Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Guild Wars 2

Guild Wars 2

Det börjar kännas ordentligt att Guild Wars 2 är på ingång. Särskilt för Oskar som redan har spenderat tre dygn i Arena Nets avgiftsfria onlinevärld och berättar allt om sina intryck alldeles här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att ta sina första försiktigt stapplande steg i ett helt nytt onlinerollspel kan liknas vid att födas till jordelivet, fast i en light-variant förstås. Här kommer jag att spendera otroligt mycket tid, träffa nya människor, utveckla såväl sociala som språkliga kunskaper och uppleva en värld jag aldrig sett maken till förut - I teorin alltså. Risken finns ju alltid att utvecklarna misslyckats på varje enskild premiss eller bara någon avgörande detalj. Något jag håller otäckt nära i baktankarna när jag startar upp Guild Wars 2-betan för första gången.

Jag spenderade hundratals timmar i Guild Wars. I April år 2005, när originalet släpptes, var jag sjuk i körtelfeber och behövde ett spel som varade länge. World of Warcraft var det aldrig tal om, till en början. Månadskostnaden skulle beröva mig på över en fjärdedel av min mycket knappa månatliga studentekonomi och jag behövde ett substitut utan avgift. När Gamereactor publicerade dåvarande skribenten Lars Jensens recension av Guild Wars var jag såld direkt.

Resterande sommaren och hösten spenderade jag online i rollen som jägare innan World of Warcraft slutligen lyckades knipa mig med sin, för tiden, vansinnesmäktiga fantasyvärld. Guild Wars lades på hyllan och jag utforskade knappast expansionerna i den utsträckning de kanske hade förtjänat. Vad åren har gått sedan dess, och som rollerna bytts ut! World of Warcraft känns sedan länge gammalt och stelt men tuffar trots allt på med expansion efter expansion medan Arena Net satsat allt krut på en ren och skär uppföljare.

Guild Wars 2
Striderna känns mer sofistikerade än någonsin i Guild Wars 2, om än aningen ofärdiga i nuläget. Här ser vi en Human thief och en Charr engineer i stridens hetta.
Detta är en annons:

Guild Wars 2 är i högsta grad ett spel som inte lämnat vaggan än. Något jag påminns om gång efter annan under mina spelsessioner. Vissa dialoger är talade (lite som i Star Wars: The Old Republic) medan andra är helt knäpptysta eller utförda med fullkomligt vedervärdigt röstskådespeleri och världen känns överlag fylld med luckor och buggar.

Trots det är det lätt att se vart Arena Net är på väg med Guild Wars 2. När jag anpassat och kustomiserat min karaktär, en human elementalist, in i minsta detalj målas ett landskap upp vars like jag aldrig sett i ett onlinerollspel förut. Gröna, lummiga skogar samsas med böljande vatten och öppna ängar. Förgrunden är tydlig och klar medan bakgrunden medvetet fått ett suddigare utseende som får helheten att likna en vacker tavla. Allt medan sorlet av människor och omgivning skapar en känsla av trovärdighet och känslan av att varje enskild plats är viktig.

Vi kan alltså direkt slå fast att Guild Wars 2 kommer att bli världens snyggaste onlinerollspel när det lanseras senare i år. Antagligen det mest välljudande också (bortsett från dialogerna där Bioware ligger på ett enormt försprång i nuläget). Musiken är nämligen strålande med sina turer fram och tillbaka mellan dur och moll spelat på undersköna stråkar och flöjter.

Guild Wars 2
Det råder ingen tvekan om att Guild Wars 2 kommer att bli snyggast i genren när det väl släpps. Redan i betan bjöds spelare på såna här vyer.
Detta är en annons:

Där det kändes som att Star Wars: The Old Republic kopierat World of Warcrafts kontrollschema till fullo kan man i vanlig ordning räkna med att Arena Net gör saker och ting annorlunda. Bara en sådan sak som att öppna sin ryggsäck med "I" istället för "B" eller kolla på karaktären med "H" istället för "C" är förvirrande till en början. Dessutom rör sig karaktärerna något segare och styrningen av kameran fungerar inte riktigt på samma sätt som de flesta är vana vid, men det här är knappast något som hindrar Guild Wars 2 från att ha rejält intressanta och unika strider.

Jag börjar mitt äventyr som framtida mästare över elementen med en liten trollstav. Med F1, F2, F3, och F4 kan jag välja huruvida jag vill fokusera på eld, vatten, jord eller vind. "Vatten och is och sånt är fränt", resonerar jag och trycker ordentligt på F2. Inledningsvis har jag bara en autoattack men när jag kastat den några gånger låser jag upp en besvärjelse. När jag kastat dessa två tillräckligt många gånger låser jag upp ännu en attack och så fortsätter det tills jag låst upp trollstavens fulla potential vad beträffar vatten. Klättrandet i nivå vad gäller karaktären har alltså ingenting med vapnets unika attacker att göra.

När jag, senare i spelet, stöter på en rejäl tvåhands-stav blir jag förstås av med alla attacker jag lärt mig leva med genom att använda trollstaven. Plötsligt blir jag svagare än vad jag var alldeles nyss men med lite tålamod kan jag förstås uppgradera staven till något betydligt fläskigare än min fjuttiga lilla trollpinne. När jag stigit till nivå 5 med min karaktär kan jag låsa upp en ruta att förvara permanenta attacker i. Dessa attacker låses upp genom poäng som jag kan hitta eller förtjäna under mitt äventyr och är i regel starkare än de olika vapnens unika diton.

Guild Wars 2
En warrior kastar sig på en mesmer i en PVP-strid.

En lite fräck aspekt som bidrar till känslan av den ack så viktiga friheten är att jag kan kasta mina besvärjelser vart jag vill. Trycker jag på 1 så kastar jag iväg en attack, helt enkelt, oavsett om jag är i staden och tar det lugnt eller har ett enormt monster framför mig. Det må låta som en petitess men öppnar faktiskt för helt nya strategier i onlinerollspel. Låt mig förklara.

I andra onlinerollspel - vi tar World of Warcraft som exempel - har din karaktär ett visst maximalt avstånd på sina attacker. Det spelar ingen roll om du står på en kulle och skjuter pilar. Om fienden inte är tillräckligt nära kan du inte ens avlossa skottet. I Guild Wars 2 planar skottet ut längs med sträckan och har alltså längre räckvidd ju högre du står placerad. Glöm störande röster som berättar att "I'm out of range", med andra ord.

Guild Wars 2
Städerna är verkligen gigantiska och fyllda av aktivitet. Blir det för långt att gå kan du enkelt teleportera dig till en waypoint du redan upptäckt.

Under betan visades tre olika raser upp. Human, Norn och Charr. Norn fungerar som en människa med nordiskt ursprung och aningen mer barbariska seder medan Charr ser ut lite som en Tauren från World of Warcraft men med samma moral som en genomsnittlig Orc. Ära och seger framför allt. Listan med klasser du kan välja mellan är hyfsat standardiserad och ser ut som följer:

• Mesmer
• Elementalist
• Necromancer
• Guardian
• Thief
• Ranger
• Warrior
• Engineer

För mig personligen lockade elementalisten för att jag ville undersöka vilka typer av besvärjelser man bör vänta sig av ett framtida onlinerollspel. Tyvärr blev jag aningen besviken då det främst handlade om typiskt helande genom regndroppar eller kraftiga AoE-attacker såsom droppandet av ett isklot från ingenstans över nacken på fienden. Nog kände jag mig lite avundsjuk på den som spelade engineer och hade en hel arsenal med högljudda pickadoller till sitt förfogande.

Storyn behöver Arena Net jobba på. Bakgrundshistorien för varje enskild karaktär känns solid och trovärdig men berättandet i realtid handlar, i nuläget, nästan enbart om banditer som tänder eld på höbalar, banditer som håller till i en grotta, banditer som håller till i ett hus eller banditer som stökar till för stadsborna. Dessutom fick jag genomlida två eskortuppdrag på raken vilket är ett öde jag inte ens skulle önska min värsta fiende.

Guild Wars 2
I world vs. world-läget kan tre hela servrar gå lös på varandra i strider med över 300 spelare samtidigt.

Att spela tillsammans är livsviktigt i Guild Wars 2. Världen ska helst inte upplevas ensam och i sällskap med en eller fler kamrater låser man upp spelets fulla potential. Jag fick spela tillsammans med utvecklarna, vilket var trevligt nog, men saknade förstås att prata strunt med en god vän eller tre via Ventrilo eller Skype.

Med tanke på att Guild Wars 2 inte kommer att ha någon månadskostnad blir det snabbt svindlande att fundera på hur mycket speltid man kommer att få för en engångssumma när leveltaket ligger på hela 80 nivåer. Om Arena Net hinner ordna dialogsystemet och pilla ordentligt på storyn kan Guild Wars 2 komma att bli hur bra som helst.

I nuläget har jag svårt att se hur det skulle kunna rubba Star Wars: The Old Republic som hållbar utmanare till den ständiga giganten World of Warcraft men det ska bli minst sagt intressant att se processen lunka på. Ordet "prisvärt" kommer hur som helst att omdefinieras i samband med släppet av Guild Wars 2.

Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2
Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2Guild Wars 2

Relaterade texter

Guild Wars 2Score

Guild Wars 2

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Redaktionens fanatiska onlinerollspelare Oskar Nyström har testat grundligt och vet nu precis vad Tyria har att bjuda på

0
Rapport: Guild Wars 3 har fått grönt ljus

Rapport: Guild Wars 3 har fått grönt ljus

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Guild Wars 2 släpptes redan 2012, och även om detta onlinerollspel fått mycket innehåll sedan dess, har fansen undrat när eller till och med om Guild Wars 3 någonsin...



Loading next content