Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dust 514

Dust 514

Onlinerollspelet Eve Online ska kompletteras med en förstapersonsskjutare nere på jord, där legoknektar gör ärenden åt de stora lirarna på ett annat format. Elfving åkte till Island för att testa CCP-spelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Allt har ett sammanhang. Oavsett om det är ett litet eller ett stort. Vi har krigat i otaliga förstapersonsskjutare, för olika typer av anledningar (ofta inte alltför intressanta), och även när vi varit mitt i kulregnet har det ändå funnits ett makroperspektiv. I Dust 514 är det stora perspektivet enormt. CCP Games har nämligen kopplat samman Dust 514 med sitt onlinerollspel Eve Online, där mäktiga fraktioner bestående av riktiga PC-spelare kan sparka igång enorma strider från sina trygga rymdskepp, varpå du som legoknekt får göra slitgörat nere på planeternas yta. 

Idén att föra samman två plattformar med ett spel av denna typ är förstås riktigt spännande, och har gjort spelare nyfikna sedan utannonseringen för några år sedan - om inte annat för att Dust 514 kommer att vara gratis att ladda ned och spela. Under årliga nördfestivalen Eve Fanfest på Island delar CCP med sig av ett spelbart Dust 514 för pressen, och tillsammans med några tvivelaktiga isländska pommes frites sätter jag mig ned och greppar Playstation 3-handkontrollen. 

Dust 514

Jag får några sekunder att utforska vårt högkvarter, ombord ett rymdskepp i omloppsbana kring planeten DSSEZ. Efter en nedräkning sätter matchen igång och jag kastar mig ut i striden, en snabb Team Deathmatch mot sju andra spelare. Nere på planetens yta omger ökensand en militärbas. Denna tidiga version ser lågupplöst ut, och både fiender och omgivningar är rätt tråkiga, men förhoppningsvis kommer en rejäl portion grafikputs att göra gott för det visuella.

Detta är en annons:

Det går att välja mellan en rad olika klasser, av varianter vi sett förr. Här finns den klassiska Assault-soldaten, en krypskytt och två tyngre klasser med maffiga vapen effektiva mot antingen fordon eller infanteri. Här finns också en "shock trooper", som bär på en mäkta livsfarlig superbössa som avfyrar halvdussinet missiler mot alla som råkat vandra framför ens sikte. Detta är den första klass jag testar, och till en början är den ruskigt effektiv. Fienden faller som furor framför mig, men när motståndarlaget identifierat mig och ger sig in i närstrid blir min tröga superbössa värdelös. Några snabba skott från en sniper och min skärm blir svartvit, och jag får välja spawn-punkt igen.

Dust 514

CCP poängterar gång på gång hur många och varierade utvecklingsmöjligheterna för våra soldater ska vara. De huvudsakliga klasserna påminner visserligen om de vi sett i exempelvis Battlefield 3, men i sann Eve-anda ska möjligheterna vara bredare än så. Ju mer du spelar desto fler möjligheter dyker upp. En vanlig "grunt" börjar till exempel med en standard-dropsuit, ett automatvapen och granater. Med tiden låser man upp sköldar som återhämtar sig, sidovapnet Scrambler Pistol, hagelgevär och så vidare. Färdighetsträden har många grenar och vi uppmuntras att prova oss fram och hitta vår egen spelstil. Krypskyttar kan kriga sig fram till olika scanners, och anti-armour-klassen kan med tiden kränga på sig ännu mer motståndskraftiga rustningar.

Många olika soldattyper innebär också många olika möjligheter till samarbete. "Allt handlar inte bara om dig" mässar CCP, och exemplifierar detta med hur två spelare tillsammans kan neutralisera ett dropship. Färdigheterna Web Generator och Force Gun hos två separata soldater gifter sig väldigt bra och neutraliserar hotet från luften med en smäll.   

Detta är en annons:

När matchen är slut belönas jag med ISK, valutan som används i Eve Online, och denna kan användas till nya inköp. Dust 514 är som sagt gratis att spela, och det är tänkt att mikrotransaktioner ska dra in fiolerna till CCP (utöver de pengar som nya Eve Online-spelare kan innebära). Mikroinköp ska bestå mest av kosmetiska saker till ens spelare och CCP lovar att det inte ska gå att köpa sig fram till en oövervinnelig supersoldat. 

Dust 514

Det är en kort spelstund jag får, men det spontana intrycket av just dödsmatcherna är att de påminner om mycket annat, utan att egentligen sticka ut. Det intressanta med Dust 514 är i stället kopplingen till Eve Online och hur uppdragen delas ut av de stora gossarna i rymd-onlinerollspelet. CCP visar senare upp en match på en enorm duk, där deltagare i båda spel samarbetar. Nere på marken ser slaget dystert ut för utvecklarens lag. Efter att man bett om hjälp från en Eve-spelare regnar dock förödande artillerirundor ned som en gudomlig hand från ovan - från en PC-spelare som alltså korsat formatgränsen.

Upplägget och ambitionsnivån är det alltså inget fel på. Frågan är hur väl konceptet kommer att hålla i sömmarna, hur serverstabiliteten blir och hur (gissningsvis) mer avslappnade Dust 514-spelare kommer att mottas av Eve-communityt, en väldigt engagerad och ibland konservativ spelargrupp. I bästa fall blir Dust 514 en unik actionupplevelse i ett lika unikt universum. I värsta fall... inte.

Dust 514Dust 514Dust 514Dust 514
Dust 514Dust 514Dust 514Dust 514
Dust 514Dust 514Dust 514Dust 514
Dust 514Dust 514Dust 514Dust 514
Dust 514Dust 514Dust 514Dust 514

Relaterade texter

6
Nu har Dust 514 officiellt släppts

Nu har Dust 514 officiellt släppts

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Då så, då är CCP Games free to play-spel Dust 514 tillgängligt att spela i fullfjädrad och färdig form. Som du kanske vet utspelar sig denna förstapersonsskjutare i Eve...

4
Dust 514 ska släppas den 14 maj

Dust 514 ska släppas den 14 maj

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

CCP Games har nu bekräftat att online-förstapersonsskjutaren Dust 514 har fått ett releasedatum - den 14 maj. Spelet har varit i beta sedan i januari och kommer att...



Loading next content