Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II

Slaget om Midgård II

Redan mindre än ett år efter första spelet är det nu dags för en uppföljare till EA:s fina strategispel. Och kampen mellan gott och ont ser ut att bli större och bättre än någonsin!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag vet vad vissa av er tänker. Va!? Ännu en text om ett strategispel!? Men faktum är att av de storspel som står för dörren så är många av dem just strategispel. Black & White 2, Age of Empires III, Civilization IV, bara för att nämna några, men så har vi också Slaget om Midgård II. Det är svårt för mig att rangordna dessa (troligtvis) blivande toppspel inbördes för de bjuder på ganska olika upplevelser. Black & White 2 har en vacker, personlig upplevelse, Age of Empires III har en genuin känsla i ett vackert skal. Civilization IV har Civilization-känslan och Slaget om Midgård II har Sagan om Ringen som förlaga. Boken, talar vi om, inte bara filmen. Electronic Arts har ju nyligen köpt rättigheterna till Tolkiens samlade verk och kan därför härja fritt för att skapa en så episk känsla som möjligt. Och det med en uppdaterad version av Command & Conquerer: Generals-motorn som faktiskt hunnit bli ett par år gammal.

HQ

Men Slaget om Midgård II har ju just Sagan om Ringen-känslan som egentligen slår lika högt som snygg grafik. Med de nya rättigheterna så kan EA ta steget från filmens något begränsade innehåll till de skrivna verkens fulla potential. Slaget om Midgård II kommer alltså att bli mycket större och mer innehållsrikt än sin föregångare och känns redan nu minst lika underhållande. Spelet kretsar kring striderna som pågick i norra Midgård ungefär under samma tid som filmernas handling pågick. Här var det alver och dvärgar som stred för sina länders frihet och mot att bli helt och totalt utrotade (man kan förstå att de kände sig motiverade). Att handlingens epicentrum ligger i norra Midgård gör också att spelets största förändring ligger på fraktionsnivå. Istället för föregångarens fyra så kommer det att finnas sex olika fraktioner att spela med där alverna, dvärgarna och vättarna är helt nya. Men fyra plus tre är ju sex!? Jo men EA har även bestämt sig för att slå ihop Gondor och Rohan till en fraktion som kommer att blanda styrkorna från de båda till en kraftfull människoras. Men även de andra "gamla" fraktionerna har förfinats och begåvats med nya enheter och förmågor, allt för att bibehålla balansen.

De olika fraktionerna har naturligtvis olika byggnadsmöjligheter där till exempel den nya rasen dvärgar främst använder sig av gruv- och konstruktionsrelaterade sådana. De småväxta männen och kvinnorna kan bygga sina gruvor för att skaffa sig den kraftfulla metallen mithril eller använda dem för att överraska fienden med blixtanfall (ungefär som GLA-fraktionens möjligheter i Command & Conquer: Generals). Deras främsta enheter är ju naturligtvis belägringsmaskinerna men dvärgarna är även benhårda krigare - stryktåliga och fruktansvärda att möta.

Vättarna har i sin tur inte så mycket byggnader att ståltsera med utan det är mer hålor och liknande som de försvarar sig med, även om de också har möjligheter att bygga vissa former av torn. Däremot har de sina kompisar jättarna som är ganska effektiva stenkastare, något vi inte minst upplevt i Tolkiens skrivna verk och i herr Jacksons filmer. Vättarna utgör med sina många olika enheter en mäktig fraktion med starka anfallsmöjligheter, inte minst när de får möjlighet att använda sig av drakar (!).

Tänk er att bygga ett starkt försvar i ett så gott som ogenomträngligt fort med något ståtligt monument är ju en dröm, för god för att vara sann. Men att samla ihop grottroll, spider riders, drakar och annat för att nedlägga sig Midgård är ju en ännu större grej. Och eftersom varje fraktion har sitt sätt att spela, sina enheter, sina fördelar, sina strategier så Slaget om Midgård II verkar definitivt bjuda på en bred och spännande upplevelse. Det är verkligen upplagt för kamp och med trevliga förändringar såsom att fritt bygga fästningar var man vill och själv skapa sina hjältar och forma dem efter önskemål, så blir det bara bättre och bättre. Den mer generiska och kontrollerade framtoningen som föregångaren drogs med är utbytt mot en friare sådan som många med mig saknade i Slaget om Midgård. Jag vill kunna känna mig som en krigsherre i Midgård och inte som en turist på sightseeing. Jag vill själv kunna välja min väg och inte bara lotsas mellan höjdpunkter. Med Slaget om Midgård II så verkar EA uppfylla mina önskningar.

Detta är en annons:

Slaget om Midgård II kommer inte att bli utnämnd till årets snyggaste spel, Command & Conquer: Genereals-motorn är ju som sagt ett par år gammal nu. Men EA har ändå lyckats klämma ut mer godis ur den och har nu gjort vissa förbättringar. Fler effekter och snyggare ljussättning gör att de slagen känns mer levande och inlevelsen blir total när jättar med enorma påkar sprider förödelse bland fiendens trupper. Det är detta som Sagan om Ringen handlar om och även detta som EA inser att folk vill ha. Därför är Slaget om Midgård II ännu ett hett speltips att hålla utkik efter i vintermörkret, för om jag inte misstar mig så kommer det att bli en titel värdig sin titel.

Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth IILord of the Rings: The Battle for Middle-Earth IILord of the Rings: The Battle for Middle-Earth IILord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II

Relaterade texter

4
Slaget om Midgård II

Slaget om Midgård II

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Lars Jensen

Redan mindre än ett år efter första spelet är det nu dags för en uppföljare till EA:s fina strategispel. Och kampen mellan gott och ont ser ut att bli större och bättre än någonsin!



Loading next content