Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Company of Heroes

Company of Heroes

Relic går från science-fiction-kaos i sitt Warhammer 40000: Dawn of War till världskrigskaos i sitt kommande spel Company of Heroes. Och herregud så vackert det är!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad är det egentligen med spelutvecklare och andra världskriget? Det känns ibland som om de vore stora barn som inte fått leka färdigt med sina plastsoldater och plastgevär. Nu verkar även killarna på Relic ha bitits av världskrigets myter och upplevelser (kanske efter för mycket Band of Brothers?) men jag kan väl inte klandra dem. Efter att ha gett oss spel som Homeworld med uppföljare, och nu senast Warhammer 40000: Dawn of War så är det lätt att man i alla fall blir lite nyfiken på projektet. Men nyfikenheten dog ganska snabbt efter E3 där man fick se glimtar av vad Company of Heroes kommer att bjuda på. Känslan av nyfikenhet byttes ut mot ett enkelt uttryck; Åh j*vlar!

Company of Heroes är enastående vackert vilket är det enda som tar upp ens tankegång när man ser det premieras fram. Inget realtidsstrategispel har någonsin sett ut så här och frågan är om det är en ny form av standard vi ser skapas här. Relics nya spelmotor som ligger till grunden för Company of Heroes bjuder på samma grafiska effekter som Half-Life 2 och liknande. Karaktärerna, omgivningarna, fordonen, ja allt är renderat med otroligt hög detaljnivå som faktiskt får spel som Act of War att blekna. Även karaktärers rörelsemönster har förfinats med total realism som förtecken och när man zoomar in på en soldat i rörelse så skulle man nästan kunna tro det var en riktig film man tittade på. Det är också det Relic siktar på att åstadkomma - ett realtidsstrategispel som ger samma upplevelse som alla populära krigsfilmer och serier. Varje enhet kommer att ha 700 olika rörelseanimationer, jämfört med Warhammer 40000: Dawn of War som har 150, och de kommer till och med att ha läppsynkning vilket inte är något man ofta ser i realtidsstrategispel. Relic satsar stort och det uppskattas.

Company of Heroes kommer att fortsätta i samma actionfyllda anda som Warhammer 40000: Dawn of War men tar det ett steg längre. Nu behöver du som spelar inte leka babysitter åt dina trupper utan nu kommer enheterna att ta små, men viktiga, beslut själva. Det betyder att de till exempel duckar när de blir beskjutna eller att de börjar smyga om fienden är i närheten. Det betyder också att jag kommer att slippa svära mig hes åt att soldater med livslång träning bakom sig bara står still och låter en pansarvagn köra över den. Att denna avancerade AI också fungerar i praktiken och inte bara är tomt skryt har visats under demonstrationer på E3, men jag behåller ändå mitt lugn tills jag testat det själv. Alltför många gånger har det slängts med ord som realism, grym AI och revolutionerande för att man ska kunna ta en utvecklares ord på det. Men jag är sugen ska ni veta.

Omgivningen och dess potentiella skydd var väldigt viktigt i Warhammer 40000: Dawn of War och kommer så även att vara så i Company of Heroes. Relic har dock tagit det ett jättesteg längre. Essence-motorn kommer att använda sig av fysikmotorn Havok 3.0 som kommer att ge allt från byggnader, fordon och tunnor realistiska skademodeller. Allt kan förstöras på ett eller annat sätt i Company of Heroes så det gäller att välja sina skydd väl. Att stå bakom ett staket hjälper föga mot ett skott från en Sherman-stridsvagn och det mesta klarar inte att stå emot tung artillerield eller en bombräd. Fysikmotorn kommer ge spelet en otrolig realism och öppnar upp för en hel del strategier som vi inte sett tidigare i ett realtidsstrategispel. Istället för att storma ett hus med fiendesoldater kan man till exempel välja att rulla fram en Sherman-stridsvagn och smula ner det bit för bit, eller varför inte spränga upp en alternativ ingång för stormning med fottupper. Ett annat lovande uttalande om just stridsvagnar är att man i Company of Heroes inte kan skjuta sönder en sådan med en vanlig pickadolla som annars är standard i realtidsstrategispel. En stridsvagn ska kunna göra allt i spelet som den klarar i verkligheten, lovar Relic, som att köra genom väggar till exempel.

Detta är en annons:

Relic håller tyvärr det mesta av informationen om själva spelinnehållet hemligt. Det vi vet är spelet tar vid på Dagen D och att Company of Heroes antagligen kommer att ha ungefär samma resurshantering som Warhammer 40000: Dawn of War med olika strategiska platser att ta över för att få tillgång till fler resurser. Company of Heroes har en bit kvar i utvecklingen, en ganska stor bit faktiskt eftersom det inte släpps förrän någon gång nästa år, men redan nu så blir man bara otroligt imponerad. Man ska aldrig tala om revolution så här långt innan ett släpp, men det struntar jag i. Jag vill hänga på hypen för Company of Heroes kommer att bli något vi aldrig tidigare sett. Jag förlåter Relic deras tystnad om spelets innehåll och istället vänder jag åter mina uppspärrade ögon och saglande mun mot bilderna på härligheten. Jag föreslår att ni gör detsamma.

Company of HeroesCompany of HeroesCompany of HeroesCompany of Heroes
Company of HeroesCompany of HeroesCompany of HeroesCompany of Heroes

Relaterade texter

Company of HeroesScore

Company of Heroes

RECENSION. Skrivet av Martin Forsslund

Forsslund, alla svår fältherre har spelat årets bästa strategispel. Mot alla odds är han tillbaka från krigets helvete och han är löjligt uppåt när han får dra sina gamla krigarhistorer.

4
Company of Heroes

Company of Heroes

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Lars Jensen

Relic går från science-fiction-kaos i sitt Warhammer 40000: Dawn of War till världskrigskaos i sitt kommande spel Company of Heroes. Och herregud så vackert det är!



Loading next content