Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tabula Rasa

Tabula Rasa

Behöver världen verkligen ännu ett onlinerollspel? Richard Garriot, även känd som Lord Brittish, verkar tycka det.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Uttrycket tabula rasa är nog väldigt bekant för de som läst idéhistoria eller filosofi. Det betyder ungefär tomt blad och syftar till att vi föds in i världen som en oskriven bok som bara väntar på att fyllas med information. Det är väl ungefär samma tanke som slagit Ultima-skaparen Richard Garriot, mer känd som Lord Brittish, när hans kommande onlinerollspel skulle döpas, eller så har man helt enkelt valt det för att det lät coolt. Hur som helst så ser Tabula Rasa ut att kunna bli en frisk fläkt på det stormiga hav som representerar onlinespelsgenren och även om spelet tagit många vändingar under åren så verkar det hålla en bra kurs nu. Och när Lord Brittish gör något så blir i alla fall jag spänd, nyfiken och hoppfull.

Tabula Rasa är långt från Ultima-seriens medeltida fantasystuk med trollkarlar, dvärgar och riddare. Istället är det sciencefiction, laserkanoner och paranormala krafter som gäller och drakar och demoner har blivit utbytta mot elaka utomjordingar. Denna onda ras kallas The Bane och ser ut som helvetesmonster vilka reser runt i universum och utrotar andra raser. Nu har turen kommit till människan och genom konstanta attacker från kretsande rymdstationer försöker The Bane döda var och en av oss. Men tack och lov är inte alla utomjordingar elaka monster med aptit på folkmord. Det finns även en grupp utomjordingar som hjälper oss människor på olika sätt, bland annat genom att lära oss paranormala knep som är jämförbart med magier i andra onlinerollspel. Förutom det så är det egentligen bara vapen som gäller för hela slanten, från lasersvärd till eldkastare och det är din uppgift som benhård soldat att använda allt du har för att stoppa Bane-invasionen.

Detta görs mycket genom att ta kontroll över de strategiska punkter som finns utspridda över planeten. Dessa ger en viss bonus till den ras som har kontrollen över den, till exempel kan det handla om att man får upp en sköld så att The Bane inte kan attackera med samma styrka och frekvens. När man haft kontrollen över dessa kontrollpunkter ett tag så kommer ickespelarkaraktärer att strömma dit för att hjälpa till med försvaret. På det sättet kan man gå vidare till nästa punkt utan att behöva oroa sig för att man lämnar en bas utan försvar. Detta är naturligtvis dubbelriktat i den mening att dessa strategiska punkter också är viktiga för fienden. Om The Bane har kontrollen över en sådan punkt så kan de få möjlighet att attackera med ännu större styrkor och med tätare mellanrum. Det lär alltså bli ganska hetsiga strider som verkligen betyder något för resten av spelvärlden. Jag kan som spelare göra en skillnad och påverka livet för planetens invånare på ett sätt som man oftast inte kan i andra onlinerollspel.

Själva striderna sker i realtid och ser ut som en vanlig förstapersonskjutare men bakom hårkorset ligger en uppsättning rollspelsregler som styr utgången. Hur mycket skada du gör och tar är alltså helt beroende av din karaktärs skicklighet och kunskaper och inte hur väl du siktar med musen. Det gäller också att ha vänner till hands för Tabula Rasa ser inte ut till att bli ett spel för ensamvargar precis. Det koncentrerar sig på taktik, samarbete och strategi, man behöver oftast vara ett par stycken när man tar sig an svårare fiender och likt Guild Wars kan det vara lönt att tänka efter innan man sätter ihop sitt gäng. Vissa fiender är känsliga för vissa typer av vapen vilket gör samarbetet än mer viktigt.

Detta är en annons:

Precis som i andra onlinerollspel så innehåller Tabula Rasa en mängd olika uppdrag som ges till en från olika personer och källor. Till exempel så kan det hända att du snappar upp ett sattelitmeddelande från allierade och därigenom få ett viktigt uppdrag, i andra fall kan det vara uppdrag som ges av ickespelarkaraktärer som du träffar. Ett av de uppdrag som visades på E3 handlade om att infiltrera en kontrollstation för att stänga ner ett par säkerhetstorn som skyddade ett visst område. Detta gjorde det möjligt för allierade att passera utan att bli utsatta för kraftig beskjutning under en tid. Det såg riktigt häftigt ut och visade tydligt hur viktigt det är med samarbete och hur man kan påverka och hjälpa andra spelare. Jag skulle kunna tänka mig att det är sådana här uppdrag som blir delmål i ett större perspektiv. Jag kan föreställa mig att för att ta kontrollen över vissa befästningar så krävs det att man först eliminerar sådana här försvarsutposter för att kunna anfalla med största möjliga kraft. Tanken att dela upp sig i olika grupper där en stänger ner försvarsmekanismer och de andra anfaller rakt på ger mig en känsla av Starship Troopers-liknande epik. Jag får rysningar bara jag tänker på det.

Att Lord Brittish är vid styrspakarna gör Tabula Rasa till ett spel att hålla ögonen på. Han har aldrig gjort mig besviken och med en sådan skaparinstinkt och fantasi som han besitter så kan Tabula Rasa bli en fantastisk upplevelse. Magisystemet verkar också kunna bli något helt utöver det vanliga med magiska instrument och annat flum. Att det ser riktigt vackert ut är ingen nackdel heller. Med egna lösningar på karaktärsutveckling där man kan spara undan en karaktär innan man gör avgörande färdighetsval låter smidigt och kan förhoppningsvis eliminera levling-fällan. Det gör det också lättare för en att våga välja något man normalt inte skulle satsat på och därigenom få en helt ny upplevelse. Hur utfallet blir och om allt klaffar som det ska får vi inte veta förrän nästa år då Tabula Rasa är planerat för släpp, men ni kan lita på att vi håller er uppdaterade under tiden.

Tabula RasaTabula RasaTabula RasaTabula Rasa
Tabula RasaTabula RasaTabula RasaTabula Rasa
Tabula RasaTabula RasaTabula RasaTabula Rasa
Tabula RasaTabula RasaTabula RasaTabula Rasa

Relaterade texter

Tabula RasaScore

Tabula Rasa

RECENSION. Skrivet av Petter Mårtensson

Richard Garriot vill att vi ska ge oss ut i rymden och skydda mänskligheten tillsammans i hans nya onlinerollspel

Tabula Rasa

Tabula Rasa

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Mårtensson

Ultima Onlines skapare försöker ännu en gång ändra vår syn på onlinerollspel. Gamereactor åkte till Texas för att spela Tabula Rasa...



Loading next content