Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
förhandstittar
The Witcher 2: Assassins of Kings

The Witcher 2: Assassins of Kings

Vi har återigen suttit ned med The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition för att ta reda på vad som stundar när det snart är Xbox 360-spelarnas tur att ta del av ett av förra årets allra bästa spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

- Ok, innan Mass Effect 3 är ute ska jag lyckas klara The Elder Scrolls V: Skyrim.

- Och innan The Witcher 2: Assassins of Kings är ute måste du hinna klara Mass Effect 3.

- Jesus grät.

Så löd en kort diskussion över Twitter med en god vän för några veckor sedan. Vad han inte visste var att jag precis var på väg hem efter ett event hos Namco Bandai där just historien om Geralt visats upp. The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition, som spelet så bastant klampar in och heter, är ett av de riktigt rejäla rollspelen man bara inte får missa i år.

Till och med PC-spelare, som nu haft 11 månader på sig att rentvå Geralts namn som kungamördare har något nytt att se fram emot. CD Projekt kommer nämligen att släppa en gratis uppdatering till PC när Xbox 360-versionen väl lanseras. En uppdatering som bjuder på fyra timmar extra innehåll och spelmässiga korrigeringar till den redan prisbelönta titeln.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Röstskådespeleriet är verkligen briljant och en av de främsta anledningarna till att The Witcher 2: Assassins of Kings känns så unikt.

Det första slår mig under presentationen är hur väl man undviker att säga ordet "port". Istället säger CD Projekt "tolkning", och i det här fallet känns det faktiskt rättvist. Spelare som redan är familjära med narrativet kommer att uppleva det nya innehållet genom Akt 3. Xbox 360-spelarna, å sin sida, kommer aldrig att märka vad som funnits där hela tiden och vad som skapats i efterhand. Enhanced Edition är alltså en fantastisk gratisbonus för PC-spelare, och för Xbox 360-spelare bör det helt enkelt kännas skönt att veta att man slipper betala extra för att få den förlängda upplevelsen direkt.

Om vi får utgå från att du aldrig hört talas om vare sig Geralt eller CD Projekt förut är det på sin plats med en snabb sammanfattning. The Witcher 2: Assassins of Kings är, i sanning, ett hardcore-rollspel i uttryckets fulla bemärkelse. Element som anpassning, multipla färdighetsträd, alkemi, drycker, bomber, loot, erfarenhetspoäng, gafflat storyberättande och ett brett stridssystem är, samtliga, aspekter som inte lämnats åt slumpen.

För att allt ska klaffa med Xbox 360 och dess kontrollmetod har CD Projekt mekat med en hel hög beståndsdelar som kommer att kännas främmande för den som gjort sig hemmastadd med PC-versionen. Nyheterna presenteras via en arenabaserad tutorial som, om jag ska vara ärlig, överväldigar mig totalt där jag ombes att kedja ihop allt jag lärt mig inom loppet av några minuter för att besegra oändliga vågor av fiender som ska komma att avgöra vilken svårighetsgrad jag till slut landar på.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Nej, Geralt! Du håller i fel svärd! Använd silversvärdet för att döda monster.

För att välja mellan Geralts två svärd använder jag styrkorset. Vilket ska jag välja då? Silversvärdet hugger monster mest effektivt och stålklingan är bäst mot människor. Enkelt och bra. A- och X-knapparna står för snabba och svaga respektive hårda och långsamma slag medan den vänstra axelknappen låser fast siktet på fienden. För att blocka trycker jag på den högra.

Förutom detta ganska standardiserade stridssystem kan jag förstås tillgå olika besvärjelser. Dessa nås genom Y-knappen och är fortfarande svåra att urskilja då det egentligen inte finns något som talar om vad symbolerena faktiskt står för. Det är CD Projekts egna lilla sätt att skapa mystik kring magi och det känns faktiskt lite speciellt och verklighetstroget när jag vet vad de olika symbolerna gör, snarare än om de hade hetat flame, spark eller heal.

När jag till sist dör efter många vågor av fiender är det ändå med en känsla av speljournalistisk insikt. Jag har nämligen precis fått ett smakprov på den breda fiendearsenalen, och variationen gjorde mig inte besviken.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Fiendefloran är varierad och kräver ofta unika strategier för att bemästras.

I vanlig ordning är The Witcher 2 en bitter, mogen historia med Game of Thrones-vassa dialoger snarare än Sagan om Ringen-poetiska diton. Alverna har vassare armbågar än i något annat fantasyuniversum. Ett nödvändigt ont förstås, då rasismen från människorna är närmast äcklande och förstås extremt refererande till dagens samhälle såväl som historiska händelser. På sina håll pratas det om våldtäkter som om det vore standard, och i andra sammanhang avgörs människors livsöden med ett tärningskast. Känslan av att man faktiskt måste göra något åt saken är alltid närvarande och i nuet. En känsla som många andra rollspel misslyckas med att fånga.

Under min spelsession får jag ta tillbaka ett belägrat slott och kastas därefter i fängelse. PC-spelare kommer att känna igen sig direkt. Det finns redan här en hel mängd val att göra som ökar värdet i upplevelsen markant, för vad hade hänt om jag låtit bli att släppa ut den där krigsfången ur fängelsehålan? Hade saker och ting sett annorlunda ut nu? De här verktygen är, i mina ögon mycket effektivare än en vag känsla av att "det här beslutet" kanske påverkat spelets slutsekvens någon gång i framtiden.

Detaljrikedomen är fortfarande slående. Att vandra genom ett läger och höra människornas äcklade kommentarer kring mutanten Geralt är roande och verklighetstroget i sig, men om jag vill ta det ett steg längre kan jag allt som oftast prata med personerna i fråga. Eller så låter jag bli. Valet är mitt och att möjligheten finns där bidrar till det där djupet som är otroligt viktigt i rollspelssammanhang. Nämnde jag att vi bara skrapat på ytan av de första timmarna förresten?

The Witcher 2: Assassins of Kings
Grafiskt lämnar Xbox 360-utgåvan en del att önska för den som en gång vilat ögonen på PC-versionen.

Varje enskild detalj som funnits med i PC-versionen kommer att finnas med i Xbox 360-utgåvan, och mer därtill. Dock inte rent grafiskt där den numera riktigt gamla konsolen inte riktigt orkar med. Faktum är att formatskiftet gör mig besviken. Där färger tidigare sett varma och inbjudande ut bjuds jag nu på en relativt kall och stel upplevelse, och jag märker hur jag låter bli att panorera kameran runt nya områden den här gången. Med det sagt är The Witcher 2: Assassins of Kings fortfarande snyggt för att vara ett konsolspel, det råder det ingen tvekan om.

I slutändan känns det här som ännu ett spel som vi bara måste leva i för en stund, och efter att ha rest runt galaxen i rollen som kommendör Shepard i Mass Effect 3 blir det nog alldeles lagom att komma tillbaka till något som känns lite närmare hemmet.

The Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of Kings
The Witcher 2: Assassins of Kings

Relaterade texter

The Witcher 2: Assassins of KingsScore

The Witcher 2: Assassins of Kings

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

The Witcher 2: Assassins of Kings var en självklar kandidat till 2011 års bästa rollspel. Nu är Xbox 360-versionen äntligen här och Oskar har förstås spelat sig alldeles svettig...



Loading next content