potential? Kim Orremark har satt betyg...

1
Stor Ubisoft-rea på Playstation Store

Stor Ubisoft-rea på Playstation Store

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Ubisoft har dragit igång en rejäl rea på Playstation Store med rabatter på uppemot 80%. Fjolårshöjdaren Assassin's Creed Origins är just nu 40% nedsatt (kostar 369...



Loading next content