Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Okami

Okami

E3-mässans mest unikt utformade spel kommer inte förrän 2006, men redan nu är vi omåttligt sugna på Capcoms gudomliga äventyr.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att japanska är ett mångfacetterat och poetiskt språk är ingen nyhet. Okami, som det står skrivet med de gamla kinesiska tecknen, betyder "stor gud" och syftar ofta på solgudinnan Amaterasu. Amaterasu var enligt legenden urmodern till den japanska kejsarfamiljen. Men Okami kan också utläsas som "varg" om det skrivs med ett annat tecken, och i spelet tar Amaterasu just formen av en varg, med en stor sol på ryggen, för att kunna utforska världen och ställa till rätta allt som gått fel. Slutligen kan kami betyda både "papper" och "gud", beroende på vilket tecken som används, och just papper är en viktig del av spelets design, vilket vi snart ska se.

Att Japan har en lång och faschinerande historia och mytologi står också ganska självklart. Capcom har länge sysslat med egna tolkningar av Japans historia, med Onimusha-serien och kommande Genji (gjort av ex-Capcom-producenten Yoshiki Okamoto) som tydligaste exempel. Nu är det Clover Studios tur att skapa ett klassiskt mästerverk om Japans tidigaste förhistoria.

Tidigare utvecklade Clover Studios det visuellt storslagna Viewtiful Joe, där vanlig cel-shading användes för att skapa en värld som påminde om gamla amerikanska tecknade serier. Okami använder en liknande teknik för att uppnå en helt annan stil, och spelet ser faktiskt ut som om det är handmålat på grovt papper, precis som klassiska japanska sumi-e-bilder. Detta ger förstås ett helt unikt utseende som aldrig tidigare skådats i ett spel. Sonys obskyra uppföljare till Vib-Ribbon, Mojib-Ribbon, är det enda som ens försökt sig på något liknande tema, men då i mycket mindre skala.

I Okami är hela världen utmålad med skärmen som pappersark, med vaga svarta streck i bakgrunden som föreställer berg, och detaljerade men stiliserat utformade klippor och växtlighet i omgivningarna som Amaterasu rör sig i. Det är ett slitet uttryck, men stillbilder gör verkligen inte det här spelet rättvisa. Amaterasu själv är en vit varg, vars skarpa kontrast perfekt bryter av mot den bleka bakgrunden. Det här är helt klart ett av de snyggaste spelen till Playstation 2.

Detta är en annons:

Okami är ett klassiskt actionäventyr. Grundidén i spelet är att den åttahövdade draken Orochi, även denna ett stående inslag i japansk mytologi, stulit livskraften från världen. Amaterasu tar sig runt och bara genom att beträda marken återskapar hon vackra blommor och sprider grönska omkring sig. Men det finns även större problem att handskas med. Givetvis finns det mer klassiska fiender som måste bekämpas med tänder och klor. Amaterasu är en otroligt rörlig spelkaraktär och kan dessutom dubbelhoppa som vilken ninjahjälte som helst. Kontrollen fungerar redan utmärkt och kameran sköter sig helt perfekt, trots att spelet bara är 30 procent klart.

Men spelets stora finess ligger i den "himmelska penseln". Hela tiden har Amaterasu sällskap av en liten medhjälpare, Issun, som diskuterar med henne och ger tips på vägen. Under spelets gång möter Amaterasu olika andra gudar som ger henne nya färdigheter. Till exempel finns en skapande kraft, som låter oss skapa föremål för att ta oss vidare. Ett annat exempel vi fick se på E3 var raka motsatsen, möjligheten att hugga saker itu. Penseln används genom att trycka på R1. Då fixeras liksom hela skärmbilden på ett papper. Sedan är det bara att rita streck över djupa floder för att skapa en passage, kapa av fiender på mitten eller hugga sig fram genom stenblock. Det går också att skapa vind genom att göra typiska virvlar med penseln. Att se hur våra penselstreck överförs till spelvärlden och tar effekt är otroligt häftigt, något vi aldrig sett förut. Sammanlagt kommer det att finnas tretton olika färdigheter att använda.

Tyvärr kommer inte Okami att släppas förrän nästa år, men vi väntar gärna på ett spel som kommer att sälla sig till Jet Set Radio Future, The Legend of Zelda: The Wind Waker och Ico i raden av visuellt unika spel som inte liknar något annat. På ett E3 fyllt med spektakulärt förstapersonvåld, superrealistiska bilar och rockkonsert-hög volym var Okami en klart lysande stjärna som kommer att förgylla våra gamla Playstation 2-maskiner långt efter det att de ersatts av nästa generation.

OkamiOkamiOkamiOkami
OkamiOkamiOkamiOkami
OkamiOkamiOkamiOkami

Relaterade texter

OkamiScore

Okami

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

En kritvit himlavarg räddar världen när Mikael testar ett av de sista äventyrsspelen till Playstation 2...



Loading next content