Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dirt 4

Dirt 4

En aning överraskande bestämde sig Codemasters för att visa upp uppföljaren till det hyllade Dirt 3 och vi ställer oss frågan om det inte är Dirt Rally 2, egentligen..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Dirt Rally är ett mycket, mycket (mycket) bra spel. Otroligt bra. Briljant. Fenomenalt. Fantastiskt. Magiskt, till och med. Det har hyllats i omgångar av spelpress likväl spelare världen över, med all rätt. Jag har spelat det nästan dagligen sedan det släpptes (på konsol) och det är utan tvekan ett av mina favoritspel i racinggenren, någonsin. Det är svårt dock, alldeles för svårt för de som inte brukar stilla sitt rallybegär med simulatorer utan de spelare som istället njuter av att kunna hålla ner gasen och sladda sig genom kurvor på sätt som får The Fast and the Furios att se verklighetstroget ut. Dirt Rally har idag det ryktet, spelet är för en hardcore-publik och alla som inte vill investera timmar i att lära sig tekniker som viktfördelning, förståelse om underlag och vilken typ av körstil att tillämpa i olika situationer kommer inte riktigt kunna njuta av det. Så fungerar simulatorer. Det vet Codemasters, såklart.

Under den inledande presentationen av spelet i en studiolokal i London säger Paul Coleman att även fast Dirt Rally var en stor framgång ångrar de verkligen att de inte gjorde spelet mer lättillgängligt för den stora massan. Tanken med Dirt 4 är alltså att det ska passa alla. Oavsett om du är en arkadförare eller ett simulatorproffs kommer du kunna anpassa din rallyupplevelse och göra den precis så svår och utmanande som du vill ha den. "Senior Executive Producer" på Codemasters, Clive Moody, beskriver det så här:

"De allra flesta kan inte köra en rallybil i 100 kilometer i timmen på en sträcka som exempelvis en av de som utgör det klassiska Monte Carlo-rallyt. men det viktiga är att vi älskar rally och vi vill att så många som möjligt ska ha chansen att göra det också och att de ska gilla våra spel. Det var inte ett särskilt svårt beslut när vi kollade på vad vi har skapat med Dirt Rally; i Dirt 4 vill vi behålla allt vi hade men vi vill också göra det mer lättillgängligt för en större publik."

Detta är en annons:

Dirt 4 är alltså lika mycket en uppföljare på Dirt 3 som Dirt Rally, åtminstone är det lätt att tro det till en början.

Dirt 4
Grafiken har fått sig ett lyft, bilmodellerna är mer detaljerade och omgivningarna har mer liv än tidigare

I Dirt 4 har du två olika grundinställningar att välja mellan, detta för att anpassa utmaningen: "Simulation" är Dirt Rally med ett par förbättringar och "Normal" är utformat för den icke-initierade gamern som vill att Dirt 4 ska kännas som Dirt 3. Tanken är att detta läge sakta ska få spelare att gradvis lära sig mer, bli mer intresserade av att skapa sig en djupare förståelse för hur bilarna fungerar för att sedan skruva upp svårighetsgraden med tiden. Till hjälp finns också en ny och förbättrat rallyskola där teoretiska lektioner blandas med segment av mer praktisk natur där även en helt öppen lekplats ska finnas för att testa olika bilar på. Just rallyskolan lämnade en de att önska i Dirt Rally vilket gör detta till mycket goda nyheter. Men, hur känns egentligen att spela?

I pre-alpha-versionen vi fick spela på plats i London finns givetvis både normal och simulationsläget att välja på. Tillsammans med två bilar och ett land, Australien, för rallydelen. Jag väljer normal och får efter det välja på ett gäng olika förinställda varianter för att ytterligare justera svårighetsgraden, gamer, racer, pro och fearless. De olika inställningarna kommer givetvis med olika typer av assistanser påslagna och resulterar i olika mängd bonusar ju högre upp du går. Första tävlingen jag kör är alltså normal med pro-inställningen i en Subaru WRX STi NR4. Med tanke på de nya reglerna för WRC där de nya bilarna huserar med med mer hästkrafter bör vi uppskruvad hastighet som resultat, även om det förmodligen syns mest på ren asfalt, vilket jag tyvärr inte fick chansen att pröva under min tid med spelet.

Detta är en annons:

Min spontana reaktion blev att det känns som ett lättare Dirt Rally utan att kännas lika arkadigt som Dirt 2 eller Dirt 3. Även om alla hjälpmedel som jobbar aktivt för att hålla mig på banan gör att bilen känns något onaturlig att kontrollera upplever jag det som mer simulation än arkad men, det är lättare stabilisera sig, bromsarna är lättare att hantera och mina misstag blir inte lika ödesdigra som de blev i Dirt Rally.

Den allra högsta svårighetsgraden, "Fearless", är låst för oss men när jag sätter igång med min andra runda nu i läget simulation känns det exakt som Dirt Rally. Clive Moody berättar att de är väldigt noggranna med att spelet inte ska kännas allt för uppdelat mellan de två olika svårighetsgraderna, det är samma spel. Sträckorna jag spelade i Australien kändes mer dynamiska än de från föregående spel. Här stöter jag då och då på drönare som flyger farligt nära min bil och dyker en varningstriangel upp gäller det att vara uppmärksam för det kommer garanterat stå en bil i väggrenen längre fram som har råkat ut för någon form av haveri.

HQ
HQ

Den briljanta spelbarheten från Dirt Rally är alltså intakt och som en för många riktigt efterlängtad skänk från ovan är det alltså lättare än någonsin för alla att att uppskatta simulatorrally när den är som bäst. Innehåll som fanns i Dirt Rally finns kvar, som rally och rallycross, men även historiskt rally och "Landrush" finns inkluderat. Det senare är buggys och bilar av modell större, packade på en liten bana där planerad kurvtagning blir precis lika viktigt som att blockera sina motståndare i innerspåret. Spelläget känns såklart igen från tidigare Dirt-spel men det också den enda tydliga referensen bakåt i tiden. Inget Gymkhana, ingen flådig inramning med rinnande sprayfärg, neonprydda menyer eller extremsportare som kallar mig något häftigt efter varje motståndare jag passerar. Allt andas istället Dirt Rally med snygga, stilrena och tydliga menyer.

Av det jag fick se av spelet handlar Dirt 4 om bilkörningen i första hand, rallycrossen fick jag inte testa på eller se men jag förutsätter att det fungerar på samma sätt som i Dirt Rally. Det såg dock inte ut som att Hill Climb blir en del av paketet den här gången vilket är synd för det var riktigt underhållande sist. Dirt 4 innehåller ett fullfjädrat karriärläge som vi i dagsläget inte vet mer om än att det faktiskt finns i spelet och givetvis kommer du kunna utmana dina vänner online.

Dirt 4
Landrush är tillbaka och bryter av tempot från de klassiska rallydelarna markant

En stor nyhet i Dirt 4 är som Codemasters själva kallade för en jättestor förändring för rallyspel är Your Stage, vilket låter dig skapa helt egna banor att tävla på. En viktig del i rally är att ha koll på sträckorna, lära sig underlaget, kurvorna och speciella egenheter. I Dirt 4 går det tävla i Australien med sandsträckor, Sverige med snö och is, ett höstigt Michigan i USA, Spanien där det bara tävlas på asfalt och fanfavoriten Whales.

"Your Stage" genererar automatiskt nya sträckor på dessa destinationer och du kan helt bestämma längden och komplexiteten på sträckorna och sedan sätta tider och utmana dina vänner. Detta gör saker och ting mycket intressant, även om kartläsaren fortfarande fungerar (och bra dessutom) blir det lite som att ge sig ut i blindo där varje skarp kurva blir en ny utmaning i sig.

Det tekniska ser ut att ha fått sig en uppdatering, om än en liten sådan. Simulatorer brukar sällan skryta med fräsig grafik utan istället är det beräkningarna i bilfysiken som tar mest av kraften. Dirt 4 körs i 1080p och 60 bildrutor per sekund på alla plattformar (PC, Playstation 4 och Xbox One). Jag frågade lite försiktigt hur det ser ut med Playstation 4 Pro-stöd men fick bara det vaga svaret att de kikar på vad de kan göra med den extra prestanda som finns i Sonys konsoluppgradering. Det allra viktigaste är dock ljudet som fortfarande låter otroligt bra med grus smattrar i plåten, motorer som vrålar och wastegates som pyser och visslar när de släpper ut trycket från turbon mellan gaspådragen.

Dirt 4
Dirt 4 är det officiella spelet till FIA World Championship och innehåller ett 50-tal olika bilar

Under tillställningen i London fick jag chansen att prata lite med Norska föraren Petter Solberg som figurerar som rådgivare och talesperson. Vi pratade lite om förändringarna i WRC och hur Rallycrossen (som han kör nu) är en helt annan sport - både på gott och ont - och han berättade historier om hur hans son hade tränat i Dirt Rally inför riktiga tävlingar (med varierande resultat). Han och Codemasters passion för rally genomsyrar hela uppbyggnaden i Dirt 4, det märks från första menyvalet till dess att alla fyra hjul står still efter en avklarat sträcka.

Dirt 4 är fortfarande en simulator i samma anda som Dirt Rally. Det är ingen regelrätt uppföljare på Dirt 3 och det är heller inte en billig kompromiss för att få in fler spelare genom att bara förenkla grundpelarna i simulationen. Dirt 4 är istället en simulator gjort för de allra bästa spelarna men också för alla som vill lära sig riktiga tekniker, begrepp och körstilar. Baserat på det lilla jag har spelat ser jag inga hinder överhuvudtaget för varför de inte skulle lyckas med just det. Namnet Dirt 4 och inte Dirt Rally 2 må vara förbryllande men jag tror att det här är det spelet Codemasters kommer fortsätta bygga sin spelserie på i framtiden, vilket känns bra och vettigt. Alla som blev avskräckta av Dirt Rally kan nu försiktigt börja längta till Dirt 4.

HQ

Relaterade texter

Dirt 4Score

Dirt 4

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Rallysimulator och arkadracing inpulat i samma paket, finns det tillräckligt med djup i Dirt 4 för att alla ska kunna bli nöjda?

0
Gamereactor Live: Fullt ställ i Dirt 4

Gamereactor Live: Fullt ställ i Dirt 4

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters skämde bort oss rejält med Dirt 4 som vi på redaktionen spelat som besatt senaste tiden. På fredag släpps det, men redan idag tänkte vi erbjuda er en försmak...



Loading next content